מה שטוב לאירופה: ועדת הכלכלה החלה לדון בחוק היבוא

שר הכלכלה ניר ברקת הכריז בוועדת הכלכלה על האצת החקיקה של חוק ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ שיעלה בקרוב להצבעה בקריאה שנייה ושלישית | ״עלינו להיערך ליום שאחרי המלחמה ולאפשר הוזלת מחירים כדי להקל על האזרחים" | שינוי השיטה יביא לחיסכון בזמן ובכסף המוערך בכ-10 אחוזים מערך היבוא בתחום התקינה הרשמית למדינת ישראל

השר ברקת בוועדת הכלכלה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת החוק המכילה את חלקו הראשון של חוק ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״  של שר הכלכלה ניר ברקת החלה את ההכנה לקריאה השנייה והשלישית בוועדת כלכלה. הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את פקודת היבוא והייצוא – שישנה את מתווה היבוא לישראל ויתאימו לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הטיל ספק בכך שהחיסכון יגיע לצרכן אך אמר כי הוועדה מה שצריך כדי לקדם את ההצעה כמה שיותר מהר, ואף דרש חיזוק משמעותי לכלי הפיקוח והאכיפה.

החלק הראשון של החוק מסדיר את הכניסה של מרבית המוצרים שבתקינה הרשמית, ללא כל צורך בעיכובים בכניסה לישראל וללא כל צורך בהמצאת אישור רגולטורי. בכך יבוא קץ לסרבול בייבוא לישראל של מוצרים שבתקינה הרשמית, לרבות מוצרי חשמל לשימוש ביתי, מוצרי ניקוי, מוצרי ילדים (למעט מוצרי תינוקות מתחת לגיל 3), לעיכובים ולריבוי הבדיקות – שהקשו על הייבוא לישראל והעמיסו על היבואנים עלויות גבוהות שגולגלו בסופו של דבר על הצרכנים.

שינוי השיטה יביא לחיסכון בזמן ובכסף המוערך בכ-10 אחוזים מערך היבוא בתחום התקינה הרשמית למדינת ישראל.

מעבר למלחמה ביוקר המחיה והורדת מחירים, תקופת המלחמה נתנה משנה תוקף לחשיבות הרפורמה, מאחר ונדרש תהליך יבוא פשוט ומהיר לטובת שמירה על הרציפות התפקודית של המשק, ואבטחת מלאים מספקים של מוצרים חיוניים.

לאחר ביטול רשמיות מכ-100 תקני מזון, בוטלה אתמול (ג) גם החובה לפרסם מפרט דרישות ייחודי על גבי המוצרים. בין תקני המזון שבוטלו: פסטה, אורז, פירות וירקות קפואים, שמנים, דבש, משקאות אלכוהוליים, מוצרים שוקולד, תבלינים, גבינות ועוד. זאת, במסגרת אישור ועדת הבריאות של הכנסת את התיקון לצו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון) (תיקון). תיקון זה מהווה נדבך נוסף  ברפורמה – מה שטוב לאירופה טוב לישראל, אותה מוביל משרד הכלכלה והתעשייה והיא נועדה לאפשר ייבוא מזון לישראל ללא כל חסמי יבוא.

בפעולה משותפת של משרדי הכלכלה והבריאות, בוטלה בחודש נובמבר 2023 רשמיותם של כ- 100 תקני מזון. בהמשך לכך, התיקון לצו, שאושר היום בוועדה, מבטל את חובת תיאור המפרט של דרישות ייחודיות שפירוטו נדרש רק בישראל, אשר הייתה קבועה על מוצרי המזון שחלו עליהם התקנים האמורים, חובה אשר הביאה לייקור עלויות והיוותה חסם ייבוא.

התיקון מהווה שלב נוסף ברפורמת היבוא לישראל שבבסיסה התפיסה של ״מה שטוב באירופה טוב בישראל״ שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה בראשותו של השר ניר ברקת.  תוכן הצו ייבחן מחדש במהלך השנה הראשונה ליישום, לרבות המשך בחינת חסמי יבוא כתוצאה מהתקנים שנותרו בו. ככל שיתגלה צורך בעדכונים נוספים לצורך הסרת חסמים יוגשו המלצות מקצועיות בנושא, וזאת במקביל לפעולות נוספות אותן מבצע המשרד להסרת חסמי היבוא.

שר הכלכלה ניר ברקת אמר היום בוועדת הכלכלה: ״אנחנו נערכים ליום שאחרי המלחמה ומקדמים את החוק ההיסטורי ׳מה שטוב לאירופה טוב לישראל׳ שיפתח את השוק הישראלי לייבוא חופשי מאירופה ויוזיל מחירים. המטרה שלנו היא להאיץ את התהליך כדי לאפשר את פתיחת השוק הישראלי לתחרות שתביא להורדת מחירים ותקל על אזרחי ישראל – בייחוד בשל המלחמה. אני מודה ליו״ר ועדת הכלכלה חברי דוד ביטן ולחברי הועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה שתומכים בחוק החשוב ללא מתנגדים״.

כתיבת תגובה