מסתמן: 'אמזון' תפעל בישראל ממדינה שכנה

עם אתר בעברית אך ללא מרכזים לוגיסטיים בארץ • כך ככל הנראה תפעל 'אמזון' בישראל: שווקי המזון הטרי לא ייפגעו, הסחורה תהיה פטורה, עד תקרה מסוימת, ממכס, והסוחרים והיבואנים הקטנים יצטרכו לברור: או לסחור ב'אמזון' או לייבא סחורות מוזלות • משפט שלמה של שר הכלכלה היוצא או עבודה לבא אחריו?

משלוח מאמזון | צילום: Jeramey Lende, שאטרסטוק

תגיע לישראל מרחוק: חרושת השמועות בישראל אודות ענקית המסחר האמריקאית 'אמזון' מעוררת מזה תקופה ארוכה דאגה בקרב קמעונאים רבים, ועתה נראה, כי החברה לא תפתח מרלו"ג בישראל, אלא במצרים או בירדן.

כזכור, 'אמזון' פועלת בצורה מקוונת ורבים מהסוחרים בארץ חוששים מפני כניסתה לארץ, והחשש הוא, כי אם וכאשר תפתח החברה מרכז לוגיסטי בארץ ייפגע המסחר אנושות, וכשליש ממנו עשוי להיעלם. נושא זה מחייב היערכות מוקדמת על מנת לעמוד בפני האתגר העשוי לבוא. 'כלכליסט' דיווח כי משרד הכלכלה הזמין מפירמת הייעוץ וראיית החשבון 'דלויט' עבודה כלכלית על השפעות המהלך על המשק הישראלי. הדו"ח, שנמצא בימים אלה בהכנה, מתייחס לענפי הקמעונאות והמסחר בישראל וכן לענף הקניונים.

ממשרד הכלכלה צוטטו בדיווח גורמים המעריכים כי 'אמזון' כלל לא תפתח מחסנים בישראל. שר הכלכלה אלי כהן אמר ל'כלכליסט' כי "החברה מגדילה את היקף המכירות שלה בישראל בדרכים שונות, אבל אנחנו עדיין לא רואים אותם נערכים לפתיחת מרכז לוגיסטי. אנחנו מתקשרים אליהם אחת לשבועיים ומבטיחים להם הקלות רגולטוריות, אבל עדיין לא התגבשה אצלם החלטה סופית בנושא".

עם זאת, למרות הערכות אלו, על המשרד להיערך לאירוע בסדר גודל כזה. מהניסיון בארה"ב עולה כי שליש מהקניות המקוונות נעשות דרך 'אמזון' וכי נעשות פעולות להגבלת כוחה בשל החשש שתיתפס כמונופול.

בנוסף, ביטלה לאחרונה 'אמזון' את הקמת המטה הנוסף שלה בניו יורק לאחר שהתקשתה לקבל מענק כספי מאת הממשל, עקב התנגדויות מצד ארגונים חברתיים.

כמו בניו יורק, גם בישראל – הכריש האמזוני מאיים לבלוע את כל הנקרה בדרכו והחשש בארץ כי אלפי עסקים יחדלו להיות רלוונטיים, וכתוצאה מכך אלפי אנשים נוספים יאבדו את מקומות עבודתם. כצפירת הרגעה חלקית מסתמן כי 'אמזון' תבצע אמנם כניסה לישראל באמצעות אתר בעברית, אך בשונה מארה"ב לא יוקם מרלו"ג בארץ אלא במדינות שכנות והיא תשלח את המוצרים ממחסנים שיוקמו במדינות שכנות, כמו טורקיה או ירדן.

מודל עבודה כזה עשוי להיות נח לכל הצדדים כאשר מחד המהלך יאפשר ל'אמזון' למכור מוצרים ללא מס בישראל ומאידך היא לא תהווה איום על שוק המזון הטרי בארץ שכן זה לא ישונע ממדינה אחרת.

השר כהן לא הסתיר את שאיפתו כי הוא היה רוצה ש'אמזון' תפעל בישראל, אך עם זאת הוא אומר כי יש לתת הקלות ליבואנים הקטנים על מנת לשמר את כוחם כשחקנים בשוק.

"אנו לומדים כיצד מתמודדים במדינות שכנות עם ענקית הקמעונאות וכיצד ניתן לגרום לכך שלמרות ש'אמזון' תצטרף לשוק – עדיין יישמר כוחם של השחקנים הקטנים", אמר השר אלי כהן ל'כלכליסט'.

עם זאת, את מהלך כניסתה של 'אמזון' לישראל, באופן רשמי – אם אכן היא תרצה לפעול כאן – כבר ישלים שר הכלכלה הבא שיתמנה אחרי אלי כהן.

כתיבת תגובה