מוקדם להעריך את השפעת הקורונה על הצמיחה בסין

עדיין מוקדם להעריך את השפעת התפרצות נגיף הקורונה על הצמיחה בסין. כל עוד ההערכות הן שהשפעת הווירוס היא מקומית ובעלת אופי זמני, אנו לא משנים את הערכתנו הבסיסית שנראה התאוששות בצמיחה ובסחר העולמי בהמשך השנה • החלטת הריבית של הפד מחר – הריבית תישאר ללא שינוי, הפוקוס של המשקיעים יהיה האם הבנק יודיע שמרכזי ה-repo הקצרים יימשכו מעבר לחודש פברואר, או יעצרו • בארץ: הנתונים האחרונים סבירים. להערכתנו, כל עוד מאמצי בנק ישראל למנוע את הייסוף בשקל מצליחים והבנק המרכזי בארה"ב לא יוצא מתרדמתו, בנק ישראל ימנע אף הוא מלהפחית את הריבית

נוף סיני | צילום: Jumpot Tharungsri, שאטרסטוק

בעולם

עדיין מוקדם להעריך את השפעת התפרצות נגיף הקורונה על הצמיחה בסין, על שכנותיה ועל התיירות העולמית. אך מניסיון העבר, עיקר ההשפעה השלילית של נגיפים קודמים היה סביב מוקד ההתפרצות (כלומר סין), כאשר חלק מהתוצר שאבד חזר ברבעונים הבאים. השפעה שכבר ניתן לראות בבירור היא השפעה ממתנת על ענפי התיירות, התעופה והמסחר, (במזרח אסיה). בנוסף, נרשמה ירידה במחירי הנפט שתורגמה מידית לירידה בציפיות לאינפלציה ולעליה בציפיות להפחתת ריבית ברוב העולם. אנו מאמינים שסקרי הציפיות שיתפרסמו בשבועות הקרובים יתנו תמונה טובה יותר לגבי הפגיעה בכלכלה. כל עוד ההערכות הן שהשפעת הווירוס היא מקומית ובעלת אופי זמני, אנו לא משנים את הערכתנו הבסיסית שנראה המשך התאוששות בצמיחה ובסחר העולמי בהמשך השנה.

החלטת הריבית של הפד ברביעי. הבנק המרכזי בארה"ב ישאיר כצפוי את הריבית ללא שינוי וימשיך לאותת על כך שהוא לא רואה שינוי במדיניות בתקופה הקרובה, למרות העלייה באינפלציה והחתימה על ההסכם בין ארה"ב לסין. השווקים מצפים למעט יותר מהפחתת ריבית אחת עוד השנה, תוואי שנראה להערכתנו סביר. הפוקוס של המשקיעים יהיה האם הבנק יודיע שמרכזי ה-repo הקצרים יימשכו מעבר לחודש פברואר, או יעצרו, לכך תהיה השפעה על השווקים הפיננסים.

בחמישי הקרוב יתפרסם גם האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב כאשר אנו צופים צמיחה של כ-2 אחוזים בשיעור שנתי בהובלת הצריכה הפרטית לצד התאוששות קלה בהשקעות.

בארץ

המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק עלה ב-0.3 אחוז בדצמבר, בדומה לקצב החודשי הממוצע בשלושת החודשים האחרונים. העלייה ביבוא הסחורות, במשרות הפנויות, בנדל"ן ובפדיון תרמו להתרחבות, כאשר החולשה ביצוא הסחורות ובתעשייה מיתנו את קצב העלייה. חשוב לציין שהקטנת הטבות המס על יבוא רכבים היברידיים תרמו משמעותית לצמיחה ברבעון האחרון של 2019 ובכך גם לנתוני המדד, לכן אנו מצפים לנתון חלש יותר בתחילת 2020.

הציפיות לאינפלציה ירדו בהשוואה לסקירה הקודמת, בדומה למגמה בעולם בשל התפרצות הווירוס בסין והחששות כתוצאה מכך לצמיחה הגלובלית ולמחיר הנפט.

סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו ש-4 חברים (מתוך 5) תומכים בהשארת הריבית ללא שינוי, בדומה להחלטה הקודמת, והם ציינו שהבנק ימשיך להתערב בשוק המט"ח ובמידת הצורך ייתכן שגם יפחית את הריבית. להערכתנו, כל עוד מאמצי בנק ישראל למנוע את הייסוף בשקל מצליחים והבנק המרכזי בארה"ב לא יוצא מתרדמתו, בנק ישראל ימנע אף הוא מלהפחית את הריבית.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה