מנסים להונות ולקחת כספים במרמה תוך ניצול המגפה

דיווחים מרחבי העולם על ניסיונות לפעולות הונאה על רקע התפרצות נגיף הקורונה • הניסיונות הינם בעיקר כלפי בני המגזר השלישי, בהתחזות לספקי מיגון רפואי או לרופאים • למרות שעדיין לא התגלו ניסיונות כאלו בארץ, משטרת ישראל ברשימת המלצות למניעת נפילה בתרמיות כאלו

מנצלים את הביקוש למיגון וחיטוי רפואי | צילום: עבד רחים חאטיב, פלאש 90

משטרת ישראל מבקשת להביא לידיעת הציבור, כי בימים האחרונים התקבלו באמצעות מטה האינטרפול, דיווחים מרחבי העולם, על תחילתן של פעילויות הונאה שונות, בהן הונאה של תשתית 'פישינג' (דיוג) על רקע מגיפת הקורונה. הפעילות נועדה לאיסוף פרטי לקוחות ופרטי חשבונות בנק של אזרחים, ולקיחת כספים במרמה.

ההונאות טרם הגיעו לישראל, ובשלב הזה לא ידוע על אזרחים שנפלו קורבן למעשים, אך המשטרה מבקשת להזהיר את הציבור מהאפשרות הקיימת ולהנחותו לנהוג במשנה זהירות.

מתווה ההונאה מתבצע באמצעות מספר דפוסים:

אופן הונאה אחד, הוא ביצירת קשר עם הקורבנות, באמצעות שימוש בכתובות מייל (המכילים קישורים) ואתרים הנחזים לאתרים של חברות מוכרות בעולם, העוסקות בתחום ייצור תרופות וציוד רפואי. המרמה מתבססת על ניצול מצב של היצע מוגבל של מסכות וציוד רפואי, למול ביקוש עצום. הקורבן במקרה זה, מתבקש להעביר תשלום לחשבון בנק (לרוב במדינות גרמניה, הולנד, ספרד ופורטוגל), בתמורה להעברת ציוד מיגון רפואי.

מרמה אחרת התבצעה, ביצירת קשר טלפוני עם אוכלוסיות הגיל השלישי. הדובר מתחזה לרופא ומוסר בשמו של קרוב משפחה, כי הוא מאושפז בבית חולים בעקבות נגיף הקורונה ויש צורך בהול בהעברת תשלום, על מנת לממש טיפול מציל חיים. העברת התשלום מתבצעת באמצעות העברות כספים, או בהגעת החשוד לבית הקורבן, לצורך איסוף הכסף, כביכול להקל על הקשיש בביצוע התשלום.

מתווה נוסף הינו התחזות לנציג מוסד רפואי, היוצר קשר עם הקורבן, בטענה שייתכן ונחשף לנגיף, ומדובר בניסיון המדינה, להתחקות אחר שרשרת ההדבקה, תוך אימות פרטים אישיים בהם פרטי חשבונות בנק כחלק מהליך האימות.

עוד ניסיון הונאה, הוא הפצת מיילים בתפוצה רחבה המכילים קישורים, הנחזים לאתרי אינטרנט, המספקים ייעוץ רפואי לציבור והמלצות אודות דרכי התגוננות ועדכונים נוספים, כדוגמת מפת התפשטות עולמית. המייל נחזה לארגון הבריאות העולמי או מוסדות מוכרים לגיטימיים אחרים. בלחיצה על הקישור ופתיחת האתר, נדרש הקורבן לספק פרטי הזדהות, הכוללים מייל וסיסמה, אז מתאפשרת השתלת נוזקה במכשיר ומאפשרת גניבת פרטים אישיים להמשך המרמה באפיקים פיננסיים וגניבת כספים.

המשטרה נותנת רשימת המלצות למניעת "פישיניג":

  • יש לשים לב לזהות השולח.
  • אם קיבלתם הודעה/מסרון חשוד המבקש לעדכן פרטי תשלום, יש לוודא מול החברה השולחת.
  • בכל מקרה בו יש ספ