מנכ"ל האוצר לשעבר בנאום חריף נגד פקידי האוצר

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באבד, בנאום הגנה עקיף לישראל כ"ץ, שר האוצר: "הדרג המדיני הדיר את הדרג המקצועי מחשש להדלפות והכפשות" • במסגרת פורום שוק ההון של דן אנד ברדסטריט אמר באבד: "הפקידים התבלבלו, כל פעם שהשר יקבע משהו שלא מתאים לנו, אנחנו נמסמס, נטרפד, ונטנף… כך נוצר משבר אמון חמור בין הדרג המקצועי למדיני"

שי באבד | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שי באבד מנכ"ל משרד האוצר לשעבר מותח הבוקר ביקורת על פקידי האוצר בהתנהלותם מול התקשורת, במסגרת פורום שוק ההון של דן אנד ברדסטריט שהתקיים במעמד בכירי הענף. "הפקידים התבלבלו, כל פעם שהשר יקבע משהו שלא מתאים לנו, אנחנו נמסמס, נטרפד, ונטנף. אלו דברים שפקידות, במיוחד באוצר, הייתה עושה חדשות לבקרים ונוצר משבר אמון חמור בין הדרג המקצועי למדיני.  בסופו של דבר הדרג המדיני החליט למדר את הדרג המקצועי. חוששים מהדלפות והכפשות. הייתי מצפה שיפנו בטענות החמורות ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה ולא יעשו סיבוב בתקשורת. זה מחובתם ולא מזכותם".

באבד הוסיף, "ראו לדוגמא את בר סימון טוב שהיה סופר דעתן ויחד עם זאת קיבל מראש הממשלה אמון גדול, יישם החלטות ודחף למדיניות. הכוח שלו נבע מאחר והוא הבין את תפקידו, כל הדיונים בין הדרג הפוליטי למקצועי נעשו בדלתיים סגורות", ואמר כי "אזרחי המדינה משלמים כיום מחיר כבד על העדר התקציב".

את הדברים הבאים אמר באבד בהתייחסות לראיון של קרן טרנר ושאול מרידור בתכנית 'עובדה' של אילנה דיין, בו יצאו נגד התנהלותו של ישראל כ"ץ במשרד האוצר: "אין ספק שמשרד המשפטים, הוא שומר הסף שלנו. הטענות שהעלו מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר ושאול מרידור ששימש כראש אגף התקציבים הן טענות חמורות. אבל אני מצפה משניהם שיפנו ליועץ המשפטי ולמבקר המדינה שיטפלו בטענות החמורות שלהם. זו מחובתם ולא מזכותם. יש לנו חוק במדינה הזו, ולא ראוי שיפנו לתקשורת לעשות סיבוב. חוץ מפופוליזם  וקידום השסע בעם, אני לא רואה איך המהלך הזה פותר שום דבר.  מי שבאמת יכול לפתור את הנושא הם רק היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה".

כשנשאל, האם החלטות שהתקבלו עד היום, בנוגע למשבר הקורונה, התקבלו על בסיס ענייני או פוליטי, אמר באבד: "ישנם תנאי סף מינימליים בבחירת נבחרי ציבור, התמקצעות והבנת התחום שאותו הם מתכוונים לנהל, דבר שמאוד חסר כיום וכתוצאה מזה אנו רואים את איכות המנהיגים, איך הממשלה מתנהלת ואיך התהליכים מתנהלים.

"אין ספק שמסוף הסגר הראשון ההתנהלות הייתה מאוד פוליטית והחלטות התקבלו מטעמים פוליטיים. יש ממשלה שלא מתפקדת, הרבה ישיבות התבטלו, והחלטות לא התקבלו, במיוחד שהיו שני ראשי ממשלה, זה מצב בלתי מתקבל על הדעת. זה ברור לכולם שלא יכולים להיות שני מנכלים לחברה. משום מה נראה ששני ראשי ממשלה זה אפשרי… היה חוסר תפקוד במיוחד שלא היתה כאן אהבת חינם… והנה לך הסיבה שמתקבלות החלטות פוליטיות".

הפקידים התבלבלו

האם האינטרסים האישיים של ראש הממשלה עמדו לפני השיקולים של אזרחי ישראל?

"אני, מהצד, ראיתי חוסר תפקוד טוטאלי בגלל מבנה, שתי מפלגות, חוסר ניסיון מאוד גדול, חוסר הבנה בתחום אותו הם מנהלים ובנוסף חוסר ניסיון בהובלת תהליכים. תוסיף את משבר האמון בין הדרג המקצועי לדרג הפוליטי, והדרג המקצועי מאוד נחלש".

איך משפיע העדר תקציב מדינה על שוק ההון הישראלי?

"זו פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שאין תקציב מדינה מזה כשנתיים, מה שמוביל להעדר סדרי עדיפויות, מבחינת מערכת הבריאות, ביטחון ועוד. יתרה מכך, אנחנו במשבר הכלכלי הגדול שידעה המדינה ואף אחד לא  נותן את הדעת לכך, אין הסתכלות ארוכת טווח. הסיטואציה הנוכחית היא הלכה למעשה שאין תקציב וסדרי עדיפויות ואין רפורמות מבניות, אסטרטגיית יציאה מהמשבר – אנחנו אזרחי המדינה משלמים מחיר. בלתי מתקבל על הדעת שבתקופה כזו אין תקציב, זה לא נכון ולא בריא וגורם נזק לכלכלת ישראלי".

מי אחראי לזה? 

"הייתה כאן ממשלה שהייתה אמורה להעביר תקציב, לטפל בקורונה זה אומר גם לטפל בתקציב במקום זה ראיתי אותם מתעסקים במיליון דברים אחרים…"

אין תקציב רק בגלל סיבות אישיות הנוגעות לראש הממשלה?

"אין תקציב בגלל שממשלת ישראל לא תפקדה ובגלל שיקולים פוליטיים זרים! כל מחנה מפיל את האשמה על הצד השני. לא מעניין אותי אם ביבי או גנץ אשמים.. כאזרח במדינה אני מצפה מהממשלה שלי לדאוג למדינה.

"הממשלה החדשה צריכה לאשר תקציב מידי ל- 2021, 2022. התקציב הכי מהיר שיוכל לעבור יהיה ביולי – אוגוסט 2021. רק במאי תהיה ממשלה והכי מהר שאפשר להביא תקציב יהיה בחודש יולי . לצד זאת יצטרכו להביא רפורמות מבניות משמעותיות – איך מאיצים את התעשייה המסורתית, איך מטפלים באבטלה, כתוצאה מהמודל הלא יעיל של חל"ת ועוד".

האם החיסונים משמעותיים בהחזרת המשק לשגרה?

"בהנחה והחיסון יתפוס את המוטציות ויכיל אותן , אני משער שכבר במרץ אפריל המשק הישראלי יפתח, ונוכל להחזיר אותו לתעסוקה. אם יהיו מוטציות שהחיסון לא יכיל נצטרך להתמודד עם אתגרים חדשים. אם לא תהיה ממשלה מתפקדת נמצא את עצמנו רצים מסגר לסגר והמכה למשק תהיה קשה יותר".

כשנשאל אודות הריבית הנמוכה, אמר באבד כי "הריבית מתאימה את עצמה ליעדי האינפלציה שבנק ישראל קבע, וכתוצאה מזה נגזר שער החליפין. מאחר והכלכלה הישראלית הייתה חזקה, שער השקל התחזק והדולר נשחק".

תלמדו מבר סימן טוב

איך אתה רואה את מצב המשק לאור העובדה ששומרי הסף נחלשו, כתוצאה מהפעלת הלחץ של הפוליטיקאים?

"אני חושב שחלק מהבעיה נובעת משומרי הסף עצמם. כשאתה פקיד מכהן, תפקידך לייעץ ולשכנע את הגורמים המדיניים, לתת המלצה – אתה לא קובע את המדיניות, אתה מיישם.

"הפקידים התבלבלו, כל פעם שהשר יקבע משהו שלא מתאים לנו, אנחנו נמסמס, נטרפד, ונטנף.  אלו דברים שפקידות, במיוחד באוצר, הייתה עושה חדשות לבקרים ונוצר משבר אמון חמור בין הדרג המקצועי למדיני.  הדרג המדיני החליט למדר את הדרג המקצועי.

"בר סימן טוב היה סופר דעתן שקיבל מראש הממשלה אמון גדול, יישם החלטות ודחף למדיניות. הכוח שלו נבע מאחר והוא הבין את תפקידו, בכל הדיונים בין הדרג הפוליטי למקצועי שאני כמנכל משרד האוצר לשעבר השתתפתי יחד עם מנכל משרד הבריאות נעשו בדלתיים סגורות.

"בסגר הראשון, כשבר סימן טוב היה בפרונט, ניהול הקורונה היה הרבה יותר ברור ואחיד, ראש הממשלה קיבל החלטות על סמך המלצות שהדרג המקצועי נתן לו. היום ממדרים את הדרג המקצועי, חוששים מהדלפות והכפשות. במקום שהדרג המקצועי יבין את מקומו, שיבין שהוא כאן כדי ליישם את ההחלטה ואת האמון שמאוד חשוב שיהיה בין דרג מקצועי לדרג מדיני. זה איזון חשוב מאוד. בסופו של יום הכוח לקבלת ההחלטות ניתן לדרג הפוליטי שהוא לא תמיד מקצועי".

 מה האחריות של שר האוצר באי העברת התקציב?

"זה שבסוף אין תקציב למדינת ישראל זו אחריות ישירה של ראש הממשלה ושר האוצר! אחריות מלאה שלהם. אין ספק שאין תקציב, זה כישלון של הממשלה. האחריות של שר אוצר היא לרתום את הדרג המקצועי, ברגע שדרג פוליטי מקבל החלטות ללא המלצות של הדרג המקצועי התוצאה בעייתית".

תגובה אחת ל: "מנכ"ל האוצר לשעבר בנאום חריף נגד פקידי האוצר"

  1. סוף סוף מישהו מדבר לעניין פה!
    שאפו!

כתיבת תגובה