מהשלכות הקורונה: המוסכים מדווחים על מחסור בחלקי חילוף

למרות שבשבועות הקרובים נגיף הקורונה סוגר שנתיים של שיבוש מהלך החיים התקין, בתקופה האחרונה מורגש עוד יותר המחסור ועיכובי הייצור בחלקי חילוף, שבבים ועוד | ובקיצור: אל תיכנסו למוסך אם אתם לא ממש צריכים | בעלי רשת מוסכים: "משתדלים לשמור על רמת מחיר סבירה למרות החוסרים"

רכב בטיפול במוסך | צילום: מכונאות רכב בני

נגיף הקורונה שבועות הקרובים ישלים שנתיים של שיבוש מהלך החיים התקין שהורגש בכל רחבי כדור הארץ, ובעוד המדינות מתאוששות ממתקפת זן הדלתא ומביטות בחשש באם מוטציות נוספות משתלטות על חיינו, הן מנסות לחזור ולהחזיר לשגרה את הכלכלה המטולטלת.

המשמעות הראשונה של התפרצות הקורונה מעבר לפן הבריאותי, הוא הצורך בסגרים ובידודים, על מנת שלא להמשיך ולהפיץ את הנגיף. מציאות זו יצרה משבר מתגלגל מהייצור אל השילוח ואל המחיר אותו נדרשים הלקוחות לשלם, כאשר ההיצע והביקוש מסתחררים זה בזה.

אחד מהענפים שספג את הפגיעה הגדולה יותר הוא ענף חלקי החילוף של עולם הרכב, כאשר מעבר לקושי ולשיבושי הייצור נתקלים היבואנים בקשיים להשגת המשלוחים שיביאו למדינות השונות את החלקים הקריטיים לתקינותם של כלי הרכב המגיעים למוסכים לתיקונים שבשגרה לצד טיפול בתקלות מתפרצות.

ב'דה מרקר' ציטטו יבואן חלקי חילוף שתיאר את המתרחש בשטח: "המחסור יכול להיות גם בחלקים מכניים וגם בחלקים שקשורים לחשמל. אני מרגיש גם עיכובים באספקה. יש מפעלים בסין שמתמחים בחלקים מסוימים, ואם יש בהם מחסור, זה גורם להשבתה גם של המפעל בגרמניה. לא פשוט להיערך לזה. אפשרות אחת היא להזמין כמויות מוגדלות של חלקים, כדי שלא יהיה מחסור. אבל יש גבול לכמויות שאני יכול להזמין, כי אז צריך להגדיל גם את המימון לרכש. אם אני צריך להחזיק סחורה לחודש או לשנה, מי ישלם את זה? הלקוח. אני משתדל לשמור על רמת מחירים שפויה וכמה שפחות להעלות מחירים, אבל יש לזה גבול. גם המפעלים בחו"ל בהתחלה לא העלו מחירים, אבל אז מפעל אחרי מפעל הודיעו על עליית מחירים. בנוסף, יש עיכובים באספקה, שיכולים להימשך יותר משנה. יש מפעל שהזמנתי ממנו חלקים לפני שלושה חודשים, והיום רק 20% מהם מוכנים".

כך גם צוטט יו"ר חטיבת חלקי החילוף באיגוד לשכות המסחר יוסי סקורניק: "יש בעיה ביבוא מחו"ל. לספקים לוקח הרבה זמן כי אין להם אניות – אני מתאמץ כל הזמן להשיג מקום על אניות. בנוסף, המחירים מזנקים כי מחירי ההובלה זינקו בשנתיים האחרונות מ-2,000 דולר למכולה ל-18 אלף דולר למכולה. בעלי המוסכים מחכים לחלקי חילוף ולפעמים האוטו תקוע כמה ימים עד שמגיע החלק. בעלי המוסכים מעדיפים לפעמים לתקן חלקים ישנים במקום להחליף אותם בחדשים".

בתוך כך דווח ב-Ynet כי במקביל ישנו משבר גם בענף השבבים של עולם הרכב, כאשר עם תחילת המשבר נכפה על כמעט כל יושבי הגלובוס להתכנס אל ביתם, ובכך זינק הצורך בשבבים לתעשיית המשחקים והפנאי, לצד הקטנת הצורך ברכב בצל הסגרים אילצו את המשתמשים להיכלא בין קירות ביתם.

שילוב זה גרם ליצרניות השבבים של עולם הרכב שעד כה הכינו ליצרניות הרכבים שבבים פשוטים וזולים, גם כאלו מגושמים המסתתרים מתחת לפח היוקרתי והמהודר, והן עברו לייצר שבבים עדינים ויוקרתיים עבור משחקי הפנאי השונים. כעת, כשהעולם כולו מנסה לחזור לשגרה, יצרני השבבים מבינים כי באותה העבודה הם מרוויחים יותר, ולא כולם חוזרים לייצור שבבים לענף הרכב. בפג'ו הודיעו, בצל מציאות זו, על הפסקת הייצור של דגם ה-308 הפופולארי שלהם. מציאות זו גורמת למחסור קשה שאולי יסתיים רק במהלך שנת 2022.

כתיבת תגובה