משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים נגד משרד האוצר

ההסתדרות הגישה בקשה לצו מניעה נגד קיצוץ בשעות נוספות לכוננויות עובדי הרווחה • בצעד מפתיע יוצא משרד הרווחה בתמיכה בתביעת ההסתדרות נגדו • לדבריהם: משרד האוצר משתמש בעובדי הרווחה כמנוף לחץ על הביטוח הלאומי

הילדים יקבלו מענה? חדר משחקים במוסד מוגן | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בשל כל מיני פסבדו רפורמות, הנותנות מענה לדרישות פופולריות, על חשבון התקציב הבסיסי השוטף של המשרדים, נערכו כמה קיצוצי 'פלאט' – קיצוצים רוחביים בכל המשרדים.

בכל הקיצוצים הקודמים שנדרשו, הייתה קיימת החרגה ברורה, לעובדי שירותי הרווחה, הנאלצים לעבוד שעות נוספות ולהיות בכוננות מתמדת, למתן מענה למקרי חירום.

שכר עובדי -בעיקר עובדות יש לציין- הרווחה, הינו מהנמוכים בשוק העבודה האיכותי, זה שעל מנת לעסוק בו, נדרשות שנות לימודים ארוכות ומתישות. על כן ועל מנת לאפשר לעובדים לנהל שגרת יומם ומשפחתם, יש בכל שעה כונני חירום בשכר, החייבים להיות זמינים גם לאחר שעות העבודה ונותנים מענה מידי לכל צורך שמתעורר.

עמם איתם יחד, הוחרגו מהצמצומים שנדרשו, גם משרדי הבריאות למען כוננויות הרופאים ובטחון הפנים למען שירותי החירום והביטחון.

בקיצוץ האחרון, החליטו במשרד האוצר מסיבות לא ידועות, להחריג את עובדי הרווחה מההחרגה המקובלת עד כה, ודרשו ממשרד הרווחה לקצץ את כל השעות הנוספות של העובדים, לבטל את התשלום הניתן להם עבור כוננויות וגרוע מכך, לעשות את כל זאת רטרואקטיבית גם על שעות נוספות שבוצעו בחודש יולי ומשולמות לעובדים בשכר חודש אוגוסט.

בעקבות כך פנתה ההסתדרות לבית הדין לעבודה בבקשה דחופה נגד משרד הרווחה, למתן צו מניעה אשר יאסור על המדינה לבטל כוננויות המוקצות לעובדי משרד הרווחה; צו מניעה האוסר על המדינה להפחית משכרם של עובדי משרד הרווחה, עבור כוננויות או שעות נוספות שבוצעו ודווחו בחודש יולי 2019; וכן בקשה לזמן את הצדדים לדיון דחוף בפני בית הדין.

הבקשה הוגשה בעקבות הודעת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בשבוע שעבר, לעובדים, כי לא ישלם להם שכר עבור כוננויות, רטרואקטיבית מחודש יולי. לדברי ההסתדרות, הקיצוץ בשעות הנוספות נעשה ללא משא ומתן עם נציגות העובדים, כפי שנעשה במשרדי ממשלה אחרים.

הדבר צפוי לפגוע בתנאי השכר והתעסוקה של למעלה מ-3,000 עובדי משרד הרווחה, בהם חוקרי ילדים, קציני מבחן ועובדים סוציאליים. כפועל יוצא מכך, עלולות להיפגע גם האוכלוסיות המוחלשות אשר נזקקות לשירותי גורמי הרווחה, 24 שעות ביממה.

בבקשה שהוגשה לבית הדין נכתב, בין היתר: "ההחלטה מובילה להפקרה קשה וחסרת אחריות של האוכלוסיות שהמשרד ועובדיו מחויבים לטפל ולתת להן מענה ובכללן קשישים, קטינים וחסרי ישע.

 

"כך למשל, כתוצאה מההחלטה לא יינתן מענה של עובדים סוציאליים ומפקחים, במקרים שמצריכים נקיטת פעולות הכרחיות כגון הוצאת קטין מביתו והעברתו למשמורת במעון נעול, או הוצאה מידית של נשים מוכות למקלט חירום […] אין להעלות על הדעת, כי עובדי המשרד יהיו זמינים לכל הקריאות המגיעות בכל שעה, ללא הקצאת כוננויות כנדרש, או כי בעת הצורך יימצא חוקר או עובד סוציאלי זמין ופנוי להיענות לקריאה".

באופן מפתיע, במשרד הרווחה מבהירים ל'ביזענס', כי הם תומכים בתביעת ההסתדרות ללא סייג. לטענתם משרד האוצר החליט לבטל את ההחרגה המקובלת, על מנת ליצור מנוף לחץ על הביטוח הלאומי, שכפי שדיווחנו פה כבר מספר פעמים בעבר, נמצא כבר תקופה ארוכה במו"מ עם האוצר, על עתיד רזרבות הגביה שעד כה היה רוכש בהן אג"ח ממשלתיות והיו נכנסים למסגרת התקציב.

לטענת משרד הרווחה, מדובר בלחץ לא הגון ולא יעיל, מאחר והביטוח הלאומי הינו גוף סטטוטורי, שהחלטותיו הניהוליות והפיננסיות לא ממש כפופות למשרד ואין טעם בכיפופי הידים האלו, בוודאי לא על חשבון עובדי הרווחה הנאנקים תחת עומס העבודה והשכר הזעום.

בתגובתם הרשמית כתבו, בין השאר, כי "משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים מתנגד בתקיפות לקיצוץ המוצע, שנובע מהמחלוקת בין משרד האוצר למוסד לביטוח לאומי בנוגע לעודפי התקציב, ומחזיק את עובדי משרד הרווחה כבני ערובה, באופן שיפגע באוכלוסיות החלשות ביותר הזקוקות לסיוע של המשרד.

 "קיצוצים בסעיפים בכוננויות ובשעות הנוספות יפגעו ביכולת לתת מענה לילדים ואנשים עם מוגבלויות נפגעי תקיפה, שכן המענה החקירתי ייפסק בכל יום החל משעה 16:00 ועד לבוקר שלמחרת.

"כמו כן לא יינתן מענה בשבתות ובחגים, שעות הפעילות במעונות הרווחה יקוצצו מה שיעמיד את החוסים בסכנה. בנוסף שירותי המבחן לא יוכלו לעמוד בדרישה הגבוהה לתסקירים לבתי המשפט וייווצרו עיכובים ועינוי דין".

תגובת משרד האוצר: "החלטת ממשלה שהתקבלה עוד בינואר 2018, מחייבת את כלל משרדי הממשלה בהפחתה של שעות נוספות וכוננויות, ומשאירה את תעדוף חלוקת המשאבים בידי הנהלת המשרד.  לצערנו, בחרה הנהלת משרד הרווחה להתעלם מהחלטה זו.

"התנהלות זו, בה הקצה המשרד שעות נוספות וכוננויות בלא כל תעדוף בין עובדים המעניקים שירותים חיוניים לעובדי מנהלה, הובילה לכך שסך השעות הנוספות והכוננויות מוצו כבר בשלב זה של השנה, ובתוכן גם אלה של העובדים המעניקים שירותים חיוניים.

"למרות זאת, משרד האוצר הודיע כי ימשיך לתקצב כוננויות ושעות נוספות לעובדים המעניקים שירותים חיוניים, במטרה למנוע פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. נכון לעכשיו, סירובו של משרד הרווחה להעביר רשימה מסודרת בנושא הוא שמעכב התקדמות והגעה לפתרון".

לדברי משרד הרווחה: "בקשות האוצר ל'תעדוף' בין עובדים מסוגים שונים הינה מלאכותית ובלתי ראויה. עובדים סוציאליים, מטפלים, פרקליטים ועובדי מנהלה נמצאים בקשר עם דרגי השטח ברשויות המקומיות, המסגרות בקהילה והמסגרות החוץ הביתיות ולא ניתן לקטלג אותם כמבוקש".

כתיבת תגובה