מערב קריית גת || כך יודר הציבור החרדי מפתרון הדיור המיוחל?

במסמך רשמי ששיגרה אדריכלית העיר קריית גת, נרשמה לפתע דרישה חדשה: כל החניונים באזור שמיועד לבנייה בצביון חרדי, חייבים להיות תת-קרקעיים, לצד דרישת תקן מחמירה לפי גודל הדירות | המשמעות היא, ייקור של עד כ-600 אלף שקל לדירה גדולה | בתב"ע צויין כי החניונים יוכלו להיות עיליים, אבל הדרישה של העירייה בעינה עומדת | האם המטרה היא להדיר את הציבור החרדי מהפרויקט שיועד במיוחד עבורו באמצעות הזנקת המחיר? | ומה יהיו ההשלכות הפוליטיות של המהלך?

תכנית תמל 1011 קרית גת מערב | מקור: מנהל התכנון, הותמ"ל

האם עיריית קרית גת מנסה להערים קשיים לציבור החרדי במכרזים שנסגרו לפני כשבוע במערב קריית גת? מדיווח של יעקב רייניץ הבוקר ב'המודיע' נראה שהתשובה לכאורה חיובית.

כזכור, בשבוע שעבר נסגרו שני מכרזים גדולים בקרית גת: כ-1,500 יח"ד במערב קרית גת שמיועדות לציבור החרדי (עוד כ–2,000 יח"ד יצאו במכרז נוסף לאחר שלא היו מספיק מתמודדים), וכ–4,500 יח"ד בצפון קרית גת במתחם שמיועד לציבור הכללי.

כזכור, לאחר אינספור שינויים של מתווה הקרקע, והרצון לספח את המתחם שיועד לציבור החרדי – למועצה האזורית שפיר הסמוכה, הוחלט להותיר את המתחם בידי עיריית קריית גת, תוך שראש העיר המכהן בשני העשורים האחרונים, אבירם דהרי, הבטיח שידאג שהמכרז יותאם עבור הציבור החרדי בכל ועדות התכנון העירוניות.

עוד שינויים רבים אירעו מאז, בינתיים אלקין ושקד שינו את הייעוד, גולדקנופף (בעזרת נציגים נוספים שערערו) החזיר במאמץ רב את ייעוד המתחם להתיישבות חרדית אך אז העלה דהרי דרישה להצמיד את הקצאת המתחם במערב העיר לציבור החרדי, למכרז בהיקף זהה עבור הציבור הכללי בצפון קרית גת. בקשתו התקבלה והמכרזים יצאו לדרך.

ראש עיריית קרית גת אבירם
דהרי | צילום: מענדי קורנט

כפי שפורסם ב'ביזנעס' ובבמות נוספות, בינתיים זכה דהרי לתופינים נוספים בסיועם של אנשי משרד השיכון שנרתמו עבורו לכל דרישה – ובלבד שיניח למכרזי הבנייה לציבור החרדי לעבור ללא הפרעות.

אלא שלפתע, כך חושף הבוקר העיתונאי יעקב רייניץ, התגלתה דרישה חדשה: במכרזים במערב העיר הקבלנים יצטרכו לבנות חניון תת-קרקעי, למרות שכפי שיובהר להלן, לפי התב"ע ניתן לבנות את כל החניות בחניון עילי.

במחיר הזה, אולי עדיפה בית שמש

"על פניו", מציין רייניץ, "הדרישה נשמעת תמימה למדי, אבל בפועל מדובר בסעיף שאמור, לפי גורמים בענף הבניה עימם שוחחנו, להדיר את הציבור החרדי ממכרז זה.

"בנוסף, לפי הדרישה הרשמית של העירייה, דירות עד 80 מ"ר יצרכו תקן של חניה אחת; דירות עד 120 מ"ר יצטרכו תקן של 1.5; דירות שמעל 120 מ"ר יצטרכו תקן של 2 חניות ליח"ד, וכבר נפרט מה המשמעות של דרישה זו.

"ובכן, בואו נתחיל מהנתון הבסיסי: בכל הארץ מקובל שוועדות התכנון דורשות תקן של חניה אחת לכל דירה שמיועדת לציבור החרדי. מדובר בציבור שמסתמך יותר על התחבורה הציבורית ויש לו פחות רכבים פרטיים ולכן התקן לחניה נמוך יותר מאשר לציבור הכללי. בבני ברק, אגב, התקן עומד על 0.5 חניה לדירה.

"העלות של חניה תת-קרקעית בודדת משוערכת בעלות של כ- 150 אלף שקל. העלות כמובן מתגלגלת על הרוכש הסופי שמשלם את המחיר. אבל זה לא הכל, היות וחמישים אחוז מהדירות אמורות להיבנות במסגרת 'דירה בהנחה', היזמים לא יוכלו לגלגל על הרוכשים את עלות החניה, שכן המחיר שהגישו במכרזים נעולים וסופיים.

"מה יעשו היזמים, הם יגלגלו את כל העלות על הרוכשים בשוק החופשי וכל אחד ישלם על חניה בודדת 300 אלף שקל, וכך היזם יקבל את הכסף שהשקיע בחפירת החניה התת-קרקעית. בדירות גדולות יותר של חמישה חדרים ומעלה, היזם יצטרך לבנות שתי חניות והעלות לכל דירה תהיה 600 אלף שקל!

"המשמעות", מסכם רייניץ, "אם היזם לקח בתחשיבים שלו שהוא יוכל למכור דירת חמישה חדרים גדולה ב – 2.2. מיליון שזה יחסית סביר לציבור החרדי, כעת הוא יאלץ למכור את הדירה במחיר של 2.8 בגלל הדרישה החדשה של עיריית קרית גת".

ייקור הדירה לפי החישוב שהציג רייניץ, ייקר את הדירה בכ-300 עד 600 אלף שקלים, מה שישווה את המחירים לדיור בקרית גת – למחירי בית שמש, למשל.

מה מאשרת התב"ע?

מעיריית קרית גת נמסר בתגובה לידיעה, כי "עיריית קרית גת מברכת על שיווקם המוצלח של 6,000 יח"ד בקרית גת במכרז האחרון של רמ"י – מדובר בהצלחה מסחררת והבעת אמון מוחלטת של הציבור בישראל בעיר קרית גת, כמי שהופכת אט אט למטרופולין המוביל במרכז החדש של ישראל. באשר למכרז קרית גת-מערב -ראשית נבהיר כי דרישות הרשות באשר לתקני החניה זהות לחלוטין הן בתוכנית כרמי גת-צפון והן בתוכנית קרית גת-מערב.

"לאור תכנון מקדים ובהתבסס על עקרונות מיתון תנועה, מינהל ההנדסה בקרית גת דורש במסגרת הבנייה במתחמים חדשים (קרי כרמי גת צפון ומערב) חניות תת קרקעיות  –  בכפוף לתקן החניה שנקבעה: עבור דירה בגודל של עד 90 מ"ר חניה אחת, דירות בגדול 90-120 מ"ר תקן של 1.5 חניות ועבור דירות שגודלן מעל 120 מ"ר תקן של 2 חניות.

"כל התוצאות בשטח מראות כי קרית גת תמשיך להיות העיר האטרקטיבית למגורים בישראל ועיריית קרית גת תמשיך לבנות, לפתח ולקלוט תושבים חדשים מכל המגזרים ומכלל האוכלוסיות כפי שעשתה עד היום בהצלחה רבה. דרך אגב, בניגוד לכל המלעיזים וכפויי הטובה, שמניעיהם עימם,  אבקש לשוב ולהבהיר כי עיריית קרית גת בראשותי היא העיר היחידה המשווקת אלפי דירות לציבור החרדי והיחידה שגם דואגת לבנות להם מוסדות חינוך ראויים ואיכות חיים מהטובות בארץ".

לסיום דיווחו מציין רייניץ כי "בתב"ע של מערב קרית גת נכתב בצורה מפורשת כי ניתן לבנות את כל החניון עילי ולא תת-קרקעי, מה שהיה מוזיל את המחיר של כל דירה במאות אלפי שקלים, ושכל אחד יעשה את החשבון מה קרה שדהרי החליט לשנות את הדרישה והאם הוא באמת רוצה את הציבור החרדי בתחומי עירו".

בדברי הפרשנות ב'המודיע' נרשמה מתקפה חריפה על דהרי, בטענה שביצע "תרגיל מתוחכם מרושע" כדי למנוע את קידום תוכנית הדיור למגזר החרדי במערב העיר. בביטאון אגודת ישראל כותבים: "הוא פועל להדיר את הציבור החרדי מהפרויקט. אין שום סיבה לתמוך במי שחונק את הבניה וההתרחבות של הציבור החרדי בעיר. זו התנהלות לא מקובלת בין שותפים לדרך פוליטית, וככל הנראה יהיו לכך השלכות כבר בבחירות הקרובות".

5 תגובות ל: "מערב קריית גת || כך יודר הציבור החרדי מפתרון הדיור המיוחל?"

  1. השורה האחרונה מסבירה את כל מהות הכתבה

  2. כותרת גדולה ומטעה.

    לטענת הכותב הדרישה תייקר את הדירות-לא תדיר את הציבור החרדי ולא נעלים.

    אני חושב שהכותב טועה מסיבה פשוטה-מחירי הדיור הצונחים והריבית הגבוהה שלוקח הקבלן לממן את הפרויקט יחיבו אותו להתפשר על מתח רווחים נמוך יותר מבעבר ולפיכך הדרישה ליותר חניות היא הגיונית ולא תגרום לעלייה במחיר

  3. אל תוותרו על איכות החיים. בניגוד למה שכתוב בכתבה אני מצדד בדרישות העירייה. אני גר באשדוד בה נכנעו לדרישות האלו ועכשיו אנחנו סובלים מאוד ממצוקת חנייה קשה. היום לכל משפחה יש לפחות רכב אחד, לחלק יש רכב על כל ילד וזה פשוט צפיפות בלתי נסבלת.

  4. אני אתן לך שתי סיבות לה להעדיף לחייב שכונות חרדיות בחנייה תת קרקעית ולהקל בשכונות נורמאליות.
    והאחת מדאורייתא "ונשמרתם לנפשותכם". ולמה ילדים בשכונות חרדיות לא "שורפים" את היום מול המסך דבר טוב כשלעצמו אלא מאי הילדים משחקים ברחבת החנייה העילית ויוצא שבאופן יחסי לאוכלוסיה :ילדים בשכונות חרדיות וערביות נדרסים יותר מאשר משפחות לא. מרובות ילדים

  5. 2.להעביר את החנייה אל מתחת לפני הקרקע מפנה שטחים גדולים לילדים המרגישים כמו בסיר לחץ ובאופן טבעי מבקשים לצאת לחצר לשחק .חצר ללא מכוניות היא חצר שקל לשמור בה על ניקיון. עובדה היא ששכונות חרדיות )לפחות בנתיבות מלוכלכות דרך קבע ההרי אשפה ליד מתקני האשפה .גם יצירת שכונת עוני וגם מפגע בריאותי גם נשמרתם לנפשותיכם .וגם בל תשחית (גרימה לירידת ערך של נכסי כלל הציבור החרדי שקנה בית בהרבה יזע

כתיבת תגובה