מנכ"ל משרד השיכון: "תושב חרדי עולה פי שלשה מחילוני"

מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן הופיע בוועדת הכלכלה בדיון שעסק במשבר הדיור החרדי | הח"כים החרדים תקפו בחריפות את הנתונים שהציג פרידמן, והציעו פתרונות שמשום מה, הממשלה נמנעת מביצועם | הח"כים טענו: תנו לחרדים גם את המגדלים הגבוהים שתוכננו – בריבוי שימושים יהיה אפשר למקם בקומות הגבוהות מתחמים שישרתו את התושבים, כמו מרפאות, טיפות חלב ועוד

אביעד פרידמן | צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ

ביוזמת חברי הכנסת של דגל התורה, הח"כים אורי מקלב ויעקב אשר, דנה בשעה זו ועדת הכלכלה של הכנסת באתגרי הדיור החרדי.

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון אמר היום בפתח הדיון כי "מצוקת הדיור החרדית היא של כולנו; לצערנו, לא כל יישוב פתוח בפני חרדים".

מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן הציג נתון לפיו עלות תושב חילוני לעיר היא כ-9,000 ש"ח בעוד עלות תושב חרדי עומדת על 30,000 ש"ח. פרידמן הסתייג מן השימוש בביטוי "הבעיה של המגזר החרדי", וציין כי לדעתו יש להתייחס לסוגיית הדיור בקרב המגזר החרדי כאל אתגר. פרידמן הציג את נתוני גידול משקי הבית החרדיים עד לשנת 2045, והדגיש כי הגידול יהא משמעותי, כך שיהיה צורך לספק עבור כ-10,000 זוגות חרדים בשנה פתרונות דיור במהלך השנים הקרובות. עוד ציין כי כמחצית מהזוגות הללו יקבלו פתרונות דיור בערים הקיימות. לדבריו, משרד השיכון לא יכול להקים שכונה חרדית ללא הסכמת ראשי ערים. עוד הוסיף כי הציבור החרדי נדרש לצורכי דיור יותר יקרים מהציבור הכללים, הכרוכים בהקמת יותר מקוואות, בתי ספר ובתי כנסת. כל תושב שנמצא בעיר, עולה לרשות כ-9,000 שקלים, ציין, ולעומת זאת אזרח חרדי עולה לרשות כ-30 אלף שקלים בשנה, דבר המחייב את המדינה לתת יותר כסף לרשויות עבור התושבים החרדים. פרידמן הסביר כי בדיונים עם ראשי הערים ומשרד האוצר עלתה בקשה מטעם משרד השיכון להעלות את התקציבים הניתנים לרשויות עבור תושבים חרדים כדי שניתן יהיה לקדם שכונות חרדיות ביתר קלות.

יוזם הדיון ח"כ מקלב תקף אותו: אלו נתונים לא נכונים, אזרח חרדי מקבל באופן מובנה פחות". עוד ציין מקלב כי "ישנו עובד אחד בלבד באגף החרדי במשרד השיכון אולי זו הבעיה?".

לדברי מקלב, "המצב מצריך פתרון מיידי, משפחות גרות בדירות של חמישה עשר מטר בחניונים והחלון היחידי הוא פתח צר, אנשים לא יכולים לעשות שבת בבית כי אין מקום לפלטה לשבת. אם היו מגעים מ'צער בעלי חיים' לא היו מאשרים את זה, לילדים אין איפה לזחול, ולכן יש כאן דחיפות גדולה.

יעקב אשר | צילום ארכיון: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

"נכון שיש צרכים יחודיים אך זה לא בשמים, אפשר לקיים ריבוי שימושים בקומות העליונות, כמו טיפת חלב ועוד. בתכנון נכון, הדברים אפשריים. הפתרונות קיימים הוא תכנון ושיווק בהיקף גדול. שיווק מסיבי. אי אפשר לשווק מאתיים יחידות דיור אלא אלפי יחידות יחד. התכנון הזה שאתם מציגים פה, לא עומד בחסר הקיים היום. צריך עשרות אלפי יחידות דיור באופן מידי".

לדבריו, "אם ראש עיר לא רוצה את הציבור החרדי צריך לכפות אותו. גם כאשר משווקים דיור בשכונות חרדיות ישנם רוכשים שאינם חרדים, כך שגם מה שיש כבר לוקחים להם. בקריית יערים תראו את החלטת המדינה, אין גזילת כבשת הרש גדולה מזו. במגזר הערבי קבעו שבני המקום עד שבעים וחמישה אחוזים, יתכן וזה הפתרון. בהתחדשות עירונית יש מה להביא פתרונות".

במוקד הדיון עלתה דרישת ח"כ יעקב אשר ליישום החלטת ממשלה שיזם בשנת 2016 לחייב תכנון שכונות חרדיות בכל הסכמי הגג הקיימים ברשויות המקומיות. ח"כ אשר פנה למנכ"ל משרד השיכון ואמר לו, "בהחלטת הממשלה שיזמתי ב-2016 הכנסנו מתן תמריצים לרשויות שלא יַפלו חרדים, למה לא מיישמים אותה? אם יתנו לראש עיר תקציב תמרוץ לפיתוח תמורת בניית שכונה חרדית – הוא יבנה".

עוד ציין פרידמן, כי שנת 2021 הייתה השנה שבה שווקו הכי הרבה יחידות דיור לציבור החרדי מאז שנת 2016 – 6,394 יחידות דיור. לפי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בין השנים 2016-2017 היו 0 עתודות תכנוניות. כלומר, המחסנית הייתה כמעט ריקה ולא היה תכנון, וזוהי הבעיה המרכזית. לכן, הסביר, האתגר כיום הוא גדול. הנקודה השנייה, היא שהגענו למימוש של 79 אחוז מכלל מסך כל התכניות שאושרו לאחרונה, כלומר עוד 21 אחוז והמחסנית תהיה למעשה ריקה. היעד מבחינת תכניות דיור ממשלתיות המקודמות לאוכלוסייה החרדית עומד על 43,603 יח"ד.  היעדים לשנת 2022 הם אגרסיביים, ויש רצון להגיע ל-8537 יח"ד מאושרות בקרקע מדינה, כאשר מתוך ההגרלות של מחיר מטרה יוקצו 3,854 יחידות לציבור החרדי. פרידמן הוסיף כי מאחר שפתרונות הדיור מאוד מוגבלים והקרקעות מוגבלות, נבחרו 12 ערים בהן תקודם התחדשות עירונית, מתוכן 4 ערים רלוונטיות לציבור החרדי ירושלים, בת ים, חיפה ובית שמש. לפי פרידמן, משיחות שקיים עם 30 ראשי רשויות, עולה כי רק 9 ראשי רשויות הסכימו להיפגש עמו כדי לדון בנושא, ומתוכם רק 2 הראו מוכנות אמתית לחתימה על הסכמי גג עבור הציבור החרדי.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון סיכם את דבריו וציין כי ישנם כל כך הרבה הגבלות וחסמים שמקשים על העבודה והופכים תכניות לבלתי רלוונטיות. לדבריו, לותמ"ל אין טעם להעלות הצעות, שכן החסמים גורמים לכך  שמסיימים לעבוד על תכניות שההיתכנות שלהן בסוף היא נמוכה. בנוסף, הרבה מאוד ראשי עיר בשנת בחירות לא יהיו מוכנים להיות אמיצים מספיק כדי להגיד שבונים לחרדים. פרידמן ביקש לבסוף את עזרת ועדת הכלכלה אל מול ראשי ערים, וגם מול האוצר ביחס לנושא של תקצוב מיוחד. עוד אמר פרידמן כי הוא הולך לקדם את כל הפתרונות שעומדים לרשותו וציין: "אין פתרון אחד, זה כל הפתרונות ביחד. הבעיה גדולה פי 10 מכל הפתרונות הקיימים".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון מסכם את הדיון על משבר הדיור החרדי: "אם מתוך 30 ראשי ערים רק 2 מוכנים לתכנן שכונות לחרדים, אין מנוס מלהקים עיר חרדית חדשה, ולגבות אותה עם שטחי מסחר מניבים כמו שיעקב אשר עשה לבני ברק. צריך למנות פרויקטורים במשרד שיקדמו את זה".

כתיבת תגובה