מחיר הדלק יקפוץ בינואר? הפתרון המשפטי שימנע את העלייה

ביום חמישי הקרוב צפוי להתפרסם מחיר הדלק שעתיד לזנק בכ-30 אג' במוצ"ש בחצות, ולפי הצפי הוא עתיד לחצות את רף ה-7 שקלים לליטר | אלא שחוות דעת חדשה קובעת כי ניתן להאריך אוטומטית את הצו שמפחית את מס הבלו על דלק, גם בלי למנות שר אוצר חדש

תחנת דלק | צילום: סיון פרג'

במוצ"ש הקרוב, בחצות, עם תחילת חודש ינואר, צפוי לזנק מחיר הדלק בכ-30 אג', לפי ההערכות. המשמעות היא כי מחיר ליטר בנזין יעמוד על יותר מ-7 ש"ח (אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון; את המחיר המדויק יפרסם משרד האנרגיה רק ביום חמישי הקרוב).

האם יש פתרון שימנע, לפחות חלקית, את התייקרות הדלק במוצאי שבת הקרובה? מסתבר כי בגלל חילופי השלטון, הצו הנוכחי לא פוקע ב-1 לינואר, אלא בתוקף עד ה-15 בפברואר 2023. כך עולה מחוות דעת של איגוד לשכות המסחר הקובעת כי אין צורך ששר האוצר יחתום על צו חדש להפחתת מס הבלו.

כזכור, בשל התייקרות הדלק בשנה האחרונה, חתם שר האוצר אביגדור ליברמן על צו המפחית את מס הבלו על הדלק. בכך מותנו העליות ובחלק מהחודשים מחירו אף ירד. הצו האחרון להפחתת מס הבלו עליו חתם ליברמן היה בסוף חודש נובמבר האחרון ותוקפו הינו עד לסוף שנת 2022.

לכאורה, בשל העובדה כי אין שר אוצר שיחתום על צו חדש להפחתת מס הבלו, הצו יפקע וההטבה לציבור תסתיים ב-31 בדצמבר. כתוצאה מכך, מחירו של הדלק צפוי לעלות בכ-30 אגורות לליטר, החל מראשון בינואר 2023. זאת בנוסף לעליית מחירי הדלק העולמית שהתרחשה במהלך דצמבר. על פי ההערכות, מחירו של ליטר בנזין צפוי לחצות את רף ה-7 שקלים. 

אולם, במכתב דחוף שהוציא עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר האוצר ליברמן, טוען לין כי מדובר בטעות וכי אין צורך בהוצאת צו חדש על ידי שר האוצר. "סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת מונה שורה של מצבים בהם מוארך תוקפם של חיקוקים שאמורים היו לפקוע" אומר לין. "אחד מהם נוגע למצב בו צו היה אמור לפקוע בשלושת החודשים הראשונים מכינונה של כנסת חדשה.  על פי חוק היסוד, במצב כזה החיקוק מוארך אוטומטית לתקופה של שלושה חודשים".

הכנסת החדשה הושבעה ב-15 בנובמבר, ועל כן, באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הצו המורה על הפחתת הבלו על הדלק תקף עד עד ליום 15 בפברואר 2023 מבלי שיהיה צורך בכל פעולה אקטיבית אחרת.

עוד טוענים באיגוד, כי הארכה האוטומטית של הוראת השעה תקפה גם לגבי שורה ארוכה של מכסים ומסי קניה שהופחתו על כמות גדולה מאוד של מוצרים ובכלל זה מוצרי צריכה, מוצרים תעשייתיים, חומרי גלם ועוד. "הפחתות אלה נעשו בדרך של הוראת שעה שאמורות היו לפקוע בסוף החודש, אבל מכח הוראת סעיף 38 לחוק היסוד ממשיכות גם הן בתוקפן עד למחצית פברואר. כך צריך לנהוג גם עם מס הבלו על הבנזין והסולר" אומרים באיגוד.

לדברי לין, "אין סיבה להמשך ההכבדות על יוקר המחיה. לכן, אני קורא לשר האוצר להנחות, אישית,  את רשות המיסים להיערך להארכת הוראת השעה בהתאם". 

בכל מקרה, באיגוד לשכות המסחר אומרים כי במידה והאוצר יתנגד להארכתה בפועל של הוראת השעה, יש להעביר את הנושא להכרעת היועצת המשפטית לממשלה.

כתיבת תגובה