מה חיפש ח"כ דודי אמסלם בחדר סיעת יהדות התורה?

כך ביקשה הקואליציה את תמיכת הח"כים החרדים בחוק שהתנגדו לו בעבר • התוצאות, בקרוב: זינוק של עשרות אחוזים במחיר הבשר הטרי לצרכן

יתייקר? בשר טרי | צילום: Sandro Pavlov, שאטרסטוק

מחיר הבשר הטרי לצרכן בישראל צפוי לזנק בעשרות אחוזים בעקבות הצעת חוק שאושרה אתמול (ד) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. במשרד החקלאות שהתנגדו לחוק טוענים כי יישום החוק יביא לעלייה של 55% לפחות במחיר הבשר הטרי לצרכן. ככל שמדובר בבשר בכשרות גבוהה, ההערכה כי  יהיה מחסור ביבוא בשר כשר ולכן מחירו יזנק באחוזים גבוהים עוד יותר.

מדובר בהצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) לתיקון חוק הגנה על בעלי חיים, ולפיה בתוך 3 שנים בלבד יחול איסור גורף על יבוא של בעלי חיים לשחיטה בישראל.

לדברי שר החקלאות, אורי אריאל, כפי שנכתבו בתשובת השר להצעת החוק והועברו לכנסת: "במידה ויופסק יבוא בעלי החיים מחוץ לארץ מחירי הבשר ירקיעו לשחקים, ולא יהיה בנמצא מספיק בשר במחיר סביר לאזרחי מדינת ישראל. הפסקת יבוא בעלי חיים משמעה פגיעה דרמטית בצרכנים המבקשים לצרוך בשר טרי. ההערכה היא שמרביתם לא יוכלו כלל לצורכו ומיעוטם יצרכו אותו במחיר גבוה מאד על רקע ההיצע הנמוך של בשר טרי והביקוש הגבוה לו". לדבריו, הצעת החוק תביא לצמצום היצע הבשר הטרי בכ-60%.

חברי כנסת חרדים הודיעו בעבר שיתנגדו לחוק בשל העלייה הצפויה במחיר לצרכן ובשל המחסור הצפוי בבשר בכשרות גבוהה. נודע כי השבוע נכנס יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), לישיבה של סיעת יהדות התורה וביקש מהם לתמוך בהצעת החוק.

הגידול המקומי של עגלים בישראל הוא מוגבל והשוק המקומי מסוגל לספק 12% בלבד מצריכת הבשר הטרי. רוב (60%) הבשר הטרי הנמכר לצרכן מקורו בעגלים המיובאים לישראל באניות מאוסטרליה, פורטוגל ומדינות אירופה. עגלים אלה מיובאים לארץ ונשחטים בבתי מטבחיים של חברות כמו דבאח, תנובה, בקרנה ועוד. בארץ מייבאים גם בשר טרי מצונן אך היבוא הוא בהיקף 7% מהצריכה בלבד (לפי משרד החקלאות) וכן, מדובר בבשר מצונן המשווק לצרכן במשך 3 חודשים מהשחיטה.

במשרד החקלאות המתנגדים לחוק הכינו מסמך המפרט את ההשפעות שלו על הצרכן ועל השוק. במסמך נטען כי יישום החוק של מיקי זוהר יביא ל"מחסור חמור במוצר מזון בסיסי שהביקוש לו בעלייה מתמדת".

עוד נכתב במסמך: "בהיות יבוא העגלים מרכיב קריטי באספקה סדירה של בשר בקר טרי, קיים חשש כי הגבלה ו/או איסור חוקי או מנהלי על המשך היבוא, יביא למחסור בבשר בקר טרי ולעליית מחירים משמעותית".

כתיבת תגובה