משרד האוצר האמריקני הודיע: סנקציות נוספות נגד איראן

דונלד טראמפ ממשיך להחזיק את החבל משני צדדיו: הוא מכריז כי הוא מוכן לשיחות עם איראן אך בפועל, מכביד עליה את הסנקציות • כך בדיוק נוהגת גם גרמניה, שמחד תומכת בטרור ובכלכלת איראן ומאידך נחשבת ידידה של ארה"ב

נשיא איראן חסאן רוחאני במטה האו"ם | צילום: אמיר לוי, פלאש 90

דונלד טראמפ לא עוצר בדרכו להשלמת משימותיו ולאחר שבישר לעולם על חתימת הסכם הגירה חדש מול מקסיקו, הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות על חברת הפטרוכימיה הגדולה באיראן, PGPIC, ועל 39 חברות הבת שלה ברחבי העולם.

על פי הודעת משרד האוצר האמריקאי, הסנקציות יוטלו על חברת הפטרוכימיה עקב קשריה עם ארגון 'משמרות המהפכה' האיראני ומימון הטרור.

בעקבות הסנקציות יוקפאו כל הנכסים של חברת הפטרוכימיה האיראנית בארה"ב, וייאסר על כל מסחר איתה או עם חברות הבת שלה. המהלך האמריקאי נועד לחנוק את ההכנסות הכספיות של חברת הפטרוכימיה הגדולה באיראן, שמחזיקה סניפים וחברות בת במדינות רבות בעולם ובהן בריטניה, הפיליפינים ועוד.

"הפעולה הזו היא אזהרה שאנו נמשיך לשים על הכוונת קבוצות אחזקה וחברות במגזר הפטרוכימי ואחרות המספקות תמיכה פיננסית לארגון משמרות המהפכה", אמר שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין.

קבוצת PGPIC מחזיקה ב-40 אחוזים מפעילות הייצור הפטרוכימי באיראן ואחראית ל-50 אחוזים מהיצוא הפטרוכימי במדינה.

ממשרד האוצר האמריקאי נמסר כי "חברות בינלאומיות שימשיכו לשתף פעולה עם PGPIC או חברות הבת שלה, ייחשפו את עצמן לסנקציות בארה"ב".

המגלומניה של איראן ממשיך להעסיק את העולם, זאת לאחר שאיראן הפנתה אצבע מאשימה כנגד אירופה על אי הצלת הסכם הגרעין לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש ממנו בקול תרועה רמה. הסכם הגרעין נחתם עם איראן בתקופת הנשיא אובמה לקול מחאותיה של ישראל ואפשר לאיראן להציל את הכלכלה האיראנית.

פרישת ארה"ב מההסכם והטלת סנקציות חדשות ומכאיבות על איראן מהווה פגיעה קשה בכלכלה האיראנית והמטבע המקומי צולל בחדות פעם אחר פעם תוך שהוא גורם ליצירת שוק שחור למצרכים חיוניים.

כחלק מניסיונות איראן להציל את הסכם הגרעין, ייפגש היום נשיא איראן חסן רוחאני עם שר החוץ של גרמניה הייקו מאס לדון בשימור ההסכם. גרמניה היא אחת המדינות החתומות על ההסכם מ-2015, יחד עם בריטניה וצרפת.

ולמרות הניסיונות באירופה לבנות מנגנון שיאפשר להמשיך ולסחור עם איראן חרף הסנקציות האמריקניות, לא מנסים באיראן להסתיר את מורת הרוח מאירופה. דובר משרד החוץ, עבאס מוסוואי אמר כי "עד כה לא ראינו צעדים פרקטיים ומוחשיים מצד המדינות האירופיות להבטיח את האינטרסים של איראן".

מנגנון ה'אינסטקס' שצפוי להתחיל לפעול בקרוב, ינסה לפצות על חלק מהנזקים שנגרמו לכלכלה האיראנית כתוצאה מהעיצומים האמריקניים, זאת, כדי לנסות ולהשאיר את איראן בהסכם שהטיל מגבלות על תכנית הגרעין.

 

כתגובה לטענות איראן אמר שר החוץ של גרמניה כי המנגנון הוא "מסוג חדש, ולכן לא פשוט להפעיל אותו. עם זאת, כל הדרישות הרשמיות כבר מולאו, כך שאני מניח שהוא יהיה מוכן לשימוש בעתיד הנראה לעין".

בדיוק כמו במלחמת הסחר מול סין או במלחמת ההגירה מול מקסיקו, טראמפ ממשיך לומר כי הוא מעוניין לקיים שיחות עם איראן, ומאידך הוא ממשיך בפעולותיו להבטיח את ביצוע מדיניותו.

ראוי לציין שגרמניה מנסה להמשיך להחזיק את החבל משני צדיו. מחד היא בונה צוללות לישראל בשווי מיליוני דולרים ומסייעת לישראל בתחומים ביטחוניים שונים, אולם בו זמנית היא תומכת בהסכם הגרעין הגרוע עם איראן והפרלמנט שלה דחה בימים האחרונים הצעה להוציא את ארגון החיזבאללה אל מחוץ לחוק, בדומה לארה"ב ובריטניה, וזאת למרות שהביון הגרמני דווח על יותר מ-1000 אנשי חיזבאללה הפועלים בתחומי גרמניה.

כתיבת תגובה