מחקר חדש בדק: זו כמות המזון שהולכת לאיבוד בישראל

מחקר חדש של האטלס העולמי למדיניות הצלת מזון מציג תוכנית אופרטיבית לצמצום בזבוז המזון בישראל | בין ההמלצות הבולטות: הגדרת יעד לאומי של 50% הפחתה אובדן מזון עד לשנת 2030, פיתוח תכנית לאומית לטיפול בבעיית אובדן המזון בישראל, חינוך הצרכנים והארגונים אודות המשמעות של תאריכי תפוגה וחוק עידוד תרומות מזון עודף לבעלי עסקים

מיון מזון בלקט ישראל | צילום: עדי הוברמן

באירוע שהתקיים במרכז הלוגיסטי של ארגון לקט ישראל הוצג מחקר חדש של האטלס העולמי למדיניות הצלת מזון שנערך ע"י אוניברסיטת הרווארד והוצגה תוכנית אופרטיבית לצמצום בזבוז המזון בישראל.

בין ההמלצות הבולטות במחקר שהוצג בכנס של לקט ישראל והמשרד להגנת הסביבה: הגדרת יעד לאומי של 50% הפחתה אובדן מזון עד לשנת 2030 בהתאם ליעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימה, פיתוח תכנית לאומית לטיפול בבעיית אובדן המזון בישראל, חינוך הצרכנים והארגונים אודות המשמעות של תאריכי תפוגה וחוק עידוד תרומות מזון עודף לבעלי עסקים.

מהנתונים העולים מדו"ח אובדן מזון והצלת מזון של 'לקט ישראל' והמשרד להגנת הסביבה עולה כי יותר מ-2.6 מיליון טונות של מזון הולכים לאיבוד מדי שנה בישראל – מחצית מכך בר הצלה. 2.6 מיליון הטונות הללו מהווים כ-37% מהמזון שישראל מייצרת ושוויו כ-23.1 מיליארד ₪. כאשר מחשבים בנוסף לכך את בזבוז משאבי הטבע ועלות פליטת גזי חממה, עלות אובדן המזון בישראל צומחת ל-23.5 מיליארד שקל. זהו נושא דחוף וקריטי לטיפול במיוחד עבור ישראל, מדינה קטנה, בעלת משאבים מוגבלים, עם אקלים יבש ואוכלוסייה צפופה.

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל | צילום: מרב רביץ מושל

על פי נתוני הדו"ח של הביטוח הלאומי, בשנת 2021, שיעור חסרי ביטחון תזונתי בישראל עמד על 16%. חצי מהמזון שבסופו של דבר הולך לאיבוד הינו מזון ראוי למאכל ומזין שניתן להפנות אותו לאוכלוסיות החוות חוסר ביטחון תזונתי.

עורכת המחקר, פרופ' למשפטים בהרווארד אמילי ברוד לייב הסבירה כי "בזבוז מזון הוא אתגר מרכזי במערכות מזון ברחבי העולם, במיוחד במדינות כמו ישראל שבהן מים וקרקע פנויה הם משאבים מוגבלים עוד יותר. פתרונות משפטיים ומדיניות ממשלתית יכולים לעזור לגשר על הפער שבין מזון בריא, בטוח ועודף לבין אנשים שידם אינה משגת למזון. ההמלצות שלנו לממשלת ישראל מדגישות את הצורך לפעול באופן מידי ומציעות דרכי פעולה ישימים לטיפול בנושא אובדן מזון והצלת מזון".

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן אמרה כי "ההמלצות המדיניות של אטלס הצלת המזון שמתפרסמות היום, הן חשובות ומחזקות את מדיניות המשרד להגנת הסביבה. זה מקרה מובהק שבו יש לנו הזכות לקדם מדיניות המובילה באופן מובהק לשלוש שורות רווח בבת אחת: רווח כלכלי, רווח חברתי ורווח סביבתי. זה בדיוק המקרה כאשר אנחנו מקדמים מניעה של בזבוז מזון. טיפול בבעיית בזבוז המזון מצריך טיפול ממשלתי רוחבי וזאת הסיבה שבכוונתנו להקים ולהוביל כבר בחודשים הקרובים צוות בין-משרדי שיגיש לממשלה תוכנית לאומית להפחתה במקור ומניעת בזבוז מזון בישראל". השרה הודתה למנכ"ל המשרד, גיא סמט ולרותם שמאי, מנהלת תחום אסטרטגיה וחדשנות, המובילה את התוכנית במשרד להגנת הסביבה.

גידי כרוך מנכ"ל לקט ישראל אמר היום כי "במדינת ישראל קיים פער בלתי נתפס בין מספר המשפחות שחיות באי ביטחון תזונתי וחסרות גישה למזון מזין לבין כמות עודפי המזון האיכותיים והראויים למאכל שנזרקים מידי יום לפח. מעבר לעוול הזועק מכך שהשפע אינו מועבר למקום של חוסר, אובדן מזון גורם גם לנזקים כלכליים וסביבתיים והצלת מזון מאפשרת לפתור את מרביתם באופן מיידי. מחקר אטלס המושק היום הוא כלי עזר לקביעת מדיניות ממשלתית בכך שהוא ממפה את הפערים הקיימים בישראל ומשווה למדינות העולם, ומציע פתרונות ישימים. המחקר הינו המשך ישיר וטבעי לשיתוף הפעולה בין לקט ישראל והמשרד להגנת הסביבה במטרה לקדם פתרונות למניעת אובדן מזון והצלת מזון, באופן שישיא תועלות כלכליות, רווחתיות, בריאותיות וכמובן סביבתיות למשק כולו. לכן מחובתה של הממשלה לשים את נושא הצלת המזון בראש סדר העדיפויות, כנושא רוחבי ולאומי. אני מודה לפרופ' לייב כותבת המחקר שהביאה ומציפה את הנתונים החשובים וגם למשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, על שלקח אחריות לקדם תכנית לאומית לצמצום בזבוז והצלת מזון שתצעיד את ישראל קדימה בהתאם להמלצות האטלס המפורסם היום."

כתיבת תגובה