מי שלא יתייצב בוועדת החקירה הפרלמנטרית ישלם קנס

פרשת פישמן • על פי הצעת החוק שמקדמת הוועדה אי התייצבות או אי מסירת מידע לוועדה שחוקרת את מתן האשראי לאיש העסקים אליעזר פישמן יהוו עבירה פלילית שדינה קנס • מנהלי הבנקים בלחץ

מליאת הכנסת | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מחר (ד) תקיים ועדת הכנסת בראשות חה"כ יואב קיש (ליכוד) דיון על הרחבת סמכויותיה של ועדות חקירה פרלמנטריות המוקמות בכנסת, במטרה לחזקן ולשפר את יכולת הפיקוח והחקירה שלהן. הצעת החוק תוגש מטעם ועדת הכנסת, לקראת הקמתה של ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות יושב ראש ועדת הכלכלה, חה"כ איתן כבל (עבודה), שתדון בנושא התנהלות הבנקים והרגולטורים בפרשת אליעזר פישמן.

עד היום לא הוסדרו סמכויותיה ותפקידיה של ועדת חקירה פרלמנטרית בחוק, אלא רק בתקנון הכנסת, הקובע כי "לוועדת חקירה פרלמנטרית יהיו הסמכויות הנתונות לוועדה קבועה בכל הנוגע לסדרי דיון, לזימון לוועדה ולקבלת מידע, ככל שהכנסת לא קבעה אחרת".

על כן, החליט יושב ראש ועדת הכנסת חה"כ יואב קיש, שיכהן גם כחבר בוועדת החקירה, לקדם הצעת חוק שתאפשר לוועדה להעמיק את החקירה. על פי הצעת החוק ועדת חקירה פרלמנטרית תהיה רשאית לזמן לישיבותיה, גם נושא משרה ועובד בחברה ציבורית או מי שהיה נושא משרה או עובד בחברה ציבורית בתקופה שבה עוסקים דיוני הוועדה. בהגדרה זו נכללים גם נציגי הבנקים וחברות האשראי, שידרשו ככל הנראה להגיע לוועדה ולמסור מידע אודות ההלוואות שהעניקו לפישמן.

כמו כן מוצע לקבוע כי מי שזומן או קיבל דרישה להתייצב ימסור לוועדת החקירה מידע ומסמכים המצויים ברשותו כפי שיקבע יושב ראש הוועדה, ואם לא עשה כן, רשאית הוועדה להחליט על הוצאת "דרישה להמצאת מידע". אי התייצבות או אי מסירת מידע לפי החוק יהוו עבירה פלילית שדינה קנס.

בנוסף, יושב ראש הכנסת יהיה רשאי לקבוע כי מי שלא התייצב או לא מסר מסמכים בניגוד להחלטת הוועדה, ולא הראה טעם צודק לכך, לא יהיה רשאי להשתתף בישיבות של ועדות הכנסת לתקופה שיקבע ושלא תעלה על ששה חודשים, וכך גם אדם הפועל מטעמו או למענו, לרבות שדלן. יושב ראש הכנסת יהיה רשאי להחליט כאמור גם ביחס לגוף או לחברה שבו המוזמן הוא עובד או נושא משרה באותה עת.

כתיבת תגובה