מנכ"ל האוצר התפרץ לעבר גפני: "חרגת מהסיכומים"

תקרית בוועדת הכספים: מנכ"ל משרד האוצר הגיע לישיבה בדיון בנושא אחר משהוזמן לו והחל לצעוק על יו"ר הועדה כי העלה את נושא הועדה ליציבות פיננסית להצבעה, שלא בשעה שקבעו • "גם אני לא אעמוד בסיכומים שלי איתך", הטיח בגפני • הח"כים גינו

שי באב"ד וח"כ גפני בימים רגועים יותר | צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

אירוע חריג נרשם בתום דיון בועדת הכספים לאחר שזו אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הקמת הוועדה ליציבות פיננסית. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד התפרץ לדיון חדש שהחל וצעק לעבר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני כי סיכם עמו שיצביע רק בשעה 10.00 וכי הגיע במיוחד. באב"ד אף איים: "גם אני לא אעמוד בסיכומים איתך" וחזר על כך שוב ושוב.

חה"כ מיקי לוי, מוסי רז ועומר בר לב שנכחו בדיון, ביקרו את ההתנהגות של מנכ"ל משרד האוצר וציינו כי בעבר היו מונעים מבעל תפקיד כניסה לכנסת על התנהגות שכזו ואיומים.

לגופו של דיון, הצעת החוק של בנק ישראל היא בשורה למשק הישראלי, ובאה לעולם בעקבות המלצות של קרן המטבע הבינ"ל, בעקבות המשבר הפיננסי העולמי ב- 2008, ושאותן העבירה לישראל ב- 2012 ושעיקרן – המלצה למדינת ישראל להקים תשתית פורמלית להבטחת היציבות הפיננסית המערכתית.

בין השאר, מדובר על הגברת התיאום, חילופי מידע והשת"פ בין הרגולטורים הכלכליים השונים: האוצר, בנק ישראל, רשות הביטוח ושוק ההון, אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון אוצר, רשות ניירות ערך ועוד. לצורך-כך, באה הצעת החוק הזו שמטרתה להקים 'ועדה ליציבות פיננסית', שהיא בעצם ועדה מייעצת לכל הרגולטורים הכלכליים וכן לראש הממשלה ולשר האוצר, הן בשגרה והן במצב של משבר.

חברי הוועדה יהיו נגיד בנק ישראל שישמש כיו"ר הוועדה, המשנה לו, מנכ"ל משרד האוצר שישמש כמשנה ליו"ר הוועדה, החשב הכללי במשרד, המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון, הממונה בבנק ישראל על הפיקוח על התשלומים, יו"ר רשות ניירות ערך. ראש המועצה הלאומית לכלכלה ישמש כמשקיף בוועדה וישתתף בדיוניה.

הצעת החוק אושרה בעבר לקריאה שנייה ושלישית בוועדה אך עוכבה בשל רביזיה נוכח חילוקי דעות לגבי סעיף בחוק הקובע כי במקרה שימצא חשש למשבר שלשם מניעתו או הפחתתו יהיה צורך בנקיטת אמצעים הכרוכים בשימוש בכספי הציבור, ידווח הדבר לשר האוצר ורה"מ, כאשר ועדת הכספים דרשה כי עדכון כזה יועבר גם ליו"ר וועדת הכספים נוכח עיסוק הוועדה בנושאים אלה על בסיס יום יומי והצורך בעדכון הכנסת בסוגיה כה בוערת.

מספר הצעות פשרה של הוועדה ושל ח"כ מיקי לוי שקיים שיח עם משרד האוצר לעניין אופן הדיווח נדחו, ולאור כך החליטה הוועדה לאשר היום נוסח שיקבע כי במקרה של קיומו של מצב כזה, יהיה רשאי שר האוצר ככל שיראה לנכון, לעדכן את יו"ר ועדת הכספים ולהודיע ליו"ר הוועדה ליציבות פיננסית כי מסר עדכון כזה.

כתיבת תגובה