מחפשים את משפחת התורם: גביע מליל הבדולח נחשף

80 שנה לליל הבדולח: גביע שנתרם ל"בית הכנסת החדש" במינכן ושרד את ליל הבדולח מוצג במוזיאון ישראל • אולי אתם מכירים את התורם?

הגביע ששרד כנראה את ליל הבדולח במינכן, תרצ"ב (1932) | צילום: באדיבות מוזיאון ישראל ויד ושם

גביע לקידוש שנשרף יחד עם תכולת בית הכנסת "אוהל יעקב" במינכן, בפרעות ליל הבדולח, מוצג לציבור לראשונה במוזיאון ישראל. בית הכנסת "אוהל יעקב" שכן במרחק קצר מהמקום בו התקיימה ארוחת ערב של בכירי המפלגה הנאצית בפרעות ליל הבדולח בחודש נובמבר 1938.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

תחקיר שעשתה ד"ר ר. צרפתי, אוצרת בכירה באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל, מעלה השערה לפיה הגביע נתרם על ידי הצורף בנימין גאלדפארב לבית הכנסת "אוהל יעקב". לפי כתובת ההקדשה, ניתן ללמוד על שמו של תורם הגביע, בנימין גאלדפארב ועל כך שהגביע שימש בבית כנסת המכונה "בית הכנסת החדש". על פי הידוע למוזיאון, הגביע נתרם לבית הכנסת כשנה לפני עליית היטלר לשלטון. אוצרי מוזיאון ישראל מנסים להתחקות אחר קורותיו של הגביע. במוזיאון מקווים שהצגתו תוביל לגילוי פרטים נוספים על קורותיו.

בדרך-לא-דרך נמצא הגביע השרוף והובא יחד עם שרידים אחרים של תשמישי קדושה לישראל. בנימין ולאה גאלדפארב היגרו לארה"ב וניצלו.  לפי המידע המצוי ביד ושם ייתכן שניצלו גם כל חמשת ילדיהם. אחת מבנותיהם, מרתה, חייתה בשנת 1939 בחיפה ואולי איתור קרובי משפחתה ישפוך אור נוסף אודות הגביע.

בית הכנסת "אוהל יעקב" במינכן נחנך בשנת 1892 וכונה בפי יהודי העיר, "בית הכנסת החדש". בארכיון יד ושם נמצאים תיקים אישיים של מטה המשטרה של מינכן בהם מופיעים פרטים אודות בנימין גאלדפארב, שהיה צורף ותכשיטן ואשתו לאה. לפי תיקים אלו, בנימין ולאה גאלדפארב נולדו בפולין והגרו למינכן ושם נולדו חמשת ילדיהם.

בית הכנסת נשרף בליל הבדולח ב-9 בנובמבר1938 , על תשמישי הקדושה וספרי התורה שבו. תמונה של בית הכנסת "אוהל יעקב" העולה בלהבות התפרסמה בעיתוני התקופה ובספרי מחקר על השואה. לפי יומנו של שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס, באותה עת שבית הכנסת עלה בלהבות, השתתפה צמרת השלטון הנאצי ובראשה היטלר ימ"ש, בארוחת ערב בבית העירייה במינכן, מרחק של כמה מאות מטרים מבית הכנסת. בפרעות ליל הבדולח הוצתו או נהרסו כליל 267 בתי כנסת.

2 תגובות ל: "מחפשים את משפחת התורם: גביע מליל הבדולח נחשף"

  1. כשאתם מצטטים נתונים שגויים מאתרים נכריים
    זה כמעט כמו שיתוף פעולה עם מכחישי שואה
    כלפי מה דברים אמורים לפני מספר שנים נערך מחקר יסודי בגרמניה
    ע"י חוקרים שעברו עיר עיר עיירה וכפר ותיעדו למעלה מאלף בתי כנסת ואלפי בתי יהודים שהוצתו ונחרבו בליל הבדולח

  2. התוכנית נחשפת: "מתכננים לרצוח את הילדים, אם הציונים יפשטו"
    זוועות 'לב טהור' הולכות ונחשפות לאחרונה, בעזרת עסקנים המסייעים לכמה גברים ונשים אשר נמלטו מן הכת האימתנית, שייסד שלמה הלברנץ ז"ל וחיה כיום בגואטמלה | בתו שרה טלר שעזבה עם ששת ילדיה, מספרת כי לא הסכימה שבתה בת ה-13 תינשא וכעונש הפכו אותה למנקה.

    הבת של שלמה ארז הלברנס ימ"ח הרבנית שרה טלר תחי' שברחה מהכת "לב טהור" מספרת כי "הם מתכננים להרוג את הילדים אם תהיה פשיטה של הציונים לקחת את הילדים".

    הרב היינו נחמן הלברנס חולה נפש, הוא מתכנן להתאבד ולהרוג את הילדים, העיקר שלא יגיעו לידי הציונים, כך אמרה הרבנית שרה טלר, בתו של מנהיג קהילת 'לב טהור' המנוח שלמה ארז הלברנץ שר"י, בראיון לעיתון 'משפחה' באנגלית.

    בס"ד גברת טלר הצליחה לעזוב את המתחם בגואטמלה ולחזור לניו יורק עם כל ששת ילדיה, בעקבות תפנית דרמטית בשבוע האחרון, כאשר בעלה לשעבר שנותר יחד עם שלושה מהילדים בכת, ניסה להבריח אותם למדינה אחרת בעזרת אשה זרה שהתחזתה לאמם הביולוגית.

    הם הגיעו לשגרירות ארה"ב במקסיקו לפני מספר ימים, שם הם ניסו להנפיק דרכונים לילדים, אך נעצרו לאחר שהשגרירות ידעה על כך שהילדים הללו נעלמו, אביהם והאישה הזרה שהביא עמו נעצרו במקום בגין זיוף והתחזות, ובשל כך הילדים נשלחו לאמם המתגוררת כיום בניו יורק וכך בס"ד זכתה לאחר מאבק ממושך להתאחד עם כל ילדיה, אשר ניצלו מן הזוועות המתרחשות בכת הקיצונית והאכזרית.

    בראיון למגזין 'משפחה' בשפה האנגלית, מגוללת האם טלר, את המצב המתחולל בתוככי הכת, כולל זוועות רבות מסמרות שיער. נציין כי לפני 5 שנים, היה מגזין 'משפחה' באנגלית – הראשון שעשה כתבת תחקיר על הנעשה בתוככי הכת. עיתונים מתחרים בארה"ב לא אהבו ואולי יותר לא פירגנו על ההישג ויצאו בביקורת קשה נגד המגזין. לטענתם אז, "מגזין משפחה סתם לכלך על אנשי הכת, שלמה ארז הלברנץ (שבינתיים ב"ה מצא את מותו בטרגדיה). הוא איש טוב, שבסך הכל נרדף על ידי ליברלים ושונאי חרדים".

    חמש שנים חלפו מאז ומתברר כי התחקיר היה נכון ואמיתי, ראשי הכת "פחי זבל מסריחים" הם אכן סדיסטים ואכזריים, הסיפורים משם מסמרי שיער, ממלקות ועד הרעבה, התעללות פיזית ונפשית, נישואי קטינים ועוד כהנה וכהנה.

    הרבנית טלר מספרת, כי "מאז מותו של אביה ראש הכת הזה, התקנות והחוקים הפכו לנוקשים יותר ממש פי אלף, אני לא הסכמתי, בגלל שלא רציתי שיהרגו אותי, ודרשתי שהחוקים יהיו כמו בזמן שאבי היה חי, הם אפילו אסרו לאכול מאכלים שונים שאבא שלי כן אכל".

    הרבנית טלר לא הסכימה שהבת שלה בת ה-13 תינשא לבנו בן ה-17 של האכזר בן בנו של היטלר הרשע הידוע מאיר רוזנר שר"י, הוא אחד מהמנהיגים הדומיננטיים בכת, אשר רצה לחתן אותם בכוח.

    הרוצח הנאצי רוזנר שר"י לא הסכים לסירוב שלה, והפך אותה למנקה של הבתים בה התגוררו המנהיגים. היא אף הוחרמה ואף אחד לא דיבר איתה, בס"ד היא הצליחה לברוח מהמקום רק עם שני ילדים שלה בעזרת אשה גויה שעבדה במקום.

    ואז החלה במאמצים גדולים יחד עם עסקנים להוציא את שאר הילדים, ובסוף היא הצליחה לאחד את כל ששת ילדיה שמתגוררים איתה כעת בניו יורק.

    הרבנית טלר חזרה לילה אחד עם שוטרים ועסקנים, התגנבה לתוך הכת והוציאה את הבת בגיל 10 מהמיטה בזמן שהיא ישנה, הבת התנגדה וקראה לאמה "רשעית" שיקסע וכו' . אבל האם משכה אותה בכוח והכניסה אותה לרכב המשטרה שחיכה בחוץ.

    כעת יש מספר נשים שהצליחו לעזוב את הכת הגרוע ביותר היינו "כת לב טהור" , והם עוזרים לעסקנים לחלץ עוד נשים וילדים מהמקום, לדברי אחת הנשים, "משנה לשנה החוקים הפכו לנוקשים, כמו שהיה בגרמניה לא פחות!!!! אבל אנחנו לא הסכמנו לזה, עזבנו את המקום בכח, ואנחנו עושות הכל להוציא משם עוד נשים".

    בכתבה במגזין 'משפחה' באנגלית מתארות אמהות לילדים, דברים איומים שעברו בכת, הכי קשה היה לראות את הילדים שלהן בגיל 13-17 מתחתנים, ומי שלא הסכים נודה, הורעב, הוכה עם מוט ברזל, והפך למוקצה בין כל חברי הכת.

כתיבת תגובה