נגיד בנק ישראל: "חשוב שהסכמי השכר לא יאיצו את האינפלציה"

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: "לא מתעלמים מהצורך לייצר פיצוי עבור עובדי המגזר הציבורי ששכרם נשחק. אנו מבקשים לעשות זאת בשום שכל, בצורה שלא תאיץ את האינפלציה בהמשך" | את הדברים אמר נגיד בנק ישראל, בכנס השנתי של אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: דוברות בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשא הבוקר דברים בכנס השנתי של אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר. בין היתר אמר כי עם הקמת הממשלה החדשה, צפויים להתחדש מרבית הסכמי השכר במגזר הציבורי. ההסכמים הללו מגיעים – לאחר שבשנים האחרונות נוצר פער גדול בין עליית השכר במגזר העסקי, גם ללא ההייטק שעלה בחדות, לבין עליה מתונה יותר במגזר הציבורי.

לדבריו, הסכמי השכר יכסו הן את השנים מ-2020 ל-2022 בהן חידוש ההסכמים נדחה, וסביר להניח כי יכסו גם מספר שנים קדימה. בהקשר זה חשוב לשים לב שהאינפלציה הממוצעת לאורך 2020 עד 2022 הייתה בסביבות 2%, למרות נתון הקצה הגבוה.

עוד ציין, "אנחנו לא מתעלמים מהצורך לייצר פיצוי עבור עובדי המגזר הציבורי ששכרם נשחק. אנו מבקשים לעשות זאת בשום שכל, בצורה שלא תאיץ את האינפלציה בהמשך".

לדברי הנגיד, חשוב שהסכמי השכר שייחתמו על ידי הממשלה הקרובה לא יכילו מנגנוני הצמדה קשיחים ארוכי טווח שעלולים לפגוע בחזרת המשק לסביבת יציבות מחירים.

כמו כן טען כי ניתן לייצר מנגנוני פיצוי, מבלי לייצר מנגנוני הצמדה קשיחים שעלולים להשפיע לרעה על האינפלציה: דרך אחת היא לקבוע מראש הסכם לטווח קצר, שיכלול התייחסות לתקופה האחרונה ופיצוי מתון על התקופה שחלפה מפקיעת ההסכם הקודם – תוך הסכמה לדון בהסכם לטווח ארוך יותר בתחילת 2024 – כשתמונת האינפלציה תתברר. דרך נוספת היא לחתום על הסכם לטווח ארוך יותר, אבל תוך הפנמת תמונת האינפלציה הצפויה וההיסטורית וחשוב לא פחות – פריסת התשלומים, לרבות הרכיב הרטרואקטיבי, באופן הדרגתי.

"אני מכיר ומוקיר את המקצועיות והניסיון של הצדדים למשא ומתן העתידי על הסכמי השכר ובטוח שהם יגיעו להסכמות המיטיבות עם המשק כולו", סיכם הנגיד.

תגובה אחת ל: "נגיד בנק ישראל: "חשוב שהסכמי השכר לא יאיצו את האינפלציה""

  1. מעלה את הריביות שחונקים את נוטלי המשכנתאות ומבקש שהשכר לא יעלה?בדיחה עלובה

כתיבת תגובה