משבר החקלאות העולמי: אלו זנים נפגעו יותר מהמתיחות?

סיכום המחצית הראשונה בתחום הסחורות החקלאיות: ירידות של כ-28% ממחירי השיא שנמדדו על רקע הלחימה באוקראינה | על פי נתוני הבינה המלאכותית (AI) של פלטפורמת המסחר הדיגיטלית שפיתחה חברת ARK TRADE, רגישות מחירי החיטה והסויה לפרמטר של "משברים עולמיים" גבוהה, נכון לתקופה הנבדקת, בכ-30% מזו של התירס | ההערכה: המשבר העולמי ימשיך להשפיע על מחירי החיטה והסויה בטווח הקרוב  – משבר האקלים כמעט ולא

חיטה | צילום אילוסטרציה: נאסר אישתיה, פלאש 90

המחצית הראשונה של 2022 הייתה סוערת ותנודתית במיוחד בשוק הסחורות החקלאיות על רקע המלחמה בין רוסיה ואוקראינה ומשבר המזון העולמי. השווקים סבלו מתנודתיות גבוהה וממחזורי מסחר ערים במיוחד, הן בחוזים והן בקרנות הסל. כל זאת לצד בעיות בשרשראות האספקה ועליות חדות במחירי השינוע והאנרגיה.  

מסיכום נתוני המחצית הראשונה של שנת 2022 שנערך על ידי חברת ARK TRADE עולה כי לאחר העליות החדות שנרשמו במחירי החיטה, התירס והסויה בהשפעת המלחמה, המחירים רשמו ירידות משמעותיות של עד כ-28% ממחירי השיא. מחיר התירס, נכון לסוף המחצית הראשונה, נמוך אפילו מזה שנרשם ערב תחילת המלחמה. 

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת הסדרתית אורית שיפמן, פיתחה פלטפורמה דיגיטלית לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים, המבוססת על בינה מלאכותית. הפלטפורמה סורקת ומנתחת בזמן אמת כמות אדירה של מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, וביניהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר, השפעת משברים עולמיים, התחממות גלובאלית, השפעות הקורונה במדינות השונות, שינויים פוליטיים, משברים פנים מדינתיים ובינלאומיים ועוד. על בסיס נתוני הבינה המלאכותית של הפלטפורמה, רגישות מחירי החיטה והסויה לפרמטר ל "משברים עולמיים", בטווח שנבדק,  גבוהה בכ-30% מזו של התירס. 

החיטה הינה הסחורה המזוהה ביותר עם המשבר הנוכחי מאחר ואוקראינה ורוסיה הינן יצואניות החיטה הגדולות בעולם. בתחילת השנה נסחר בושל חיטה במחיר של כ-7.6 דולר (בושל הינה יחידת מידה המשמשת למדידת נפח של סחורות יבשות, כאשר 1 בושל אמריקאי שווה לכ-35 ליטר). רוחות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הביאו לעליה במחירי החיטה לרמה של  כ-8.5 דולר לבושל, ערב הלחימה. במחצית חודש מאי נרשם  השיא במחירי החיטה והוא עמד על 12.78 דולר לבושל. לקראת סיום החציון, ומאז השיא שנרשם ב-17 במאי, הגיעה רגיעה משמעותית במחירים, ומחיר החיטה איבד כ-27% לרמה של 9.3 דולר לבושל. זאת נכון ל-30 ביוני. ב-ARK TRADE אומרים כי ניתן לייחס זאת להכלה של המצב המתמשך באוקראינה. 

תירס הינו הסחורה החקלאית הנפוצה ביותר בעולם והגידול החקלאי הנפוץ ביותר בארה"ב. ב-ARK TRADE מציינים כי משנת 2014 ועד שנת 2020 נסחר חוזה התירס בטווח מחירים יציב יחסית של 3.15-4.3 דולר לבושל. החל משנת 2021 החל המחיר לזנק ושנת 2022 נפתחה במחיר של 6 דולר לבושל. ערב הלחימה באוקראינה עמד מחיר בושל תירס על 6.6 דולר. המלחמה, שיצרה מחסור בסחורות חקלאיות מרכזיות באוקראינה ורוסיה ובראשן חיטה ושמן חמניות, הביאה לתאוצה בעליית מחירי התירס. זאת מתוך ציפייה שהתירס יהווה תחליף לאותן סחורות.

התירס קבע מחיר שיא של 8.09 דולר לבושל ב-16 במאי. נציין כי על פי ARK TRADE המחיר הושפע גם מבעיות בשרשרת האספקה. מאז, ועד לסוף יוני, נסוג מחיר התירס, כשנכון ל-30 ביוני נסחר בושל תירס במחיר של 6.5 דולר, נמוך בכ-1% מתחילת הלחימה באוקראינה ובכ-20% משיאו.

צמח הסויה הינו מהגידולים החקלאיים הוותיקים ביותר ולו עשרות מינים שונים. למרות שמקורו בדרום מזרח אסיה עיקר גידולו וייצורו נמצא בארה"ב. גם פולי הסויה נסחרים בשוק הסחורות החקלאיות והם סובלים מפערי מחירים בין החוזים השונים לתאריך מסירת הסחורה. בתחילת השנה נסחר בושל סויה במחיר של 12.3 דולר ורשם עליה נאה עוד לפני הלחימה באוקראינה לרמה של 15.73 דולר. מחיר השיא של הסויה, 17.69 דולר, נרשם ב- 9 ביוני. כיום נסחרים מספר חוזים על הסויה כשהחוזה הסחיר ביותר המצוטט בבורסת החוזים הוא החוזה של נובמבר. חוזה זה נסחר ברמה של 14.7 דולר והחוזה הסחיר אחריו של אוגוסט ומחירו 15.7 דולר לבושל. בשל הבקוורדשן הגבוה (Backwardation הינו מצב בו מחיר הסחורה בחוזה העתידי נמוך ממחיר הסחורה בהווה) גם כאן ניתן להבחין שמאז תחילת הלחימה באוקראינה מחיר הסויה דווקא ירד בכמעט דולר, שווה ערך לירידה של כ-6.5%.

המשבר העולמי יימשך

מניתוח מערכת הבינה המלאכותית (AI) של ARK TRADE עולה כי מבין כל הפרמטרים אותם היא מדרגת כבעלי השפעה בטווח הקרוב על השינויים במחירי הסחורות, לפרמטר ה"משברים עולמיים" צפויה השפעה מהותית על מחירי הסויה והחיטה.  כ-36% וכ-31% בהתאמה. הדבר נובע בעיקר מחוסר היציבות וחוסר הוודאות בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, שהן כאמור יצואניות החיטה הגדולות בעולם. כמו כן, המלחמה השפיעה מאוד על מחירי הדשנים שזינקו בעקבותיה מאחר ורוסיה ובלארוס נחשבות לשחקניות גדולות בשוק הדשנים העולמי. מנגד, השפעת המשבר העולמי על מחירי התירס העתידיים נמוכה משמעותית ועומדת על כ-18.5% בלבד. ההשפעות הספקולטיביות על מחירי התירס, נחלשו. על פי הערכות הפלטפורמה, בטווח הקרוב, מחירו העתידי של התירס יושפע בעיקר מרמות המחירים הנוכחיות ומהביקושים שיהיו לאור רמות מחיר אלו.

לעומת המשבר העולמי בין רוסיה ואוקראינה, למשבר האקלים ולהתחממות הגלובאלית הנמצאים גם הם בכותרות צפויה השפעה פחותה משמעותית בטווח הקרוב על מחירי הסחורות האלו. מנתוני ה-AI של ARK TRADE עולה כי למזג האוויר צפויה השפעה של 1% בלבד על מחיר החיטה והשפעה של כ-2.5% על מחירי הסויה והתירס. 

 

 

השינויים במחירי סחורות חקלאיות – מחצית ראשונה 2022

 

שם הסחורהמחיר ב 3 לינואר (בדולרים)מחיר בתחילת הלחימה (בדולרים)שיא שנתי 

(בדולרים)

מחיר נכון ל-30 ביוני (בדולרים)
חיטה7.6 דולר8.5 12.78 (17 במאי)9.3 
תירס6 דולר6.6 8.09 (16 למאי)6.5 
סויה12.3 דולר15.73 17.69 (9 ליוני)14.7 

 

 

 

מובהר בזאת, כי המידע האמור לעיל, ובכלל זאת הנתונים, הניתוחים המסקנות והפרטים, אינו מהווה ייעוץ מקצועי כלשהו, ואין במידע זה כדי לשמש, בין היתר, להסתמכות, לייעוץ להשקעות, מיסוי, היבטים פיננסיים ו/או משפטיים. המידע הכלול באמור לעיל, אינו מתיימר לכלול את כל הנתונים והפרטים הרלבנטיים ואף  עשוי להשתנות.   

כתיבת תגובה