הירידה בהתחלות הבניה: אנשי הנדל"ן תוקפים את כחלון

ברנרד רסקין מנכ"ל רימקס ישראל טען בעקבות פרסום הנתונים על ירידה דרסטית בכמות התחלות הבניה כי אם המדינה לא מצליחה לספק מספיק דירות לציבור הרוכשים הפוטנציאלים נראה שזה הולך להשפיע על ההיצע

השר כחלון בראיון. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

נתוני הלמ"ס על הירידה החדה בשנה האחרונה בהתחלות הבנייה שמגיעים עד ל30% בירושלים גוררים תגובות רבות מבכירים בתחום הנדל"ן. כך למשל ברנרד רסקין מנכ"ל רימקס ישראל טען לאחר פרסום הנתונים כי ירידה בהתחלות בנייה היא אינדיקציה למגמות עתידיות בשוק. דירות הן לא מניות בבורסה, אנשים גרים בהם וקיים צורך אמיתי בדירות למגורים. "אם המדינה לא מצליחה לספק מספיק דירות לציבור הרוכשים הפוטנציאלים נראה שזה הולך להשפיע על ההיצע והביקושים ממשיכים להיות אמיתיים. לכן אנחנו יכולים לצפות שדבר זה הולך להשפיע על מחירים עתידיים של הדירות" אמר רסקין.

ברנרד רסקין מנכ"ל רי/מקס ישראל

הילה ביניש מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה בישראל התייחסה גם היא לנתונים ואמרה כי הנתונים הללו מצביעים על מגמת המשך בנייה מסיבית במדינה ישראל שרק תלך ותתעצם עם השנים. זו חובת המדינה לדאוג כי סטנדרט הבנייה בכל יחידות הדיור הללו יהיה איכותי ויישם את עקרונות הבנייה הירוקה. לבניה ירוקה תועלת כלכלית מובהקת.

"מחקרים בישראל ובעולם מראים תועלות כלכליות ותועלות סביבתיות להטמעה של בנייה ירוקה, כאשר החזר ההשקעה מתבטא בעיקר בצמצום צריכת האנרגיה והמים החומרים והפסולת וירידה בהוצאות התפעול והתחזוקה של הדירות. בכל המקרים נמצא כי ההשקעה הנוספת בגין הבנייה הירוקה מחזירה את עצמה תוך מספר שנים וכי העלות הנוספת לדירה עומדת על 1.5%".

ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית חברת צרפתי שמעון מאשימה את משה כחלון שר האוצר ואומרת שהירידה בהתחלות בנייה נובעת מכך שכחלון לוחץ לשווק עוד ועוד קרקעות. המנהל משווק שכונות שלמות מבלי להתייחס להיבטי הפיתוח, והתוצאה היא קרקעות שאינן בשלות לבניה. גם לאחר שהתכנית מאושרת יעברו לפחות 3 שנים עד שאפשר יהיה לבנות.

צרפתי זבולון מוסיפה כי המנהל מתהדר בהיקף שיווקים גדול שבמרבית המקרים יתורגם להתחלות בניה רק בעוד כמה שנים, וצמצום ההיצע בשוק צפוי להביא לעליית מחירים. מעבר לכך יש גם ירידה בעסקאות. המדינה הושיבה את הזוגות הצעירים על הגדר ועושה הכל כדי להקטין את העסקאות גם מצד משקיעים ומשפרי דיור.

"הירידה במכירות גורמת לכך שהקבלנים לא יכולים להוציא לשיווק ולהתחיל בבניה של שלבים נוספים בפרויקטים, משום שכל עוד שאין מכירות בשלב הראשון של הפרויקט הם לא יוכלו לקבל ליווי בנקאי לשלב הבא. הזמן הרב שלוקח להכניס פרויקט לליווי בנקאי גורם לעיכוב בבניית פרויקטים חדשים" אומרת צרפתי זבולון.

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה, אומר כי הצניחה בהתחלות הבנייה צריכה להדאיג מאוד את מקבלי ההחלטות במשרד האוצר. הנתונים ממחישים את הטענות כי למרות שיווק של עשרות אלפי דירות במחיר למשתכן, בפועל עוד לא באמת החלו לבנות אותן. רוב הקרקעות המשווקות כלל לא מפותחות ולכן קבלנים לא יכולים להתחיל בנייה, אולם בינתיים האוצר מגריל את הדירות. זוגות צעירים ממתינים לדירה שלא מתחילה להיבנות, משפרי דיור לא מוכרים את הדירות לזוגות צעירים וההשלכות לכך הן חזרה שנים אחורה בדיוק לאותה נקודה שהובילה לזינוק במחירי הדירות.

כתיבת תגובה