מרגישים את הפסח: רוב השווקים בישראל מתחילים להתעורר

קונים, משפצים, מבשלים: כבכל שנה פסח מעורר את השווקים – מה נמצא ברשימת הקניות של הישראלים חוץ ממצות? | וכשאתרי האיקומורס הישראלים נסגרו, יש מי שעדיין קונים אונליין? מתי הישראלים קונים יותר – בפסח או בראש השנה? ומה נשתנה בתחום מוצרי החשמל? | והנעלם הגדול בצל המלחמה: האם הישראלים יגדילו את סכום הקנייה גם השנה?

קניון השדרה, בית שמש | צילום: ניר סטולו

בפסח הקודם (2023) נרשמה של עלייה כ-11% במחזור הקניות בתחום המתנות והמוצרים לבית  – לעומת פסח 2022, כך על פי נתוני חברת גמא. יתרה מכך, נתונים שמפרסמת רשת ג'נטלמן מעידים כי ההוצאה על מתנות בפסח עולה משנה לשנה כאשר שווי המתנה הממוצע ב-2022 היה 296 ש"ח לעומת 304 ש"ח ב-2023  .אגב, למקרה שתהיתם, ב"קרב החגים הגדול" פסח נותן נוקאאוט לראש השנה, עם סכום ממוצע לקניית המתנות שגדול יותר ב-8% בפסח לעומת ראש השנה.

גם ענף הקוסמטיקה חוויה עלייה של כ-5% במחזר הקניות ועלייה של כ-3% בגובה הקנייה הממוצעת. ומה לגבי אופנה? דווקא תחום זה רשם בשנה שעברה ירידה של 2% במחזור הקניות. תחום נוסף שידוע ככזה שחווה עלייה דרמטית לקראת פסח הוא האלקטרוניקה ומכשירי החשמל. נתוני חברת שב"א מלמדים כי סך ההוצאות  בשבוע של לפני פסח, גדל ב-2023 ל- 725 מיליון ש"ח לעומת 636 מיליון ב-2022.

האונליין ממשיך לככב

על פי נתונים של שופ אנליטיקס וגלובס בשנה שעברה נרשמה עלייה של 15% ברכישות באתרי האיקומורס, בין פברואר למרץ. נתונים שמפרסמת רשת ג'נטלמן מספרים סיפור דומה, כאשר קרוב לשליש מהצרכנים (27%) נחשפו למוצר שרכשו דרך אחת מן הרשתות החברתיות או באתר הרשת.

"מדי שנה, אנו עדים לעלייה ברכישות בחודש המקדים לחג. השנה, בשונה מהעבר, אנו מזהים התעוררות מוקדמת בשוק", מסביר טל רז, מבעלי רשת ג'נטלמן. "בעקבות המצב, אנו מזהים היערכות מראש, גם מבחינת חברות כמתנות עובדים וגם בגזרת הצרכן הפרטי. אנו מזהים שינוי בצריכה בעקבות החשיבה וההכנה מראש. חשוב להדגיש, שהמבצעים הייעודיים לפסח מושכים גם את הצרכן באונליין ומובילים לגידול לא רק ברצפת המכירה אלא גם באתר הרשת".

מה הישראלים הכי אוהבים לקנות? כאמור לקראת הפסח, הישראלים בוחרים לחדש את המטבח, כאשר השנה הם מגלים מספר העדפות מפתיעות. כחלק מטרנד ה- Wellness, הצרכן הישראלי מחפש אחר מכשירים שמאפשרים שיטות בישול בריאות יותר. לאור זאת, על פי נתונים של קבוצת קלינטון סחר, יבואנית מוצרי החשמל, בשנה האחרונה נרשמה עלייה משמעותית של 300% ברכישת תנורי אדים, אף על פי שהם עדיין מהווים רק נתח קטן בשוק התנורים. ככלל, 12% מהתנורים הנמכרים הם מולטי פונקציונליים ( כוללים פונקציית אידוי, פיצה או טיגון באוויר חם) מדובר בעלייה של 3 נקודות אחוזים בהשוואה ל-2022.

ומה לגבי הכיריים? בין אם זו החסכוניוּת בחשמל, הסיבה שהשימוש בהן בריא יותר (לא פולטות רעלנים לחלל המטבח) ובין אם הן מאפשרות בישול מדויק ונוח יותר- כיריים אינדוקציה נוטלות את ההובלה בקרב מותגי הפרימיום, ותופסות 65% מהמכירות.

גם תחום המקררים זוכה לשינויים מעניינים, למרות הגעתם של דגמים גדולים יותר, מקררי 4 דלתות ברוחב של 91 ס"מ עדיין מהווים את נתח המכירות הגבוהות ביותר בשנה האחרונה.  יחד עם זאת, כחלק מהעלייה  בבישול הביתי, והצורך לאחסן יותר חומרי גלם, גובר העניין של הצרכן הישראלי במקררים גדולים המאפשרים לו "לחסוך" את המקרר הנוסף שבמרפסת.

נקודה מעניינת במיוחד שראוי לציין לקראת פסח היא הנסיקה בפופולאריות של תרבות היין בישראל. אחד מן המכשירים שנמצא במגמת עלייה מתמדת הוא מקררי היין הרושמים עלייה של 200%, כאשר יותר ויותר מטבחים חדשים משלבים אותם.

"ככל שתחום הבישול הביתי הופך פופולארי יותר הצרכנים משנים את העדפותיהם, זה בא לידי ביטוי במתן תעדוף גבוה לטכנולוגיה: תנורים מולטי פונקציונליים, כיריים אינדוקציה וכו'" מסביר אסי ארביב, יו"ר קבוצת קלינטון סחר יבואנית מוצרי החשמל.

ומה לגבי מתנות? על פי נתוני רשת ג'נטלמן המוצר הכי נמכר בפסח 2023 היה מארז עץ מהגוני לבקבוק יין. ככלל, 5 הקטגוריות המועדפות על הישראלים כמתנה לחג הן: תכשיטים, שעוני יד, יין ואביזריו, מוצרי עור וברים, דקנטרים כוסות ופלאסקים, כאשר 23% מכלל המכירות נשאו חריטה אישית.

עלייה בתחום המזון

גם רשתות המזון מרגישות היטב את חג הפסח. כאשר בשנה שעברה במהלך השבוע שקדם לחג נרשמו ברשתות המזון הוצאות בכרטיסי אשראי בסך 1.3 מיליארד שקל ב-2022 לעומת קרוב ל- 1.5 מיליארד שקל בפסח.

"באופן טבעי, אנחנו רואים עלייה של עשרות אחוזים בימים שלקראת פסח" באתר "מושבניק" המספקת ירקות ופירות ישירות מהחקלאי לצרכן. "כחלק מהרצון לחסוך זמן וטרחה בבישול, אנחנו רואים עלייה במיוחד בפופולאריות של הלקטים לתבשילים שונים – במיוחד בתחום המרקים, לקראת הסדר".

ואיך מתכוננים בקניונים? העובדה שיותר ישראלים יעדיפו לבלות השנה את החג בארץ משפיעה באופן ישיר על ההיערכות של מרכזי קניות ועסקים לקראת פסח. כאשר יותר משפחות בוחרות להישאר בארץ, נוצרת הזדמנות לעסקים למשוך לקוחות באמצעות מבצעים מיוחדים, אירועים וחוויות קנייה מעשירות. בקניונים וברשתות מתמקדים השנה ביצירת אטרקציות והצעות שיווקיות שמטרתן למשוך את קהל הצרכנים הן לקניות והן לבילוי. "בשבוע שלפני החג, אנחנו צופים עלייה משמעותית בכמות המבקרים בקניון", מסביר דותן שלום – מנכ"ל קניון שער הצפון. "לקראת החג, אנו מתכוננים בשני מישורים עיקריים: הראשון הוא חשיפת הצעות המכר הייחודיות של הרשתות וחנויות הקניון. השני הוא הרחבת פעילויות החוויה בקניון במהלך חול המועד כאלו שיהוו מוקד משיכה עבור הילדים ותאפשר להורים ליהנות מחוויה משפחתית בעת קניות החג".

כתיבת תגובה