מחקר: גידול של מעל 50% בגניבות רכב ב-2022

המחסור החמור בכוח אדם משטרתי שהגביל את ניידות הסיור ואת ההקפצות למקרים של גניבות רכב – לצד המחסור בחלקי חילוף העלה את רף הגניבות, את תחכום הגנבים אך במקביל גם את מספר החוליות הנתפסות | מתחילת 2022 נלכדו ונעצרו 264 חוליות גנבי רכב בפעילות המערך המבצעי של איתוראן | וכיצד אבטחת סייבר של רכבים תסייע מול טרנד הטיקטוק שעוזר לגנבים לפרוץ לרכבי קיה ויונדאי?

כבר לא שולחים ניידת | צילומסך מתיעוד משטרתי של מרדף אחר גנבי רכב. צילום: משטרת ישראל

בשל המחסור החמור בחלקי חילוף לרכבים בשנת 2022 חל גידול של כ-53% באירועי גניבות רכבים לעומת 2021 – כך קובע מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2022 שבוצע במדגם ארצי של כ-700,000 כלי רכב. אך זה עוד לא הכל, גם ניידות הסיור הפסיקו החל מספטמבר להגיע למקרים של גניבת רכב. אזרח שמתלונן על גניבת רכבו מגלה שהמשטרה לא תגיע למקום בשל משבר כוח האדם – ועליו להסתפק בתלונה שיגיש בתחנת המשטרה הקרובה.

בשנת 2022 חל גידול בשימוש בקרב הגנבים באמצעים טכנולוגיים חדישים בעת גניבת הרכב. הגנבים מגיעים עם מכשור שמתחבר לשקע o.b.d או סורק תדרים, מבצעים אתחול למחשבי הרכב ובכך מניעים את הרכב. איתוראן פיתחה מספר מערכות טכנולוגיות שמתריעות למוקד המבצעי כשמתקיים שימוש באמצעים אלה. במקביל תגברה החברה את המערך המבצעי בעשרות עובדים במוקד ובמערך האכיפה בשטח.

לדברי ניר שרצקי מנכ"ל החברה, "מתחילת 2022 המערך המבצעי של חברת איתוראן הביא ללכידתן ומעצרן של 264 חוליות גנבי רכב שחסכו למשק הישראלי כ-1.5 מיליארד שקל (בטווח של שנה)". מעצר של 264 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם לתקופות ממושכות. בכך, צפויים המאסרים לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות הן במהלך שנת 2022 והן מעבר לה.

אולם כמובן, שום דבר אינו סוף פסוק. במקביל, טרנד חדש בטיקטוק מלמד כיצד ניתן לפרוץ לדגמים מסוימים של קיה ויונדאי ונראה כי הטרנד הזה ילך ויתפתח למה שיהיה קו פרשת המים בכל הקשור לאבטחת רכבים. מתברר, כי בימים האחרונים מתפשט בטיקטוק טרנד חדש. הפעם – סרטונים שמקבלים את השם "אתגר קיה" מראים בעיקר בני נוער שנותנים הוראות כיצד לפתוח דגמים מסוימים של מכוניות קיה ויונדאי באמצעות הכנסת כבל USB לעמוד הגה שבור. הסרטונים מדגימים כיצד גנבים יכולים לחַוֵט מנוע – בדומה לאופן שבו בדרך כלל משתמשים במברגים. הגניבות הללו בכלל אפשריות מכיוון שחלק מדגמי קיה ויונדאי אינם כוללים שבבי מחשב נגד גניבה במערכות המפתח שלהם. המגמה מתעצבת להיות רגע קו פרשת מים בתחום אבטחת הרכב.

בחברת אבטחת המידע ESET מסבירים, כי "האינטרנט והמדיה החברתית משפיעים בימנו על האבטחה הפיזית וגם המקוונת של המכוניות של היום. בעוד שבעבר, המיומנויות והידע היו מעורפלים כדי לפרוץ ולהתניע מכונית, כיום, כולם וגם הגנבים יכולים למצוא בקלות את כל המידע הזה באינטרנט ולפעמים אפילו ברשתות החברתיות – ואת זה אנחנו יכולים לראות ממש עכשיו קורה במה שנקרא "אתגר קיה". עם מספר הולך וגדל של מכוניות חדשות המחוברות לאינטרנט, הפעולות הללו יכולות להיות מוחלפות בהתקפות סייבר המאפשרות גניבה בקנה מידה המוני.

 

"האקרים של 'כובע לבן' כבר מצאו נקודות תורפה במכוניות חכמות שאפשרו להם להתניע אותן, להשמיע צופרים, להבהב באורות והכל כשהם נמצאים רחוק. בהסתכלות על העתיד הפוטנציאלי, גנבים מיומנים מבחינה טכנית עלולים להיות מסוגלים להשתמש בטכניקות הללו כדי לגנוב "צי" שלם של מכוניות חכמות בתוך מסגרת זמן קצרה מאוד. למרבה הצער, לבעלי המכוניות אין הרבה שהם יכולים לעשות בנוגע לאבטחת הסייבר של הרכבים שלהם. מלבד תביעות ייצוגיות המבוססות על התקפות שכבר מתרחשות, המשתמשים יכולים רק לקוות לרגולציה ממשלתית שתדחף את יצרני הרכב לשפר את האבטחה של המוצרים שלהם ולתקן כל פגיעות שדווחו במהירות האפשרית".

כתיבת תגובה