מלחמת הסחר מגיעה לסמארטפון שלכם

מכה קשה לענקית הסינית: 'גוגל' הודיעה ל'וואווי' על ניתוק הקשרים העסקיים ביניהן • המשמעות: וואווי תיאלץ להיפרד מ'אנדרואיד' • לא ג'ימייל, לא יוטיוב, ולא גוגל מפות • מה יעלה בגורלם של המכשירים של וואווי שמריצים כעת את מערכת ההפעלה של גוגל? • והאם אנו עומדים בפני פיצול של עולם האינטרנט הסיני מהאמריקאי?

פאבלט של 'וואווי' | צילומסך מתוך אתר Huawei

מלחמת הסחר של ארצות הברית וסין עולה שלב: ענקית האינטרנט האמריקאית 'גוגל' הודיעה לחברת 'וואווי' על הקפאת הקשרים העסקיים בינה לבין ענקית הסלולר הסינית, זאת בעקבות ההגבלות החדשות של הממשל האמריקאי על חברות סיניות, ובפרט בתחום הטכנולוגיה.

למעשה, שתי מערכות ההפעלה לטלפונים חכמים השולטות ברוב המכריע של השוק הן מערכות אמריקאיות. 'IOS' של אפל, המשמשת את מכשירי האייפון, ו'אנדרואיד' של גוגל, הנמצאת בשימוש בטלפונים החכמים של כמעט כל החברות האחרות בשוק, החל מסמסונג, סוני, נוקיה, אל ג'י, וגם 'וואווי' הסינית.

משמעות הצעד של גוגל היא שחברת וואווי לא תוכל להשתמש יותר במערכת ההפעלה אנדרואיד במכשירים שהיא תוציא מכאן ולהבא, היא תוכל להשתמש רק בגרסה הציבורית של אנדרואיד – שהיא מערכת הפעלה בעלת קוד פתוח, אך כל השירותים המבוססים על פיתוחים של גוגל – דוגמת ג'ימייל, יוטיוב והמפות של גוגל – לא יהיו זמינים במכשירים של וואוי.

מצד אחד ברור שהמהלך של גוגל יגרום לירידה לא קטנה בכמות המכירות של וואווי ברחבי העולם, ולא רק בארה"ב, אך סביר להניח שהסינים יצליחו להתגבר על חוסר התמיכה של גוגל עם מערכת הפעלה משלהם. ברחבי העולם – יכול להיות שהמערכת לא תהיה כל כך פופולרית, אך כמו שהסינים מסתדרים מצוין בלי גוגל, בלי וואטסאפ ובלי פייסבוק, זאת בגלל התחליפים שיש להם לכך (דוגמת אפליקציית וויצ'ט ועוד) – הם יצליחו להסתדר עם מערכת הפעלה אחרת. זה אולי ידרוש עבודה מאומצת מאוד שתבנה את הכל מחדש, אבל הסינים מצליחים להתמודד עם אתגרים כבדים בזמן קצר.

עם זאת, בגוגל אמרו כי כל אלו שמחזיקים כבר כעת במכשירי 'וואווי', יוכלו להשתמש בו כרגיל ללא כל שינוי, והדגישו כי גם מבחינת עדכוני אבטחה, גוגל תמשיך להגן על מכשירי וואווי קיימים.

ולא רק גוגל, חברות אמריקאיות נוספות הודיעו לוואווי על ניתוק היחסים ביניהן, וזאת עקב הצו החדש של הממשל האמריקאי שאוסר למכור טכנולוגיה אמריקאית לחברות סיניות. בין החברות ניתן למצוא את 'קוואלקום' ו'אינטל', הנחשבות לחברות השבבים מהטובות בעולם.

ולא רק הן, סביר להניח שנשמע גם על חברות ענן שיודיעו על ניתוק של חלק מיחסיהן עם סין, מה שעלול להוביל את סין להסתמך על רשת אינטרנט נפרדת משלה. אך בשונה מצפון קוריאה, שם קיים העניין כבר בקטן, הסינים יכולים לעשות זאת בגדול ולבנות רשת עולמית שלא תהיה תלויה באף גורם ובאף חברה אמריקאית.

כתיבת תגובה