משרה באירופה? תוציאו אזרחות!

חושבים לעבוד או להשקיע באירופה? כדאי לכם להוציא אזרחות • אלה הסיבות שבגללן ל-700 אלף אזרחי ישראל יש דרכון כפול

תוציאו אזרחות. וורשה, פולין | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרבה משרות בקהילות היהודיות באירופה ממלאים יהודים מארץ ישראל, או שנדרשים אזרחי ישראל לעבוד במסגרות חינוכיות או בתחום הכשרות באירופה, וההליך קבלת אשרת העבודה אינו תמיד פשוט. כדי להתגבר על בעיה זו, יש רבים שזכאים ויכולים פשוט להוציא אזרחות אירופית.

מהן הזכויות שמעניק דרכון אירופי?

לא לחינם ישנם כיום למעלה מ-700,000 ישראלים בעלי דרכון זר. חשוב לזכור כי אזרחות באחת ממדינות אירופית הינה אזרחות אירופית, קרי – מעניקה את כל הזכויות של אזרחי 27 מדינות האיחוד האירופאי, ובהן:

א. אישור שהיה בכל מדינות האיחוד (חלק מהדרכונים, למשל הליטאי אישור השהיה הוא רק לחלק מהמדינות).

ב. אישור עבודה בכל מדינות האיחוד.

ג. תנאים סוציאליים מוטבים בכל מדינות האיחוד. חשוב לציין שתנאים אלו שונים בין מדינה למדינה.

ד. אפשרות לקבלת דרכון אירופי, המאפשר ויזה באופן כמעט ואוטומטי לארה"ב.

ה.  הקלות לקבלת מימון מבנקים אירופאים.

ו. יתרונות בהשקעות, רכישת עסקים ונדל"ן, לרבות אפשרות למשוך משכורת.

בשנים האחרונות ובעקבות שינויי חקיקה, נוצר מצב שגם יהודים ישראלים שאינם ממוצא אירופי, יש באפשרותם להוציא דרכון אירופאי.

ליהודים יוצאי מדינות אירופה יש אפשרויות שונות לקבל אזרחות, אך מה שחשוב לדעת היום זה שלא רק יוצאי אירופה זכאים לאזרחות. יתירה מזו, יתכן מאד שדווקא יוצאי צפון אפריקה והבלקן יהיה להם קל יותר לקבל אזרחות אירופית מאשר יוצאי פולין. כך למשל, מי שהוא חצי מזרחי וחצי אשכנזי, יתכן מאד שיהיה לו יותר קל לקבל אזרחות אירופית דווקא בזכות המוצא המזרחי.

הליך הוצאת אזרחות ברומניה או פולין, למשל, דורש מעורבות אקטיבית של ההורים. כלומר, מדינות אלה לא מאפשרות "דילוגי דורות", ואם להורים אין אזרחות – אז גם צאצאיהם לא זכאים לאזרחות. לא פעם, מדובר בחסם משמעותי, שהרי לא הגיוני להוציא אזרחות לכולם כאשר רק אחד מבני המשפחה נדרש לכך.

ההליך הפורטוגלי

ההמלצה היא במקרים רבים דווקא על ההליך הפורטוגלי לקבלת אזרחות, לו זכאים צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, מאותו גירוש היסטורי לפני מעל 500 שנים. ההליך רלוונטי בעיקר לבני ונכדי יוצאי ארצות צפון אפריקה (טוניס, מרוקו, אלג'יר וגם מצרים) וארצות הבלקן והים התיכון (יוון, טורקיה, בולגריה, מקדוניה, חלקים מסוימים בפולין, רומניה ואיטליה), וזו רשימה חלקית. חשוב לציין שיש עוד מקומות אליהם הגיעו המגורשים. בעקבות חוק שעבר לפני כשלוש שנים בפורטוגל, שמטרתו לתקן את העוול ההיסטורי ולאפשר מתן אזרחות לצאצאי המגורשים. חשוב לזכור כי לא מעט אשכנזים גם הם צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, ויכולים לפנות לאפיק זה.

ההליך בפורטוגל הוא פשוט יחסית, כדי להוציא אזרחות פורטוגלית, צריך להוכיח קשר משפחתי למגורשי ספרד, וזאת ניתן לעשות באמצעות רישומי קהילות ומאגרים היסטוריים אחרים. אין צורך לעבור מבחן שפה, ואין חובה להגיע לפורטוגל. את ההליך כולו ניתן לעבור בארץ, ובממוצע הוא אורך כשנתיים.

את הזיקה המשפחתית לאותם מגורשי ספרד ניתן להוכיח באמצעות קשר לקהילות הידועות כבעלות זיקה ברורה למגורשים. הקלים יותר להוכחה הם משפחות עם שורשים או אילנות יוחסין המגיעים ישירות עד לפורטוגל ואחריהם יהודי טורקיה, יוון, בולגריה ויוגוסלביה לשעבר. אחריהם, יהודי המגרב – מרוקו, תוניס, אלג'יר, לוב ומצרים. וכן, גם יהודי הולנד וקהילות ספרדיות נוספות ברומניה, הונגריה ואפילו בהמבורג שבגרמניה וזמוש שבפולין יהיו ברות הוכחה.

ואפשר גם אם אין ארכיון משפחתית ותעודות היסטוריות:

אחד היתרונות בכך שהעם היהודי הינו עם הספר, הוא שאצל רוב המשפחות ניתן לעשות עבודת שורשים, ולהתחקות אחר המוצא. ישנם מאגרי מידע שונים בהם יש לחפש: רישומי קהילות בארצות המוצא, ספרות מקצועית מסייעת או מסמכים רשמיים מארכיונים שונים. לפעמים מדובר בעבודה גניאלוגית מורכבת, ואז יש צורך להיעזר באנשי מקצוע מומחים.

אפשר גם באמצעות השקעה:

דרך נוספת, הינה אפשרות של קבלת תושבות לשנים, מכוח ביצוע השקעות, המכונה "ויזת זהב". במדינות רבות, לאחר שנים במעמד של תושב עם ויזת זהב, ניתן להגיש בקשה לקבלת אזרחות, תוך עמידה בתבחינים, המשתנים לפי המדינה. לדוגמא, השקעה של 250,000 יורו בנכסים מסויימים תוך התקיימות כל יתר התנאים האמורים בחוק היווני, תקנה ויזת משקיעים למשך עשר שנים במדינה, ואפשרות לאחר תקופה זו לקבלת אזרחות, תוך עמידה במבחנים שקבועים בחוק היווני.

 

עו"ד אדם ידיד – משרד 'דוד ידיד עורכי דין ונוטריון', עוסק בהוצאת אזרחויות אירופיות

כתיבת תגובה