מחר בחצות: מחיר הדלק יזנק שוב

מחיר הדלק יזנק מחר (ג') בחצות ב-23 אגורות נוספות ל-5.44 ש"ח לליטר בנזין 95 אוקטן • מחירי הנפט בעולם מתייקרים ויחד אתם גוזרת המדינה את הקופון הקבוע בשל תוספת המע"מ הגדולה יותר: מסי הבלו והמע"מ לליטר נותרו קבועים ובשל העלייה במחיר – 'הצטמקו' לכאורה, ומגיעים עתה 'רק' ללמעלה מ-70% מהמחיר לצרכן

דלק | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

תדלקו מהר: מחירי הנפט עולים והמדינה תהיה המרוויחה הגדולה. מחר (בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי), כמדי תחילת חודש שבו מחושבים עליות השערים במחירי הנפט – לאחר שאלה שצנחו בעידן הקורונה והיעדר התנועה, עתה הם שבים לעלות – והמחיר לליטר בנזין יזנק בעוד 23 אגורות ל-5.44 ש"ח.

המחיר קופץ כלפי מעלה כאמור, בשל עלייה של כ-25% במחירי הנפט בעולם, בשילוב פיחות שער הדולר. זאת, למרות שרק 11% מהמחיר מושפע ממחיר הנפט הגולמי. בהשוואה לשאר מדינות העולם, ישראל היא אחת מהמדינות בעלות מחירי הבנזין הגבוהים ביותר, ושיעור המסים על דלק בישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל המדינות בעולם. עתה, כשמחיר הדלק מזנק, על כל ליטר בנזין נשלם 'רק' 71% מס (דהיינו 3.86 ש"ח למע"מ ולמס ה'בלו' המוטל על בנזין וסולר לצרכני הדלק) – כשחלקה של המדינה הנהנית מההתייקרות, רק גדל והולך (בזכות המע"מ, ה'בלו' הינו מס שקלי קבוע מראש שאינו מושפע ממחירי הנפט) עם כל עליית מחיר נוספת.

לפי הודעת משרד האנרגיה, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת יעמוד לצרכן בתחנה בשירות עצמי  על לא יותר מ-5.44 ש"ח לליטר (כולל מע"מ), ובשירות מלא יתווספו 21 אג'. באילת המחיר לא יעלה על 4.65 ש"ח לליטר, עלייה של 19 אג' מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אג' לליטר.

כך זה מחושב

מחיר הדלק מושפע בעיקר ממחיר הנפט הגולמי, ממנו מופקים בנזין וסולר. אליו נוספים עלויות עיבוד והפצה, מיסוי, והפרשים בשערי מטבע חוץ. במידה פחותה הוא מושפע מהיצע וביקוש ומתחרות בין חברות דלק או תחנות דלק. נפט גולמי משמש לייצור בנזין וסולר, והוא הגורם העיקרי לפיו נקבע מחיר הדלק. העליות והירידות במחיר הנפט הגולמי בארצות הברית משנת 1992 עד 2016 לוו בעליות וירידות כמעט זהות במחירי הדלק.

מחיר בנזין 95 בתחנות התדלוק מפוקח לפי "צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מרביים בתחנות תדלוק), התשס"ב – 2002". המחיר מתעדכן בחצות הלילה ביום העבודה הראשון בכל חודש. החישוב מתחיל 7 ימי עבודה לפני כן: רושמים בטבלה במשך 5 ימים את מחיר הדלק הממוצע באירופה באותו יום, בדולר אמריקני. מחשבים את הממוצע של חמשת המחירים, ומכפילים בשער היציג של היום החמישי. מחיר זה משמש כבסיס שעל פיו נקבע מחיר הדלק בחודש הבא.

למחיר הבסיס נוספים מס 'בלו' – מס עקיף בשיעור קבוע, שנקבע מספר פעמים בשנה על ידי משרדי האנרגיה והאוצר; מע"מ (למעט אילת); ומרווח השיווק של חברות הדלק.

שיטת החישוב הזו מותירה את מחירי הדלק גבוהים גם כשמחיר הנפט הגולמי בעולם יורד. זאת, מכיוון שגובה מס הבלו הוא קבוע (בערך קבוע של 3.074 שקלים לליטר בנזין), ללא קשר לשינוי במחיר הנפט הגולמי בעולם. שיטה זו גורמת לכך שמחירי הבנזין לצרכן נותרים גבוהים גם כאשר מחירי הנפט הגולמי יורדים.

כך למשל, אם לפני חודשיים, באפריל, צנחו מחירי הנפט הגולמי בעולם בעקבות מגפת הקורונה, הרי שעל אף שמחיר הבנזין בישראל ירד ל-4.89 שקל לליטר, המס מתוכו היה כולל 78% מס (בלו+מע"מ). כלומר, המחיר אמנם היה הנמוך ביותר בישראל מזה שנים רבות, אך מתוך מחיר זה נגבו 78% המס.

עתה, בשל עליית המחיר, 'התגמד' חלקו היחסי של מס ה'בלו' ועומד 'רק' על 71%…

כתיבת תגובה