משרד התחבורה על דו"ח 15 דקות: סקר מוטה, חובבני ומגמתי

מנתוני תלונות הנוסעים ל"מוקד 15 דקות" עולה כי יותר ממחצית מתלוננים על חברות האוטובוסים המפרות את תנאי הרישיון של משרד התחבורה, ו'אגד' מאשימה את משרד התחבורה בהעסקת נהגים ערבים

חניון אוטובוסים. אילוסטרציה | נתי שוחט, פלאש 90

קו 82 של חברת התחבורה הציבורית 'דן' זינק למקום הראשון בדירוג "הקווים הגרועים". כך עולה מדו"ח תלונות הציבור לרבעון השני של השנה שפרסם ארגון '15 דקות'. במקום השני והמפוקפק נמצא קו 19 הירושלמי שמככב בדו"ח בפעם השנייה ברציפות. קו 605 של חברת נתיב אקספרס על ציר תל אביב נתניה נמצא במקום השלישי. (את רשימת הקווים המלאה ניתן למצוא בדו"ח המלא: https://goo.gl/PYKJw3)

בהשוואה לרבעון הקודם – התגבר היקף התלונות על אי ביצוע נסיעות בזמן (מ-35% ברבעון הקודם ל-41% ברבעון זה). תלונות על שירות לקוי וחסר אף הן הולכות ומתרבות, כאשר נרשמה עלייה מ-26% ל-28%. לטענת '15 דקות', "חברת 'אגד' בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן בכ-60% יותר דיווחים מהרבעון הקודם, מרביתם (57%) מאזור ירושלים. כמו כן, חלה עלייה בדיווחים על אי-ביצוע נסיעות: 'דן', עם עלייה של 89% ו'קווים' – עם עלייה של 84% בדיווחים. מכאן שנדרש טיפול בניהול הלקוי של כל אחד מהמפעילים על ידי משרד התחבורה".

בארגון תוקפים את משרד התחבורה וטוענים כי "המגמות העולות מתלונות הציבור הן שמשרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כגון התמודדות עם מחסור של 3,500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית; בנוסף, עיקר התלונות הן מגוש-דן ומירושלים, אזורים עתירי אוכלוסין שבהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה. על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקושים.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

יש לציין כי בתקופת הרבעון היו אירועים ידועים מראש (כמו יום העצמאות, ל"ג בעומר, ולהבדיל הרמדאן ועיד אל-פיטר), ואף-על-פי-כן לא התבצעה היערכות מתאימה מצד משרד התחבורה והמפעילים על מנת למנוע מחסור בשירות ועומסים ולספק מידע אמין לציבור". מהדו"ח עולה עוד כי הציבור מחפש דרכים לדווח ולתבוע את שיפור השירות מהגורמים האחראים, אך נתקל במענה לקוי מצד משרד התחבורה אשר פועל בצורה איטית וחלקית, ולעיתים רק בשל הפעלת לחצים ציבוריים.

מנכ"ל '15 דקות' גיל יעקב, אמר: "הדו"חות שלנו הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות אטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21. אנו חושפים את נתוני התלונות מדי רבעון כדי לעודד את כל הגופים ללמוד אותם ולהשתמש בהם. אנו קוראים למפעילים להשתפר, למשרד התחבורה להפסיק להסתיר את נתוני תלונות הנוסעים, ולנוסעים אנו קוראים להמשיך ולהתלונן באמצעות האפליקציה שלנו".

ומה אומרים במשרד התחבורה? "משרד התחבורה מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות (GPS ונתוני ולידציה). בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה.

"הביקורת מתייחסת לשורה ארוכה של נושאים, ובכללם רמת השירות הנדרשת מהמפעילים, אי ביצוע נסיעות, איחור של אוטובוסים, עצירה בתחנות, בטיחות הנסיעה וכן נושאים נלווים כמו ניקיון האוטובוסים ואדיבות הנהג. הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב"אי ביצוע" נסיעות בלבד. יתרה מכך, גם הדיווחים על אי ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד. דוגמא נוספת להטיה: הסקר בודק מקרה בודד של אי ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".

ותגובת אגד מאשימה את משרד התחבורה שבגינו עליה להעסיק יותר ויותר נהגים ערבים. "הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים בפעילות אגד בירושלים מוכרת לאגד, אשר עושה כל שביכולתו לתת מענה מיטבי בקו זה. ענף התחבורה הציבורית סובל ממחסור של כ-3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד מרביתם בירושלים. הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים ביטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר.

"כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. בחודשים האחרונים גייס אגד בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור וזאת לצד כ-80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. כבר כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות רב-שנתית של שחיקת מעמד ותגמול הנהגים בתחבורה הציבורית.

"ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטיה של התוצאות".

 

כתיבת תגובה