מיחזור בקבוקים: כ-2,000 מכונות מתקדמות יובאו לישראל עד סוף 2023

המחסור החמור במכונות אוטומטיות למיחזור בקבוקים: שופרסל תציב בסניפי הרשת כ-100 מכונות אוטומטיות, מהמתקדמות מסוגן בעולם, להשבת מכלי משקה במסגרת חוק הפיקדון | המכונות של תאגיד המיחזור "אסופתא" ממיינות וגורסות את הבקבוקים ומאפשרות קבלת כמות גדולה מאוד של בקבוקים, ללא צורך בהקצאת משאבי כח אדם ומקום מצד הסניפים 

מזהה את הבקבוק וגורסת לפי החומר ממנו עשוי. המכונה המתקדמת של אסופתא | צילום: יח"צ

תאגיד המיחזור "אסופתא" ורשת שופרסל הודיעו על חתימת הסכם במסגרתו יוצבו בסניפי הרשת כ-100 מכונות אוטומטיות, מהמתקדמות מסוגן בעולם, להשבת מכלי משקה ופחיות. המכונות מסוגלות לקלוט את כל סוגי המכלים ובכלל זה מכלי משקה משפחתיים ואישיים, פחיות ובקבוקי זכוכית. המכונות החדשות גורסות את המכלים ובכך מאפשרות קיבולת עצומה של מכלים לכל מכונה, בטרם יהיה צורך לפנות את תכולתן. 

בנוסף, שיטת הטיפול הייחודית במכלים מאפשרת הצבת מכונות קטנות, באופן יחסי, שאינן תופסות מקום נרחב בסניפים. במסגרת ההסכם, תאגיד המחזור "אסופתא" יהיה אחראי על תחזוקת המכונות, תפעולן ופינויין. בשופרסל מסבירים כי המהלך נועד לאפשר שירות נגיש, קל ונוח על ללקוחות בהליך השבת הבקבוקים וקבלת דמי הפיקדון.  

לפני כשלושה חודשים נכנס לתוקף הרחבתו של חוק הפיקדון והוא כולל כיום גם מכלי משקה משפחתיים של ליטר וחצי ומעלה. מדובר בתוספת צפויה של כ-800 מיליון מכלי משקה בשנה עבורם יגבו דמי פיקדון ואותם יצטרכו נקודות המכירה לקבל בחזרה.

עבור החנויות ורשתות המזון ההתעסקות הידנית בכל הכרוך בטיפול במכלים מצריכה הקצאת משאבים רבים. הרשתות נאלצות להחזיק עובדים המטפלים במכלים, זקוקות לשטחי אחסון, סובלות מלכלוך, אחראיות על השבת הכספים ללקוחות הממחזרים וצריכות להתנהל מול גורם האיסוף בכל הקשור להתנהלות הכספית וקבלת התשלום עבור השבת המכלים.

ואכן, על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בתוך כחודשיים בלבד התקבלו למעלה מ-1,100 תלונות על רשתות שיווק וחנויות שסירבו לקבל את מכלי המשקה המשפחתיים ולהשיב תמורתם את הפיקדון. 

על רקע זה, תאגיד המיחזור "אסופתא" ושופרסל, חתמו הסכם במסגרתו יוצבו בסניפי הרשת, במהלך השבועות הקרובים,  כ-100 מכונות אוטומטיות להשבת מכלי משקה מכל הסוגים ובכל הגדלים. זאת לאחר פיילוט מוצלח שבוצע ע"י שני הגופים.

במיוחד לשוק הישראל

המכונות שיוצבו בסניפי שופרסל הינן מהמתקדמות מסוגן בעולם, ופותחו ע"י תאגיד "אסופתא" במיוחד עבור השוק הישראלי. המכונות ממיינות את מכלי המשקה המושבים לחומרי הגלם השונים (זכוכית, פלסטיק ואלומיניום),  וגורסות אותם. עצם הגריסה מצמצמת למינימום את נפח המכלים  ומאפשרת לכל מכונה לקבל קיבולת גדולה מאוד של בקבוקים ופחיות. כל זאת ללא התערבות עובדי החנות. תאגיד "אסופתא"  מעניק לרשת את כל שירותי הטיפול בהליך החזרת הבקבוקים  כ-One Stop Shop ובכלל שרותי פינוי מכלי המשקה, תשלום דמי הפיקדון, תפעול ותחזוקת המכונות. המיון האוטומטי המתבצע במכונה מאפשר להגיע לרמת המיחזור האיכותית ביותר. הלקוח יוכל לקבל את דמי הפיקדון במזומן, או כזיכוי למימוש בזמן הקניה. 

לדברי ירון ברדוגו, מנכ"ל "אסופתא", החברה ערוכה להציב כ- 1000 מכונות אוטומטיות במהלך השנה הקרובה ובסה"כ כ-2,000 מכונות עד סוף שנת 2023. המכונות יוצבו במרכולים, חנויות נוחות, תחנות דלק ובמקומות ציבוריים נוספים.

15 תגובות ל: "מיחזור בקבוקים: כ-2,000 מכונות מתקדמות יובאו לישראל עד סוף 2023"

  1. זה שאסופתא ערוכה למכור 2000 מכונות
    לא אומר שיקנו ממנה 2000
    אם רשת שופרסל הענקית קונה רק 100…
    אז תבינו לבד כמה יקנו בפועל

  2. כל חוק המחזור הזה הוא שערורייה של ממש. זהו חוק הזיהום הסביבתי מספר אחד במדינה וכל זה בחסות המשרד להגנת הסביבה ברשות גב תמר זנדברג. בינתיים כל המחזוריות הוסרו מכל רחבי הערים אין דרך למחזר יותר הציבור משליך לזבת מליוני טונות אשפת פלסטיק , יישום החוק הטפשי הזה אינו נראה באופק. כמה עצוב וכמה מקומם.

  3. עד שהתרגלתי למחזר, נעלמו כול המחזוריות מהעיר. וכעת שוב התחלתי לזרוק לפח. כמה נזק אתם עושים. אני לא מתכוון להסתובב עם שקיות זבל בעיר בשביל 30 אג'. האחריות על המחזור היא של העיריות והמדינה. אם להם לא אכפת, אז בטח שלא לנו.
    חבל.

  4. בס"ד
    במדינות שבאמת דואגות לאקולוגיה פשוט יש חוק להפחתת ייצור פלסטיק וחד פעמי, יש יותר חינוך והטמעה של שימוש בכלים רב פעמיים ומודעות סביבתית, פה יודעים לעשות כסף על האזרחים, ואנחנו מאפשרים את זה עם המנטליות הישראלית של 'כאן ועכשיו', כן מי מוכן להפסיק לקנות שתיה קלה עד שישנו את החוק?

  5. באבו דאבי החל מיוני הקרוב ייאסר שימוש ב 16 סוגים של כלים חד-פעמיים.

    אצלנו, מדינת חלם, בגלל פקדון על בקבוקי שתיה גדולים החל מדצמבר, תאגיד המחזור החליט שאינו אוסף יותר מיכלי פלסטיק למחזור, כבר מתחילת ספטמבר!

    מה הקשר?
    יש כ"כ הרבה מוצרי פלסטיק חוץ מבקבוקי שתיה שניתן וחובה למחזר. למה להסיר את המחזוריות?
    בסוף, השאירו לא מעט מחזוריות. הסירו אלה שליד בתי הספר, ולא ברור לי למה.

  6. אולי כדאי המששלה תחייב כל רשות מקומית לרכוש כמה מכונות מחזור כאלו?

  7. מהלך מיותר , ולא אקולוגי בעליל , במקום לדאוג לתשתית טובה למיחזור , תשתית שתהיה גם נעימה לעין
    והשקעה בחינוך , מנסים לאנוס את התושבים עם פקדונות ועם מכונות אשר גם יזדקקו לתחזוקה , לא מבין את הראש הזה , אני ממחזר שנים , ולא הזדקקתי לפקדונות , פשוט מודעות , ותשתית

  8. היה צריך רק לאחר שיהיה פתרון לאיסוף ולא לפני האזרח תמיד הוא שמשלם

  9. מכונה שלא זזה ולא מתקדמת עם הבקבוקים. מאוד איטית !

  10. מכונה איטית מאוד.
    המתנה מרגיזה בין בקבוק לבקבוק

  11. דווקא מכונה סבבה עושה את העבודה וגם אחלה תעסוקה לילדים….

  12. מכונות איטיות שלא מאפשרות מיחזור מהיר. כל 3-5 בקבוקים היא עוצרת , מנקה, חושבת, גורסל. זה לא יחזיק מים

  13. אחלה מכונה ואחלה חוק. תחשבו על זה כשהיו מיחזוריות כמה כסף מהארנונה שאתם משלמים נזרק על פינוי ותחזוקה של הכלובים ושלא נדבר על המפגע הסביבתי של המיחזוריות האלו וכיום אתם מקבלים גם כסף בחזרה.

  14. גם מכונה איטית, וגם לא מזהה המון ברקודים, וגם כל פעם שלישית שנשרכים אליה עם מאגרי מיכלי המיחזור היא תקולה.. הפתרון שיהיו לפחות 3 מכונות בכל מקום שיש ביקוש רב למיחזור

  15. החוק הכי חשוב שיש לסביבה

כתיבת תגובה