'מחיר למשתכן' יכולה לפרוץ למקומות חדשים ומפתיעים

הבחירות החוזרות לממשלה הכמעט הכי ימנית-דתית מוציאות מכלי התקשורת הכלכליים התייחסויות שונות לעולם הכלכלי שסביב הבחירות • הזרקורים שמפנים האתרים הגדולים אל בעיות כלכליות שעלולות או עשויות להתהוות בחודשים הקרובים

רמלה. מבט כללי | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אחת מהבעיות שהבחירות החוזרות מביאות עמן, שוכנת – איך לא – בשוק הדיור החם. תכנית 'מחיר למשתכן' נמצאת מצד אחד בשלב הוצאות היתרי בנייה ובנייה מואצת עבור יחידות דיור שכבר הוגרלו, ומצד שני, ללא ממשלה פעילה, לא ניתן יהיה לתדלק את התוכנית ולצאת להגרלות ומכרזים נוספים באופן שוטף כפי שנעשה בארבע שנים האחרונות.

יריעה ארוכה למדי ב'גלובס' עוסקת בגורל תוכניות הדיור לאור חילופי הממשלה. לדעת הכותבים, תכנית 'מחיר למשתכן' בדעיכה, תמ"א 38 צריכה שיפוץ ויש סימן שאלה גדול בכל מה שקשור לעתידו של שוק הנדל"ן המקומי.

וכך כותב אריק מירובסקי, "עולם התכנון במבוכה. לפחות עד לנובמבר לא תוקם ממשלה, והרבה עניינים כבדי משקל עומדים על הפרק בתחום הנדל"ן; תמ"א 38 אולי לא עומדת למות, אבל ברור שהיא תעבור שינוי משמעותי וכל הנראה תצטמצם; לגבי הוותמ"ל קיימת תמימות דעים שהיא מיצתה את עצמה במתכונתה הנוכחית; לכל ברור כי צריך לקדם מתחמים גדולים של התחדשות עירונית, אבל לא ברור כיצד ניתן להתקרב יותר לדיירים ולשכנע אותם להצטרף; וחלק מהוועדות המקומיות מתנהלות בתקופה האחרונה כטריבונל פופוליסטי יותר מאשר כגוף תכנוני. הענף כולו דורש תשובות, אולם אלו יגיעו אולי רק בשנה הבאה.

"זמן קצר לאחר הבחירות המקומיות, נקלעה הממשלה לסטטוס של ממשלת מעבר. אסור לה לשנות את המדיניות הקיימת, ובמסגרת המדיניות הקיימת אין לה כלים ואין לה מוטיבציה לשנות משהו ב'ארגז הכלים' של כחלון, העומד בפני פירוק. לכן, לא מפתיע, שנציגי הממשלה שהשתתפו בכנס, בעיקר פקידים בכירים ממשרדי השיכון והמשפטים, התקשו לספק מענה לאתגרים המתרבים וכבר עכשיו ניתן לקבוע, שפתרונות כאלה לא יגיעו לענף לפני 2020".

בהמשך הכתבה, סוקר הכתב המוערך את מצבן וגורלן של התוכניות המרכזיות בענף וקובע אחד לאחד את האופק הלא מחמיא שלהן: לתוכנית מחיר למשתכן, הרוח יצאה מהמפרשים; הוותמ"ל משנה את ייעודה, אך המתח עם הרשויות יימשך, והבאגים הגדולים בתמ"א 38 יהיו חייבים תיקון.

2% ירידה – הישג עצום

אין ספק שכל תכנית צריכה תיקון ושיפוץ. הכללים הידועים של 'מי שלא עושה לא טועה' או 'כל תכנית היא בסיס לשינויים', תקפים גם כאן. מאידך צריך לזכור, כי לא כל בקשה לתיקון היא קריאת תיגר ולא כל סימן שאלה מורידה את המסך על פני כל האופק. לכל מספר שנכתוב אפשר להוסיף את המילים 'רק', 'בלבד' או 'בקושי', כדי להעצים או להשפיל את המשמעות שלו. בסופו של יום הכל תלוי באג'נדה להיכן מוביל הקו הכללי.

הצבת השאלה בכתבה "מדוע התוכנית הלאומית מדשדשת?" משולה לשאלה 'כיצד נח בנה את התיבה אם הוא היה עיוור'. לאחר שמכניסים אקסיומה לשאלה, אפשר לבנות כתבה שלמה עם רשימת סיבות ותשובות. "הסיבה הראשונה היא הציפיות הגבוהות מאוד שתלו בה באוצר, ובמיוחד השר משה כחלון, שהיא תביא לירידה גדולה במחירי הדירות. בפועל היא רשמה ירידה של כ-2% במחירים, שלא בדיוק מילאה אחרי הציפיות. הסיבה השנייה היא הביקורת שגברה והלכה ככל שחלף הזמן על ההטבות הכלכליות של התכנית, על איכויות התכנון והבנייה שהביאה עימה ועל הזמינות הנמוכה של רוב הדירות שהוקמו בה".

כמעט על כל משפט כאן אפשר לכתוב תשובות טובות. ירידה של 2% במחיר הדירות היא הישג עצום, לאחר עלייה תלולה של המחירים במשך 20 השנים האחרונות. מה שלא עשו מיליוני מילים בתקשורת, עשה כחלון בעבודה מאומצת.

ממשלת מעבר – רווח להתבונן

את הביקורת על התכנית כותבת התקשורת, כך שאין כל סיבה לדון בה. גם נושא איכות הדירות כבר נידון ומרבית הדברים תוקנו. אפילו הקבלנים הבינו שאם הם בונים באיכות נמוכה, הדבר יחזור אליהם כבומרנג. בעוד כמה שנים אף אחד לא יזכור באיזה מסגרת הבניין נבנה, יזכרו רק את הבעיות המלוות אותו והשם של הקבלן יינזק באופן משמעותי.

נכון שיש כיום "כ-2400 דירות של מחיר למשתכן, שממתינות בקוצר רוח לרכישה. 1,400 מהן יצאו להגרלות חוזרות, ועוד 1,000 נמכרות ללא הגרלה". אולם גם כאן, אם נוסיף את המילה 'רק' ונביא את מספר הדירות ששווקו במשך כל חיי התכנית נגלה שמדובר במספרים זניחים ובדירות גדולות. בנוסף, נצטט גם כי "חלק מהדירות נמצאות במקומות שסובלים מהצפות של דירות, כמו הקריות, דימונה, ובאר שבע". כלומר, אין ספק שיש מה לתקן בתכנית וייתכן שהחודשים הבאים – שבהם אפשר רק למלא את המגירות בתוכניות – ייטיבו עם התכנית באופן כללי. קחו בחשבון שלמחרת הקמת הממשלה הבאה, התכנית הזאת יכולה לפרוץ למקומות חדשים ומפתיעים.

 

 

הזמן הארוך שלוקח לתכנן ולבנות אלפי יחידות דיור, אינו נותן לאנשים העושים את מלאכתם נאמנה להצביע על תוצאות מיידיות. בינתיים התכנית יכולה לצבור עשרות כותרות שליליות או מסקנות בכי כמו "נראה כי הרוח מהתכנית הממשלתית המובילה למאבק במחירי הדיור יצאה במידה רבה מהמפרשים, ו-נתראה אחרי הבחירות".

מחיר למשתכן, עכשיו לחרדים

אם בוחנים את התוכנית בטווח הארוך וללא משוא פנים, נראה שלכחלון אין שום סיבה לעצור ו'להחליף סוסים בעלייה'. התכנית הביאה בהחלט לעצירת הזינוק במחירי הדירות ואפילו לירידה מינורית. הוצאתן למכרזים ולהגרלות של עשרות אלפי יחידות דיור בממשלה הבאה, לצד אכלוסן של היחידות שהוגרלו ושווקו בממשלה הקודמת, יכולות להביא לירידה גדולה עוד יותר במחירי הדיור ולקורת גג עבור עשרות אלפי זוגות ומשפחות בישראל.

אלא שעכשיו רק נותר לנציגנו הנאמנים לדאוג לכך שכחלון לא יישכח את המגזר החרדי בממשלה הבאה כפי שקרה בממשלה הקודמת. עכשיו הזמן לכך.

בהמשך היריעה נכתב, כי "עד לסוף השנה שעברה הכריז קבינט הדיור על 108 מתחמים ברחבי המדינה, ל-386 אלף יחידות דיור; בין השנים 2014 ל-2018 אישרה הוותמ"ל תכניות להקמת 164 אלף יחידות דיור".

אולם במקום לשמוח ולהחמיא לממשלה שעשתה דברים שלא נעשו בעשור וחצי האחרון, נכתב לצד המילים "ההספק מרשים מאוד" כי "ואולם הביקורת עליו רבה". "…גם הוותמ"ל ממתינה למקבלי ההחלטות החדשים, על מנת שניתן יהיה להבין לאן היא הולכת, אבל התשובה לזה תגיע רק בשנה הבאה ככל הנראה".

לקינוח, אגב, נמנים "הבאגים הגדולים בתמ"א 38".

הגבלת גובה במערב רמלה

גם ב'כלכליסט' לא מוותרים ובסוף השבוע חשפו כי מגבלת הבנייה הושמטה ממכרז מחיר למשתכן. בכתבה של אמיתי גזית נחשף כי "רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החסירה מידע על מגבלת בנייה בפרויקט מחיר למשתכן ברמלה. משרד הביטחון הגביל את גובה הבנייה בתוכנית להקמת מתחם מגורים חדש בן מאות דירות בשכונת נאות שמיר במערב רמלה, אך במסמכי מכרז מחיר למשתכן לא צוינה המגבלה הזו, שעלולה לגרום לחברות הבנייה הפסדים כבדים".

בהמשך הכתבה עולה כי במסמכי המכרז דווקא יש אזכור על מגבלה של משרד הביטחון: "מה שכן מצוין בתב"ע הוא כי מיגון של מתקן ביטחוני באזור מהווה תנאי להיתר 'באופן שהמגבלות הקיימות יוסרו על ידי משרד הביטחון'". אך לדעתו, "הנוסח העמום אינו מפרט מהן אותן המגבלות, מהו אותו מתקן ביטחוני, ומהו לוח הזמנים לביצוע המיגון הדרוש להסרת המגבלות". כלומר, הנה הסיבה לכותרת סנסציונית על תכנית 'מחיר למשתכן'.

גם כאן מקונן הכותב על הפסדים שעלולים לבוא על הנכנסים למכרז למרות שהדברים כתובים במסמכי המכרז, ותגובת רמ"י בכתבה עצמה יכולה להעיד על כך: "בניגוד לטענות, יש מועד ברור להסרת המגבלות של משרד הביטחון, בעוד שנתיים. השיווק נעשה בתיאום מלא מול גורמי הביטחון בדבר המועדים להסרת המגבלות ומסירת המגרשים ליזמים. מועדים אלו תואמים את שלבי השיווק. השיווק נעשה על פי התב"ע, ולא על פי שום מגבלה אחרת". נציין כי משרד הבטחון לא הגיב ל'כלכליסט'.

כתיבת תגובה