מכת מוות לחלק מהעסקים: כמה באמת עולה סגר?

מחקר מצא שסגר 'קצר' של 25 יום בתקופת החגים יעלה למשק בהפסד של כ-13.5 מיליארד שקלים • אבל האמת הכואבת נמצאת כבר עתה, בסגר הלילי שייכנס לתוקף הערב ב-19:00 בערים ה'אדומות' ויורגש בכיסם ובקופתם של בעלי העסקים בערים החרדיות ש'מתעוררות' בשעות הערב, בעיקר בערבי חגים • ומה יהא על מכירות ארבעת המינים?

פיצריה | צילום אילוסטרציה: Good Luck to You, שאטרסטוק

הודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות מכריזה על ה'עוצר הלילי'. ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה את המלצת משרד הבריאות ומנהל "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר לילי על אזורים בעלי תחלואה גבוהה וסגירת מוסדות החינוך בהם, למעט החינוך המיוחד, החל מהערב (8.9.20) בשעה 19:00 ועד ליום 15.9.20. הסגר הלילי יסתיים כל בוקר בשעה 5:00.

על פ ההודעה, ההחלטה התקבלה לאחר סיום הליך התייעצויות סדור עם כלל הרשויות בהן קיימת תחלואה גבוהה, על ידי בכירי משרד הבריאות ומנהל "מגן ישראל" הפרופ׳ גמזו. ההליך התקיים ביסודיות החל מיום חמישי לאחר החלטת הקבינט ועד אתמול בערב.

בין הרשימה ניתן למצוא ערים או שכונות חרדיות: אלעד, שכונות רמת בית שמש א', רמת בית שמש ג' ומנוחה ונחלה  בבית שמש בני ברק שכונות ג', ז' ו-ח' באשדוד, ביתר עילית, רמת שלמה, רמות וסנהדריה רבתי בירושלים, עמנואל ורכסים.

בנוסף נמצאות ברשימה שכונות נבחרות באילת, בשדרות ובאשקלון, העיר נתיבות כולה, השכונות הערביות במזרח ירושלים: כפר עקב, בית חנינא, א-טור, עיסאוויה, ענתא, מחנה פליטים שועאפת ושורה ארוכה של ערים ערביות ברחבי הארץ.

מדובר במכת מוות למכירות של ערב החג בערים החרדיות. השעה 7 בערב היא שעת שיא של המכירות ברחבי בני ברק, לדוגמא. סגירת העיר בשעה זו תחתוך את המכירות של ערב החג בחצי. עוד ייפגעו מההחלטה: מסעדות וטשולנטיות שעובדות בעיקר בערב ובלילה, מכירות מקומיות הפתוחות רק בערב, פיצריות, קיוסקים, תחנות נוחות ועוד.

ומי מדבר על ערב החגים. "זו מכת מוות עבור עסקים רבים, שבערב החגים רגילים לקהל שמגיע אך ורק החל משעות הערב ועד שעות הלילה המאוחרות. גם לביגוד והנעלה וגם לדוכני ארבעת המינים", מציין יעקב נעימי, כלכלן המלווה עסקים חרדיים רבים ששוחח עם 'ביזנעס'.

התכתבות עם פיקוד העורף שהגיעה לידי 'ביזנעס'

אגב, נכון להיום, הבוקה והמבולקה עודנה שולטת. ל'ביזנעס' נודע, כי ארבע שעות לפני תחילת הסגר הלילי, עדיין לא ידעו בפיקוד העורף האם יותר לשבים לביתם מעבודתם להיכנס לערים הסגורות.

הנפגעים: ענפי האוכל והאירוח

ומכאן למחקר המדעי: לפי הערכת מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, שבראשו עומד ד"ר רובי נתנזון, העלות הכלכלית המיידית של ביצוע סגר נוסף במשק לתקופה של שלושה שבועות וחצי (25 ימים) בין 17.9.2020 ל-11.10.2020, צפויה לעמוד על 13.6 מיליארד שקל. יצוין שסגר כזה יהיה קצר מהסגר הראשון שנמשך 35 ימים.

מהמחקר שפורסם ב-ynet וב'ממון', עולה כי עיקר הפגיעה צפוי להתרחש בענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי ובשירותי האוכל והאירוח. הפגיעה בענפים אלו צפויה לעמוד על כ-70% ולהסתכם בסכום גבוה של 4.8 מיליארד שקל. קרי, כשליש מהפגיעה במשק. מחיר הפגיעה של העוצר הלילי טרם פורסם אולם אין ספק שמדובר במכה קשה ואנושה לעסקים שממתינים כל השנה למכירות של חגי תשרי, ובפרט לבעלי דוכני ארבעת המינים שעוסקים בתחום באופן חד שנתי או מתפרנסים מענפים עונתיים בלבד.

 

כתיבת תגובה