משווקים טיפות סגוליות? הרשות להגנת הצרכן בעקבותיכם

היזמית שהפיצה שמנים אתריים והציגה אותם כתרופות וללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי תיקנס • מהו סכום הקנס אחרי ההפחתה ואלו שמנים הפיצה כתחליפי ריטלין?

מפעל תרופות ישראלי | צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 210,000 ₪ על ג'ני מאנה צ'רוואני שעוסקת בייצור ושיווק תכשירים שהוצגו כבעל יכולות לריפוי, ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי באשר לסגולות הרפואיות של התכשירים, כאשר שיווק המוצרים נעשה באמצעות הרשתות החברתיות על ידי מודעות וסרטוני וידאו תוך הטעיית הצרכנים באשר לסגולות טיפול\ריפוי והבטחות שונות למוצרים, כאשר את המוצרים רוקחת העוסקת בביתה.

ההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ולכן הינה הפרה בנסיבות מחמירות, אמנם לעוסקת אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 262,500 ₪ ופחת ל 210,000 ₪).

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ומידע שהתקבל ברשות, מהחקירה עולה כי:

העוסקת משווקת מגוון תערובות שמנים אתריים המיועדים לטיפול במצבים פיזיים ונפשיים שונים – "שמן עיסוי לילדים", "שמן עיסוי לתינוקות", "חלומות מתוקים", "אכילה רגשית", "ערנות ריכוז זיכרון", "יום טוב ורגוע", "שמן עיסוי לכפות רגליים טיפול בבצקות".

בפרסומיה, השתמשה העוסקת בביטויים חד משמעיים, ביניהם (הטעויות במקור):

"ערנות ריכוז זיכרון – זה תערובת שמנים אתריים, טבעיים… מיועד לשיפור זיכרון ערנות ופוקוס… מכיל גם שמנים שמטפלים בכאבי ראש ומיגרנות, וכאבים בכללי."

"פורמולה לאכילה רגשית – זה תערובת שמנים אתריים, הכל טבעי לחלוטין… מוריד תאבון בקצת, מחזק תודעה לאוכל בריא, למודעות עצמית, להערכה עצמית. "

  "יום טוב ורגוע – זה תערובת שמנים אתריים ליום טוב ורגוע, הכל טבעי לחלוטין… מיועד לימים שבהם אין מצב רוח, סטרס ותחושת כעס- מכיל שמנים מרגיעים, אנטי דיכאוניים. מרגיע פלפיטציות- דפיקות לב מואצות, מעולה לרגעים של לחץ…"

"חלומות מתוקים – זה תערבות שמנים אתריים לשינה טובה…זה פותח את הנשימה – מרחיב דרכי נשימה על ידי הרפיה קלה, ומרגיע מחשבות "שרצות", עושה פאוזה לכל הלחצים, עוזר לישון טוב בלילה- מעורר את גלי אלפא במוח אותם גלים של שניה לפני שנרדמים."

"שמן עיסוי לילדים מיועד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז- לפני מתן הריטאלין – עושים איתו עיסוי… זה נותן להם תחושת ביטחון. מאפשר ביטוי, מפקס ומגביר את הערנות ומצד שני מרגיע את התנודות בהקשבה."

"שמן עיסוי לתינוקות ופעוטות – …לחיזוק מערכת חיסון – אם יש תחושה של תחילת צינון – להגביר שימוש…"

העוסקת נדרשה לספק נתונים התומכים בתכונות, בשימוש שניתן להפיק מהמוצרים ובתוצאות הצפויות מהשימוש בו, כפי שעלה מהפרסום.

לבקשת הרשות, התקבלה חוות דעת מומחה ממשרד הבריאות בעניין פרסומי העוסקת ובה לא נמצא קשר התומך בין המסרים שבפרסומי העוסקת לנתונים שמסרה בשל הדרישה, כמו כן לא קיים רישיון משרד הבריאות למוצרים.

במקרה זה, פרסמה העוסקת את המוצרים באתרים תוך ייחוס סגולות טיפול\ריפוי כתוצאה משימוש במוצרים. פרסומים מעין אלה, כפי שעשתה העוסקת, הכוללים "הבטחות" לתוצאות ריפוי כגון חיזוק מערכת החיסון; הפחתת סימפטומים רפואיים (נחירות/ כאבי ראש); וכן ציפייה לטיפול\ריפוי שונים ללא הצגת נתונים תומכים לסגולות אלו, מהווים פרסום מטעה והפרה של חוק הגנת הצרכן.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "העוסקת ייחסה סגולות רפואיות וטיפוליות למוצרים שרקחה ושיווקה בחשבונותיה האישיים ברשתות החברתיות, ללא כל בסיס מחקרי מדעי מוכח. מדובר בהטעיה חמורה שלעיתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים, מדובר בניצול חולשתם של חולים ומחפשי מזור. הגב' מאנה התבקשה לחדול מביצועה של ההפרה לאלתר, הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנ"ל ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".

יודגש כי לעוסקת קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

תגובה אחת ל: "משווקים טיפות סגוליות? הרשות להגנת הצרכן בעקבותיכם"

  1. שקר וכזב. אין רשות להגנת הצרכן. יש כנראה כמה פרזיטים שהצרכן זה הדבר האחרון שמעניין אותם. התלוננתי לפני חודש על אי החזרת כספי חבילת נופש, מקוי חופשה… אפילו תשובה לא קבלתי. ואין מענה לטלפון…

כתיבת תגובה