מלחמת הסחר – המכשול: פגישה על אדמת ארה"ב?

האם 90% מהבעיות בין ארה"ב לסין יפתור את הבעיות ואפשר לקבוע תאריך לפגישה או שעשרת האחוזים הנותרים ללא פתרון הם הדברים שמלכתחילה גרמו להתפוצצות ההסכם? • וגם: האם במקרה של חתימת הסכם, סין תסכים לפגישה בוושינגטון?

דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג | צילום: מיילס קולן, הבית הלבן

שיחות הסחר בין ארה"ב לסין מגיעות לסוף המסלול כשהיעד לימים הקרובים הוא להגיע להסכמות סביב נושאי הליבה, על מנת שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג יוכלו לקיים את טקס החתימה על ההסכם.

על פי הטיוטות, בייג'ינג כן תוכל למלא את התחייבויותיה בנושא רכישת מוצרים ובנושא מתן אפשרות לחברות אמריקאיות להחזיק בבעלותן תאגידים שלמים במדינה, עד שנת 2025.

פגישת טראמפ עם סגן נשיא סין, ליו הי, בבית הלבן קידמה את שיחות הסחר בין שתי המדינות הממשיכות להתנהל בוושינגטון כשבמקביל ערך הי פגישות עם נציג הסחר האמריקאי, רוברט לייטיזר, ועם שר האוצר סטיבן מנוצ'ין.

מתברר ששוב צדק טראמפ במהלכיו נגד סין וכל התחזיות השחורות על הנפילה הכלכלית הצפויה לארה"ב ולעולם כולו בגלל מלחמת הסחר התמוטטו כמו משחק סיני שנקנה בחנות הכל בשקל. סין הגדולה שהחלה לראות סימנים של התמתנות בצמיחה הכלכלית שלה, כמעט כרעה ברך בפני טראמפ לאחר הפגנת השרירים הגדולה.

לארי קודלוו, היועץ הכלכלי הבכיר של הבית הלבן בירך על ההתקדמות והתחדשות השיחות, אך גם הזהיר "הסכם סופי שיסיים את מלחמת הסחר עודנו דבר 'חמקמק'. צוותי המשא ומתן 'מתקדמים יפה', אמנם אבל אנחנו עדיין לא שם, ומקווים שהשבוע נתקרב לכך עוד יותר". הדברים נאמרו לכתבים באירוע שנערך בוושינגטון.

פקידים סיניים ואמריקאים דנים עדיין על המועד בו יוכלו מנהיגי שתי המדינות להיפגש כדי לסיים את מלחמת הסחר ולחתום על העסקה. חשוב לציין, שלמרות התחזיות הוורודות סין עדיין מתנגדת לרעיון של פגישה על אדמת ארה"ב, ומעדיפה שהפגישה תתקיים במדינה שלישית, ניטרלית.

טאי הוי, אסטרטג בכיר לשווקים אסייתיים ב-JP Morgan Asset Management שבהונג קונג צוטט בתקשורת בתגובה לפגישות כי "שני הצדדים רוצים הסכם, אבל הם גם רוצים להיות בטוחים שזוהי העסקה הנכונה עבור 'הקהלים הביתיים' שלהם".

"בשבועיים האחרונים ניכרת אופטימיות סביב סוגיית מלחמת הסחר, בזכות חילופי משלחות רמות דרג ודיווחים על נוסח הסכם מתקדם. אנחנו סקפטיים מאוד. לפי הדיווחים 90% מהסוגיות נפתרות, אך שוכחים לציין שאותם 10% שנשארו הם אלה שמלכתחילה היוו את המכשול העיקרי, ביניהם אכיפת ההסכם, אמר אמיר כהנוביץ מ'אקסלנס' בהתייחס לדיווחים על ההתקדמות במגעים לסיום סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין.

"בנוסף, גם בתרחיש אופטימי של פתרון הסוגיות מול סין, בעיות אחרות עשויות לגלגל את ארה"ב למלחמת הסחר הבאה, ואירופה צפויה להיות על הכוונת. למעשה, כבר כעת ידוע שאם וושינגטון ובריסל לא יגיעו בחודשים הקרובים להסכם בנוגע לסקטור הרכב, עשויים להיות מושתים מכסים אמריקאים על תעשיית הרכב האירופאית, מהלך שימחץ את היקף הסחר העולמי".  

כתיבת תגובה