מהם סוגי קופות הגמל השונים?

קופות גמל מציעות אפיק חיסכון אטרקטיבי למטרות שונות. יודעים שזה טוב אבל לא מבינים בדיוק איך למצוא את קופת הגמל שמתאימה לכם? הכתבה הבאה תסביר מהם ההבדלים בין סוגי קופות הגמל השונים ומה זה בעצם?

השקעה בקופת גמל. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

עד לפני שנים ספורות, קופת גמל היתה תכנית חיסכון פשוטה שרבים השתמשו בה כחיסכון ארוך טווח לילדים ועצמאים אף הפקידו בה מדי סוף שנה כדי ליהנות מהטבות המס. לחלקנו עוד יש קופות גמל ישנות כאלה, בהן ההורים, ואולי אפילו סבא וסבתא, חסכו עבורנו שקל לשקל במשך שנים רבות כדי שתהיה לנו התחלה קלה יותר בחיים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

מאז, מים רבים זרמו בשוק ההון וקופות הגמל שינו את אופיין ואת ייעודן. כיום, בגרסתן המעודכנת, הן שם קיבוצי לתכניות חיסכון אטרקטיביות המתאימות למטרות מגוונות. מאחר שישנם סוגים שונים של קופות גמל, השם עלול להיות מעט מבלבל. המדריך הקצר שלפניכם יעזור לכם לעשות סדר בין סוגי קופות הגמל השונים ולהבין איזו קופת גמל יכולה להתאים לצרכים שלכם.

מהי קופת גמל?

בבסיסן, לכל קופות הגמל מבנה דומה של תכנית חיסכון, בה הכסף שלכם מושקע בשוק ההון במסלול השקעה ברמת הסיכון שבחרתם. מנהל השקעות מקצועי משקיע את כספי החוסכים שבחרו את מסלול ההשקעה בו אתם נמצאים בהתאם לרמת הסיכון שבחרתם, ופירות ההשקעה הזו מועברים לחשבונכם בקופת הגמל ומושקעים גם הם.

תוכלו לבחור מסלולי השקעה בסיכון נמוך וכאלה בסיכון בינוני עד גבוה, ואפילו במסלול השקעה על פי ההלכה. כמו בכל השקעה אחרת בשוק ההון, אין נביא שיכול לחזות את העתיד, אך ניהול ההשקעות המקצועי שם דגש רב על פיזור הסיכונים על פני השקעות מגוונות, התואמות את רמת הסיכון שבחרתם. סוגי קופות הגמל השונים נבדלים ביניהם במטרות החיסכון, בתקופת החיסכון האפשרית, באופן משיכת הכספים מקופת הגמל ובהטבות המס שהם מציעים לחוסכים בהם.

אילו סוגי קופות גמל קיימים?

את קופות הגמל השונות אפשר לחלק לשלושה סוגים עיקריים:

1. קופת גמל לתגמולים או קופת גמל אישית לפיצויים

קופות הגמל לתגמולים ולפיצויים עדיין מרכזות את מרבית כספי החוסכים בקופות הגמל, למעלה מ-220 מיליארד ש״ח. אלה הן קופות גמל המיועדות לחיסכון לפנסיה ולכן מציעות הטבות מס נרחבות לעובדים שכירים ולעצמאים, הן במועד ההפקדה והן בעת המשיכה כקצבת פנסיה לאחר הפרישה מעבודה. למעשה, גם קרן פנסיה היא סוג של קופת גמל, אך ההבדל העיקרי בין קופת גמל לקרן פנסיה, הוא שבקרן פנסיה ישנו גם כיסוי ביטוחי למקרה של מוות או נכות חס וחלילה. ההפקדות לחיסכון הפנסיוני של עובדים שכירים מחולקות לרכיב התגמולים ולרכיב הפיצויים. במקרים רבים, כספי רכיב התגמולים ועיקר רכיב הפיצויים של העובד מופקדים לקרן פנסיה או לקופת גמל לתגמולים, כאשר השלמה לרכיב הפיצויים מופקדת לקופת גמל אישית לפיצויים.

2. קרן השתלמות

רבים לא יודעים, אך גם קרן השתלמות היא סוג של קופת גמל לטווח בינוני. בקרן השתלמות הכסף הופך להיות נזיל למשיכה לכל מטרה לאחר שש שנים, אך ניתן להשאיר את הכסף גם עד הפנסיה ולהמשיך ליהנות מהטבות מס רבות בקרן ההשתלמות.

3. קופת גמל להשקעה וחיסכון לכל ילד

לפני כשנתיים הושקו קופות הגמל להשקעה, בהן ניתן לחסוך כסף לכל טווח זמן ולכל מטרה, וכבר נצברו בהן קרוב ל-12 מיליארד שקלים. בקופת גמל להשקעה תוכלו להפקיד עד 70 אלף שקלים מדי שנה עבור כל בן משפחה, כך שניתן גם להשתמש בה כתכנית חיסכון לילדים, או כחיסכון משלים לפנסיה שלכם. בניגוד לקופת הגמל לתגמולים ולקרן ההשתלמות – בקופת גמל להשקעה תידרשו לשלם מס על הרווחים שהצטברו בקופה בעת משיכת הכסף.

אך אם תבחרו להמתין עם משיכת הכספים לאחר גיל 60, יתכן שתהיו זכאים לפטור ממס רווחי הון אם תמשכו את הכסף כקצבת פנסיה חודשית. כחמישה מיליארד שקלים מתוך הכספים הקיימים בקופות גמל להשקעה הופקדו כחלק מתכניות חיסכון לכל ילד, בהן הממשלה חוסכת אוטומטית לכל ילד וההורים יכולים להפקיד סכום נוסף. בתכנית זו הכסף מיועד עבור הילד בבגרותו – וגם כאן תידרשו לשלם מס על הרווחים שנצברו בעת המשיכה.

איך אבחר את קופת הגמל המתאימה עבורי?

מאחר שישנם מגוון סוגים של קופות גמל, הם מציעים פתרונות מגוונים עבור מטרות שונות. כדי שתוכלו לבצע השוואה, למצוא בית השקעות איכותי שינהל את כספכם ולהחליט איזו קופת גמל מתאימה לצרכים שלכם חשוב להגדיר מהי מטרת החיסכון שלכם, לכמה זמן תרצו לחסוך את הכסף והאם חשובה לכם גמישות באפשרות משיכת הכסף.

בחלק מסוגי קופות הגמל שהזכרנו תוכלו לקבל הלוואה על חשבון החיסכון שלכם בקופה כדי שתוכלו להמשיך וליהנות מחיסכון משתלם וגם להשתמש בכסף היום. בהתאם למטרת החיסכון שהגדרתם תוכלו למצוא את קופת הגמל שמתאימה לכם ולחסוך לעתיד טוב יותר.

כתיבת תגובה