משה ברקת מעריך: "הריבית תרד באיטיות לטווח של 3.75% עד 4%"

הממונה לשעבר על שוק ההון, משה ברקת: "לא מתרגש מהורדת הדירוג של מוד'יס. חוזה האטה בצמיחה אך רואה סימנים להתאוששות המשק" | ברקת מעריך – צמיחה של 2% השנה, אך צופה ירידה הדרגתית בריבית והתאוששות בנדל"ן | הוא ציין כי ישנה ירידה במרווחי האשראי לחברות נדל"ן ועלייה בהיקף ההלוואות שמעניקים הבנקים לענף

משה ברקת | צילום: דוברות האוצר

'לרוב אם יש חוליה חלשה אז נדבקים אליה וזה מוריד את כל הדירוג, במקרה שלנו זה מצב המלחמה, למרות שיש גם אלמנטים חיובים בכלכלה הישראלית. הסיבה שאני לא מתרגש מדי ממודי'ס זה לא אומר שאני לא מתרגש מהמצב, זה כי מה שרואה את המצב הזה בצורה משמעותית זה שני גורמים שאני סומך עליהם יותר: הראשון זה בנק ישראל והשני זה השוק עצמו והשוק יספר לו את כל התמונה ועל פי זה יקבעו פה תהליכים."

את הדברים אמר משה ברקת, הממונה לשעבר על רשות שוק ההון בהרצאה תחת הכותרת: "שנה של הטרלה בכלכלה" על נתוני בנק ישראל, פרשנות ותחזיות שמסר בוועידה ה-23 של מרכז הבניה הישראלי (עיר הנדל"ן) מפגש הפסגה של צמרת הנדל״ן בישראל, שמתקיימת זו השנה ה-23 בין התאריכים 13-15.02.2024 במלון דן אילת.

בנוסף, ברקת העריך בדבריו כי המשק הישראלי צפוי לצמוח השנה בקצב מתון יותר של כ-2% לעומת תחזית קודמת של 2.8%. זאת, על רקע האטה כלכלית עולמית וחוסר ודאות ביטחוני. עם זאת, ברקת ציין מספר סימנים חיוביים להתאוששות, בפרט בענף הנדל"ן, שסבל קשות בעקבות המשבר הכלכלי. לדבריו, ישנה ירידה במרווחי האשראי לחברות נדל"ן ועלייה בהיקף ההלוואות שמעניקים הבנקים לענף זה.

ברקת צופה כי האינפלציה ב-2024 תעמוד על כ-2.8%, מעט מעל התחזית הרשמית של בנק ישראל העומדת על 2.4%. זאת, בהתבסס על נתוני הצריכה הפרטית והציבורית.

עוד ציין, כי למרות הציפיות בשוק להורדות ריבית מהירות, הריבית צפויה לרדת באופן הדרגתי לטווח של 3.75%-4% עד סוף השנה ולא בקצב מהיר יותר.

ברקת קרא להגדיל את היקף ההשקעות של הגופים המוסדיים בפרויקטים תשתיתיים והשקעות ריאליות במשק הישראלי, על מנת לקדם צמיחה בריאה. לטענתו, השקעות אלו עדיפות בהשוואה להשקעות פסיביות שתורמות פחות לצמיחת המשק ולרווחת החוסכים.

עיר ה

כתיבת תגובה