מכירת דירות חדשות: האם משרד האוצר מטה את הנתונים?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום דו"ח שבו מופיע גם הנתון של כמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש מאי, וההפתעה הגדולה היא – נתון נמוך ב 27% מהנתון שפרסם האוצר רק לפני יומיים

שר האוצר משה כחלון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הכלכלן הראשי במשרד האוצר פירסם לפני יומיים (יום ג' 10.07.18) כי הקבלנים שעד עתה לא הורידו מחירים וכתוצאה מכך הקפיאו את שוק הדירות החדשות נשברים ונראית מגמה ברורה של עליה במכירת דירות חדשות כאשר בחודש מאי האחרון נמכרו 2500 דירות חדשות בישראל.

הנתון שפרסם האוצר והפרשנות של הכלכלן הראשי במשרד לדברים, עוררו רעש לא מועט ונתנו רוח גבית לשר האוצר משה כחלון במלחמתו כנגד הקבלנים, שלטענתו עושים ככל יכולתם על מנת לשמר את כוחם בשוק בכדי לא להוריד את המחירים.

אלא שהיום מתפרסמים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על אותו הנושא בדיוק – כמות הדירות החדשות שנמכרה בחודש מאי, והפלא ופלא, מדובר לפי חישוב הלמ"ס רק ב 1959 דירות בלבד, פער של 27 אחוזים לעומת מדידת משרד האוצר.

גורמים בשוק הנדל"ן שנחשפו לנתונים הביעו תמיהה רבה לגבי הנתונים שמפרסם האוצר ואף חשש כי משרד האוצר מטה את הנתונים בכדי ליצור מציאות. אם הטענות אכן נכונות וכחלון מפעיל לחץ מניפולטיבי על הקבלנים למכור דירות במחירים נמוכים בכדי להוכיח את הצלחת תוכניתו "מחיר למשתכן" מדובר בתופעה מדאיגה.

בתוך כך, לוי יצחק, עורך מחירון הדירות התייחס לנתוני המכירות וטען כי מסקנות האוצר שגויות. "בחודשיים האחרונים החלו הקבלנים והיזמים לחלק ״סוכריות״ לרוכשי הדירות" מסביר יצחק. "אין מדובר בהנחות כספיות אלא בהטבות כמו מכונית לכל רוכש או לחליפין הלוואה גבוהה ללא ריבית לתקופה ממושכת. הטבת תנאי הרכישה והמתנות מביאים את הקונים לפרויקטים . מעולם לא היה מדובר על מחסור בביקושים. הביקושים קיימים אך כבושים ונמצאים במצב המתנה. גם האכזבה מדיור למשתכן וההמתנה הארוכה לדירות, מנתבת את הרוכשים לפרויקטים המציעים הטבות ודירות המוכנות לאיכלוס בטווח נראה לעין".

תגובה אחת ל: "מכירת דירות חדשות: האם משרד האוצר מטה את הנתונים?"

  1. ןואללה מכונית זה הנחה של 100 אלף. זה ירידות בלי להציג בסטטיסטיקה.

כתיבת תגובה