מסופיה באהבה: המיליונר, המתאבד וסלי המזון

קבוצת אנשי עסקים שווירוס הקורונה פגע קשות בהכנסותיהם ועשרות שכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, בחרו לא לשבת בחיבוק ידיים והתגייסו למה שהם מגדירים "משימה לאומית", במסגרתה חילקו אלפי סלי מזון לפסח, עצמאות ושבועות • מי הוא המיליונר הבולגרי בזכותו תרמו אנשי העסקים "פי שבע ממה שתכננו"?

מאות אלפי עובדים לא הולכים לעבודה זה החודש הרביעי. חלקם עדיין בחל"ת וחלקם קיבלו מכתב פיטורין. ההערכות הן כי האבטלה שעומדת כיום על יותר מ־20% תיוותר על שיעור דו־ספרתי לפחות עד תחילת שנת הכספים הבאה.

המצב הזה מקשה על שירותי הרווחה שאינם ערוכים לכמות כה גדולה של נזקקים. גם 'המגזר השלישי' שנכנס ברוב המקרים בנעליה של המדינה, מתקשה לתפקד באחרונה בשל הירידה בהיקף התרומות והעלייה בהיקף הפניות. וכאן באה לידי ביטוי הערבות ההדדית שמאפיינת את ישראל.

קבוצה של אנשי עסקים חברו יחדיו על מנת לסייע למשפחות במצוקה. הקבוצה הזו שאימצה לעצמה את השם 'המלאכים של ערן' על שמו של ערן חזן שהיה אחד מ־150 המתנדבים שהתנדבו לארוז ולחלק אלפי סלי מזון לנזקקים והתאבד לאחר שנחשף למציאות הקשה בקרב משפחות רבות, חילקה סלי מזון בחג פסח, ובחג השבועות ובכוונתה להגדיל עוד יותר את היקף פעילותה שנעשה בהתנדבות מלאה על חשבון זמנם וכספם הפרטי.

מי שבזכותו גדלה הפעילות מסיוע ספוראדי לחיילים בודדים, לניצולי שואה ולבעלי מוגבלויות והפכה סיוע למאות ואף אלפי משפחות, הוא איש עסקים ישראלי-בולגרי בשם טום ג'ון לייט שמאמץ בית יתומים בסופיה ודואג לכל מחסורו מזה תקופה. לייט נחשף לפעילות הברוכה של 'המלאכים' כאשר עמדו להרים ידיים לאחר שהתקשו לגייס די תרומות למימוש חזונם. נזכיר כי גם הכנסותיהם נחתכו בחדות בעקבות הסגר ותקנות החירום שהקפיאו את פעילותם. לייט תרם מעל מאה אלף שקלים וגרם לכך שהפעילות תגדל עשרות מונים, וכמו שאומר איצ'ו טיבי, הבעלים של מסעדת 'קיטו קאטו' ואחד מהפעילים שמאחורי ההתארגנות הזו – "בזכותו התאמצנו הרבה יותר ותרמנו פה שבע ממה שתכננו".

אדם בראל, אחד מראשי היוזמים והמתנדבים, אומר: "הערבות ההדדית היא חלק מובנה באופי הישראלי, כך שזה לא מפתיע. אבל העובדה שאנשים שבעצמם איבדו את הפרנסה שלהם, אנשים שהמסעדות שלהם עמדו סגורות, שכל האירועים במתחמי האירועים שלהם בוטלו, התגייסו לעזור מכל הלב והנשמה – הפתיעה אותי מאוד. לא רק בגלל שאיש מהם לא רוצה פרסום אלא במיוחד בגלל שהם אלה שיוזמים ושואלים כיצד ומתי אפשר לעזור עוד".

אבי ארנטרוי, פעיל חברתי ואחד המתנדבים הבולטים, אמר: "אנשים התעקשו לתת גם כאשר להם בעצמם לא ברור מה יקרה איתם בהמשך. חילקנו סלי מזון גם בעצמאות ובשבועות ובכל פעם מחדש נדהמנו מהנכונות והערבות ההדדית שראינו אצל אנשים. ישראלים זה עם מיוחד". טיבי ממשיך ואומר: "אם יש לי מסר אחד שאני רוצה להעביר לאחרים, הוא שצריך תמיד לחבק את החלשים בכל תחומי החיים. אם יש לך אפשרות, תירתם ותעזור למישהו שקשה לו. החיים הם כמו גלגל, אתה אף פעם לא יכול לדעת מה ילד יום. אז מה שנשאר לנו זה לעשות טוב בעולם".

כתיבת תגובה