מסכמים שנת קורונה: התהפכות מגמה בסגנון המתפטרים

בשירות התעסוקה מסכמים את שנת 2020 בצל נגיף הקורונה, ומהנתונים עולה תמונה מדאיגה של זינוק במספר המתפטרים דווקא בקרב חסרי המיומנויות הדיגיטליות ותושבי הפריפריה | מנהל מחלקת מחקר ומדיניות בשירות התעסוקה ד”ר גל זהר: "לעולם לא נדע גם כמה עובדים קיבלו מהמעסיק שלהם מכתב פיטורים והמשיכו לעבוד אצלו בשחור. אחד הדברים שאנחנו רואים בתקופות של משברים ממושכים זה סוג של חשיבה מחודשת של אנשים על העבודה, על התפקיד, על הקריירה על יחסי עבודה ומשפחה"

דרושים | צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

דו"ח חדש של שירות התעסוקה לשנת 2020 בצל נגיף הקורונה, מגלה כי מספר המתפטרים הגיע לשיא נוסף והוא נקבע על 22.6% מכלל דורשי העבודה. בהשוואה לשנת 2012 ב-2019 נרשם גידול במספר המתפטרים בסך 29%, בשנת 2020 יותר משהוכפל הנתון והגידול עומד על 107% ביחס ל-2012, כך על פי הדיווח ב'גלובס'. מגמה זו מאפילה על מספר המפוטרים הנמוך יחסית בכלל דורשי העבודה.

החלק המפתיע והמדאיג הוא כי מדובר דווקא בבעלי המיומנויות המנוכות ומאזורי הפריפריה הנחשבים כמרוויחים שכר נמוך. כך שבעוד בדרך כלל שיעור המתפטרים הוא בקרב בעלי המשכורות הגבוהים יותר שהם מטבע הדברים בעלי מסוגלות כלכלית לשרוד את עזיבת העבודה בחיפוש אחר שדרוגה, כעת הנתונים מגלים כי דווקא אלו שגם ככה מתקשים במציאת עבודה מתגמלת הם אלו המגדילים את אחוז המתפטרים.

מגמה זו משתקפת מהדו"ח של שירות התעסוקה, כשבעוד לפני פרוץ משבר הקורונה נקבעו סיכויי העובדים מהפריפריה חסרי המיומנויות הדיגיטליות היו נמוכים ב-30% מאלו בעלי המיומנויות והמשכורות המבוססים, כעת הצטמצם הפער ל-21% בלבד. כך גם בקרב העובדים ללא השכלה הצטמצם הפער מ-33.5% ל-18.3%. ובקרב העובדים ממשלח יד שאינו אקדמי הצטמצמו הפערים מ-77.8% ל-47.2%.

בשירות התעסוקה פילחו את גיל המתפטרים, על פי הנתונים שיעור המתפטרים מגיל 55 ומעלה עלה בכ-68% במהלך המשבר, עליות נרשמו גם בקרב המתפטרים בגילאי 35-54 עלה ב-22.8%, ו-35% בקרב הצעירים עד גיל 34. פערים דומים נצפו בפריפריה, שם צמחו מספרי המתפטרים.

"רבים העדיפו שלא לקבל שכר שלושה חודשים, אך לאחר מכן ליהנות מדי אבטלה עד יוני 2021, בפרט מרוויחי שכר נמוך שהפער בין שכרם לגובה הקצבה לה זכאים אינו גדול" הסבירו בלשכת התעסוקה, לצג ההסברים על חישוב מסלול מחדש של העובדים, המנסים להשיג לעצמם רשת ביטחון כלכלית, לאור משבר הקורונה הפוקד אותנו.

מנכ”ל שירות התעסוקה רמי גראור צוטט ב'כלכליסט' עם פרסום הנתונים: "העלייה במספר המתפטרים בקרב מרוויחי השכר הנמוך ובעלי מיומנויות נמוכות התאפשרה נוכח ההארכה הגורפת של הזכאות לדמי אבטלה עד ליולי האחרון. מגמה זו, מחדדת את הצורך בחיזוק מיומנויות עבודה, בפרט דיגיטליות, ובכך לאפשר חזרה מיטבית לשוק העבודה".

מנהל מחלקת מחקר ומדיניות בשירות התעסוקה ד”ר גל זהר הוסיף והסביר: “אנשים התחילו לחשוב מה הם רוצים לעשות עם עצמם, הם חיפשו את עצמם. הייתה הרבה יותר חשיבה מחודשת האם המטרה שלך זה לשמור את מקום העבודה או קידום תעסוקתי. האם העבודה מתאימה לך, האם צריך להחליף מקצוע”.

עוד הוסיף זוהר: "אבל לעולם לא נדע גם כמה עובדים קיבלו מהמעסיק שלהם מכתב פיטורים והמשיכו לעבוד אצלו בשחור. אחד הדברים שאנחנו רואים בתקופות של משברים ממושכים זה סוג של חשיבה מחודשת של אנשים על העבודה, על התפקיד, על הקריירה על יחסי עבודה ומשפחה".

כתיבת תגובה