מה נשתנה? הכל השתנה!

בארץ, בעוד הממשלה עדיין טוענת את תותח הסיוע למשק (שגדל כבר ל-90 מיליארד שח) בנק ישראל כבר יורה: מוריד את הריבית, משיק תוכנית סיוע ולהערכתנו זה לא הסוף

בכירי האוצר בדיון מיוחד על משבר הקורונה | צילום: דוברות משרד האוצר

אז מה נשתנה?

האמת, מה לא? נראה שהכל השתנה.

תוכניות הרחבה כמוהן לא ראינו מעולם, מדיניות מוניטרית שאין באף ספר כלכלי וניסויים חברתיים מדהימים שאולי מסמנים את הכיוון אליו אנחנו כולנו הולכים: פורסם שבספרד, למשל, מתכננת הממשלה לשלם שכר אוניברסלי לכל האזרחים, כדי להקטין את מספר האנשים ברחובות. בפנמה מתכננים ימים שונים ליציאה מהבית לגברים ולנשים, בקולומביה יציאה מהבית לפי הספרה האחרונה של תעודת הזהות, אצלנו יוצאים עד 100 מטר (אם אפשר, בליווי כלב…) ויציאה מהבית עם מסכה הופכת לנורמה במדינות רבות.

בארץ, בעוד הממשלה עדיין טוענת את תותח הסיוע למשק (שגדל כבר ל-90 מיליארד שח) בנק ישראל כבר יורה: מוריד את הריבית, משיק תוכנית סיוע ולהערכתנו זה לא הסוף. התיירות חזרה בבת אחת לימי סדאם חוסיין וזה צפוי עוד להחריף. התחזיות לצמיחה בצלילה. ימים לא קלים עוברים על כלכלת ישראל.

 ומה בעולם?

בארה"ב עוד לא ראינו את שיא ההדבקה ואת שפל הנתונים כאשר הרצף הארוך ביותר בהיסטוריה של 113 חודשים רצופים של גידול במשרות הסתיים בבום.

האינפלציה יורדת במהירות, בעיקר בשל הירידה במחיר הנפט ובשאר הסחורות. להערכתנו, ירידה זו היא זמנית (כן אנחנו יודעים שרבים חושבים הפוך) במיוחד לנוכח הגירעונות האדירים, הדפסת הכסף האינסופית ומחירי הנפט שצריכים לעלות (אופ"ק יום חמישי) והבנק המרכזי בארה"ב מציג שיא באקטיביות – ספרנו 7 תוכניות חדשות שהציג ב-3 השבועות האחרונים, לא כולל הפחתת הריבית ותוכנית הרכישות.

אז למה לשים לב בחופשת הפסח?

  • קצב ההידבקות בנגיף בישראל, באירופה ובארה"ב.
  • אומדן הצמיחה הראשוני בסין לרבעון הראשון שיתפרסם בסוף החג השני (17 באפריל) ויהיה הקדמה למספרים שנראה במדינות המפותחות בחודש שלאחר מכן.
  • מדד המחירים לצרכן בישראל (ערב חג שני), וכיצד הלמ"ס תמדוד את העצירה בפעילות התרבות, התעופה והנופש.
  • הכנסות המדינה ממסים במהלך מרץ. (יתכן שהפרסום ידחה לאחרי החופש)

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה