מקרון לאומה הצרפתית: "מבין את זעמכם"

בנאום שבא בעקבות מחאת האפודים הצהובים והפגנות שהרעידו את צרפת, אמר מקרון כי לא יפגע בפנסיות הקשישים ויעלה את שכר המינימום • מקרון – העלייה והצניחה בדעת הקהל

מבין את הכעס. מקרון בנאום בחירות | צילום: Frederic Legrand – COMEO, שאטרסטוק

קשים חייו של עמנואל ז'אן-מישל פרדריק מקרון. הנשיא בן הארבעים ואחת, שלפני פחות שנתיים היה הנשיא הצעיר ביותר בתולדות צרפת והתחרה עם נפוליאון בונפרטה על תואר ראש המדינה הצרפתית הצעיר ביותר מאז תקופתו – בצרות צרורות. הצרפתים לא נותנים לו מנוח, ופקיד ההשקעות הבנקאי ושר הכלכלה לשעבר, מנסה להבין להיכן נעלמו העצות הטובות(?) שהעניק כששימש יועץ מיוחד לנשיא פרנסואה הולנד.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

"זהו מצב חירום כלכלי וחברתי, חלק מהדברים שאמרתי פגעו באנשים", אמר אתמול (ב) מקרון לאומה הצרפתית הזועמת, ומיהר להבטיח להעלות את השכר ב-100 אירו ולבטל את המס על פנסיות לאזרחים מן השורה כשהוא מצהיר: "לא נטיל מחדש את המס על עשירים".

מקרון הבין לליבו של העם הזועם, ואמר כי "הכעס עמוק ומוצדק. 18 החודשים האחרונים לא הצליחו לפצות על 40 השנים שקדמו להם ודבריי פגעו באנשים מסוימים. זהו מצב חירום חברתי וכלכלי, אך אני מאמין שאפשר למצוא פתרון".

הפגנות "האפודים הזוהרים" או 'האפודים הצהובים' בשמם הרשמי, מסעירות את צרפת, כפי שדווח בהרחבה ב'ביזנעס'. המחאה פרצה בעקבות כוונתו של מקרון להעלות את מיסי הדלק. אך למרות שחזר בו מכוונתו, ממאנים המפגינים להביא לדעיכת המחאה והם דורשים כעת מהממשלה להפחית מסים, להעלות את שכר המינימום ולשפר את תנאי הפנסיה.

עלילות המקרון הצרפתי

מאז ניצח בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות צרפת 2017 את מרין לה פן, מקרון מאבד את אפקט הזוהר שלו, שהביא לעליות שערים בבורסות צרפת ולהתאוששות כלכלתה, והוא שב יותר אל השנתיים (2014–2016) שכיהן כשר הכלכלה בממשלתו הסוציאליסטית של מנואל ואלס, וכשל בהעברת הרפורמות בשוק העבודה שניסה ממשל הולנד לקדם.

גם אז בערה צרפת בהפגנות זועמות מצד איגודי עובדים שמחו על הגמישות שעלולה להינתן בדרך זו למעסיקים, לפטר ולשכור עובדים – ולרמות שההפגנות היו נגד פרנסואה הולנד, מקרון האמין שזו הדרך להתניע את הכלכלה הקפואה של צרפת, והתפטרותו באוגוסט 2016 מהממשלה הייתה על רקע ההפגנות הללו.

אולם בתוך כשנה וחצי בלבד מהיבחרו לנשיא, צנחה הפופולריות של מקרון בקרב העם הצרפתי (שהייתה כ-60% עם היכנסו לתפקיד) לשפל של כ-30% בלבד. רבים ממתנגדיו מתחו נגדו ביקורת וכינו אותו "יהיר", "מנותק" ו"מתנשא". ברשתות החברתיות דבקו בו הכינויים "הוד מלכותו מקרון", "מקרון הראשון" ו"הנשיא של העשירים".

שר הפנים בממשלתו, ז'ראר קולומב, שתמך בו במהלך הבחירות צוטט בתקשורת אומר כי "מעט מאוד מאיתנו יכולים עדיין לדבר עם מקרון". קולומב אגב, התפטר לפני חודש ומחצה מכהונתו.

ואז באה לפני חצי שנה מחאת 'האפודים הזוהרים' (או הצהובים) שמחתה על העלייה במחירי הדלק וביוקר המחיה. נטל המס נופל באופן לא פרופורציונלי על מעמד הביניים ועל מעמד הפועלים, טוענים המוחים ודורשים הפחתה במס על הדלק, העלאת שכר המינימום, ופיטורי נשיא צרפת עמנואל מקרון.

מעט מספרים, יסבירו הכל: מחירי הבנזין והסולר לליטר עלו ב-15% וב-23% בין אוקטובר 2017 ואוקטובר 2018. זאת לעומת מחיר השוק העולמי לדלק שעלה ב-28% בשנה שעברה, והדיזל ב-35%. יחד עם המע"מ, מיסי הסולר הוגדלו ב-14% בשנה אחת ומיסי הבנזין ב-7.5%. המסים על הדלק הם מע"מ צרפתי סטנדרטי – 20% משנת 2014, זאת לצד המס על אנרגיה המוטל על האזרחים (ופטורות ממנו חברות גדולות) כשהעלאת מס נוספת צפויה בשנת 2019.

בחודש שעבר יצאה לדרך המחאה הראשונה, והוציאה לרחובות כ-300,000 אנשים מרחבי צרפת שחסמו כבישים וכניסות לתחנות דלק.

למרות התעקשותו של מקרון לדבוק בהעלאת המס, בשבוע שעבר הודיעה ממשלתו כי היא משהה את ההעלאה לעת עתה.

אולם דרישת המפגינים כי מקרון יתפטר – לא נענתה.

כתיבת תגובה