משבר האוטובוסים הוביל לגיבוש כללי העדפת תוצרת כחול לבן

משבר האוטובוסים: שרי האוצר, הכלכלה והתחבורה מתגבשים כיצד להציל את עובדי 'הארגז' ו'מרכבים' המייצרים אוטובוסים בישראל. כ"ץ: 15% מהאוטובוסים ייוצרו בישראל; כחלון: שלא ייקרו ביותר מ-15%

אוטובוסים מתקדמים של חב' אגד | צילום ארכיון: יח"צ

אחרי ששר התחבורה הודיע כי 15% מהאוטובוסים בישראל ימשיכו להיות מיוצרים בישראל, בדיון שהתקיים בלשכת שר האוצר הוחלט על הקמת צוות ממשלתי בראשות החשב הכללי ובהשתתפות אגף התקציבים ומשרד הכלכלה והתעשייה לבחינת העדפת רכש כחול לבן – באופן כללי.

בנוסף, נדונה בישיבה המחלוקת אודות רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ בחברות האוטובוסים. במקרה זה מסתמן כי ההחלטה תהיה שמירה על מנגנון העדפת תוצרת הארץ, כך שמחיר רכש אוטובוס המורכב בישראל לא יהיה יקר ביותר מ-15% לעומת אוטובוסים מיובאים על ידי ספק זר. השר משה כחלון הנחה את גורמי המקצוע לבחון סוגיה זו, בכפוף להיבטים המשפטיים.

הצוות יגיש מסקנותיו לשר האוצר ושר הכלכלה והתעשייה עד ל-15.10.18.

בדיון השתתפו שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, סגן שר האוצר איציק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על התקציבים שאול מרידור, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל. הצוות ייפגש עם גורמים רלבנטיים, וביניהם התאחדות התעשיינים וההסתדרות.

באשר לקביעת כללי מקור הקובעים מהו מוצר ישראלי להעדפת תוצרת הארץ, השר הנחה את החשכ"ל להשלים את העבודה עד לסוף ספטמבר.

באשר לייצור האוטובוסים בישראל, סבור שר התחבורה ישראל כץ, כי 15% מהתוצרת שתסופק מהם, תתן מענה לעובדי מפעלי 'הארגז' ו'מרכבים'. על פי דברי משרד האוצר, כחלון סבור כי על התוצרת להיות יקרה עד מקסימום 15% יותר מהתוצרת הסינית. שר התחבורה הורה על שמירת היתרון של 15% לתוצרת הארץ בכל הקשור לרכש אוטובוסים עבור חברות "אגד" ו"דן", כל עוד הן נתמכות על ידי המדינה. כץ החליט על כך לאחר פגישה עם נציגי מפעלי החברות המרכיבות את האוטובוסים בארץ, ולאחר התייעצות עם שר האוצר וגורמי המקצועי הרלוונטיים.

לאחרונה פורסם כי אוטובוס סיני עולה 100,000 שקלים פחות מאוטובוס ישראלי.

כתיבת תגובה