נגד הטריקים של רשתות השיווק: תבוטל שיטת 'לוס לידר'

ה'לוס לידר' – מכירה במחירי הפסד השכיחה בענף החקלאות עשויה להתבטל • היום תעלה להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק הקוראת לאסור מוצרים לצרכן במחיר הפסד • המטרה: למנוע את בלבול הצרכנים והפגיעה בחקלאים

מחירי הפירות והירקות | צילום: leonori, שאטרסטוק

כמה פעמים באתם לקניות ואמרת לעצמכם ש'היי, המקום הזה ממש משתלם. יש בו אפילו עגבניה ב-90 אגורות" – אבל בפועל על יתר המצרכים שילמתם מחיר מלא? עכשיו הצעת חוק חדשה באה לעשות סוף לכך.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

היום תעלה במליאת הכנסת לקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, המבקשת לאסור מכירת מוצרים לצרכן הסופי במחירי הפסד, בשיטה השיווקית הידועה בשם "לוס לידר" ( Loss-Leader).

בישראל, תופעת הלוס-לידר שכיחה במיוחד בשיווק תוצרת חקלאית בדגש על פירות וירקות. החשש מהנזק לצרכן שגלום בשיטת השיווק במחירי הפסד, היא שהצרכן יתפתה לחשוב שהוא חוסך על הקנייה כולה בזכות המוצר שנמכר במחיר הפסד, בעוד שמחיר הסל הכולל יהיה גבוה אף יותר מהרגיל. כלומר, המוצר נמכר בהפסד מסובסד על ידי מוצרים אחרים ואף מביא לעליית מחירים של הסל הכולל.

במדינות שונות בעולם – צרפת, שוויץ וחלק ממדינות ארה"ב, חוקקו חוקים האוסרים או מגבילים מכירה של מוצרים במחירי הפסד.

ההצעה בגרסתה הנוכחית, בתאום עם אנשי המקצוע ועם משרד החקלאות, מבקשת להחיל את ההצעה כהוראת שעה ניסיונית של שנתיים, על סל מוצרים מצומצם של הירקות והפירות העיקריים הנפגעים משיטת ה'לוס לידר', כגון עגבנייה, מלפפון, תפוח אדמה, בצל וגזר.

ח"כ ברושי אמר כי "הצעת חוק זו מהותית לקיומו של המגזר החקלאי. אני רואה בהתניית תקופה ניסיונית לחוק זה צעד אחראי שאינו מתעלם מהקשיים העולים מהשטח ומאפשר בחינה אמיתית של השפעות החוק".

כתיבת תגובה