מרגי: "נוטלי המשכנתאות הפכו ללקוחות שבויים"  

בעקבות הדיווחים כי הטבת ביטול מגבלת הפריים אינה מגיעה לצרכנים, דיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה, מעלה תמונה קשה לגבי הריכוזיות וחוסר השקיפות בשוק המשכנתאות • התאחדות יועצי המשכנתאות: "בנק ישראל אינו טורח להגדיר שקיפות והשוואת עלויות, ומגביר את הריכוזיות עם צירוף לשכות האשראי למשחק"

יעקב מרגי יו"ר ועדת הכלכלה | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לאחר שדווח בכלי התקשורת כי הבנקים אינם מגלגלים את ההטבה של ביטול מגבלת הפריים בנטילת משכנתא לצרכנים, התקיים היום דיון בוועדת הכלכלה בכנסת, אשר בחן את הסרת המגבלה מחדש ואת השפעותיה. בוועדה, שנוהלה ע"י יו"ר הועדה, ח"כ יעקב מרגי, נכחו עו"ד מיכל הלפרין, יו"ר רשות התחרות, ח"כ שלמה קרעי, נציגי התאחדות יועצי המשכנתאות ונציגי הבנקים.

"בסוף חודש ינואר פרסמנו מחקר מקיף על עולם המשכנתאות והתאכזבנו מהתמונה שנגלתה", אמרה עו"ד מיכל הלפרין, יו"ר רשות התחרות. "ישנה תדמית שקיימת תחרות בשוק המשכנתאות, אבל בפועל מדובר בשוק ריכוזי בו יש שלושה בנקים שמחזיקים 75% מהשוק. יתר על כן, גילינו שהשוואת ההצעות בין הבנקים היא לא ריאלית עבור הלקוחות, בנק אחד מעניק הצעות בסניף בלבד ואחר מאפשר גם באתר, וכל בנק מציע מסלולים אחרים לגמרי, מה שגורם ללקוח להשוות בין תפוזים לתפוחים ומקשה עליהם לקבל הצעות מתחרות.

"הבעיה המרכזית היא", הדגישה הלפרין, "שבעסקה הגדולה של חייהם, יותר מ-55% מהלקוחות מסתפקים בהצעה אחת בלבד כי קשה להם מול התסבוכת של הבנקים. על כן, הלקוחות זקוקים למנגנון קל שיאפשר להם להשוות בין הבנקים השונים. אנחנו מציעים מערכת שבה ניתן להקליד את הנתונים שלך ולקבל הצעות מכלל הבנקים שיאפשרו להשוות בין תפוחים לתפוחים. כמו כן, צריך לייצר מוצרי סל פשוטים שיקלו על ההשוואה. אנחנו יכולים אמנם לרכז את המידע במקום אחד, אבל נדרשת גם שקיפות ולכן על הבנקים להציע פרואקטיבית ללקוחות הצעות על בסיס שווה, שיאפשרו להם לבצע השוואה קלה".

ברוך פיירשטיין, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות | צילום: יוסי צבקר

"בנק ישראל אינו טורח להגדיר שקיפות והשוואת עלויות ואף מחמיר את בעיית הריכוזיות באמצעות צירוף לשכות האשראי למשחק", אמר ברוך פיירשטיין, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות. "בנק ישראל מנסה להקים, תוך נטרול יועצי המשכנתאות, מאגר להפניית לידים לבנקים ישירות מלשכות האשראי, אשר נכנסות לשוק בתפקיד 'מתווך' ולא בתפקיד של ייעוץ אובייקטיבי, במסווה של השוואת עלויות ללקוח, ללא כל פיקוח על טיב ההשוואה ועל אופן ביצוע ההשוואה. בכך, בנק ישראל פוגע בציבור במצג שווא של תחרות. חשוב להדגיש, יועצי המשכנתאות אינם מאכרים, הם אנשי מקצוע אשר יודעים להשוות בין המסלולים ולהתאים ללקוח את המוצר שמתאים לו".

"אם הביטוח הלאומי, שאמור להקשות על חלוקת הקצבאות כבר מנהל מחשבון שמאפשר להבין אם אני זכאי לקצבה או לא וכמה, אין שום סיבה שלבנקים לא יהיה מחשבון להשוואת עלויות", אמר ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה "יש פה לקוחות שבויים שחיים בערפל, שקשה להם עם עמלות הבנקים ושאין שקיפות. יש אמנם שיפור, אבל זה עדיין לא שם. במקומות אחרים ידענו לייצר תהליכים קלים ומהירים יותר ומשום מה בעניין הזה אנחנו מתעכבים. אני לא צריך מאכרים ומתווכים בשביל לקחת משכנתא- קחו את הנתונים ותעלו אותם לאתר בצורה הכי שקופה. תנו לי כלים לשחק- נתונים ושקיפות".

"הבנקים מנצלים את כוחם בכל מקום שהם יכולים בגלל העדרה של תחרות בשוק הבנקאות", אמרה עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99. "הכנסת העבירה את חוק שטרום בינואר 2017 ולמרות זאת 4 שנים אחרי, 'הזאפ הבנקאי', חלק יסוד ברפורמה טרם חוקק ולא במקרה. הזאפ יאפשר השוואת מחירים אמיתית במשכנתאות, בהלוואות ובעמלות והוא תנאי יסוד לתחרות ולהישרדותו של הבנק הדיגיטלי החדש שיוצא עכשיו לדרך. העברתו צריכה להיות המשימה הראשונה של ועדת הכלכלה בכנסת הבאה״

כתיבת תגובה