נדל"ן 2017 – שנה קשה לחרדים ופתרון ההתחדשות העירונית

מלבד בית שמש ועוד אי אלו פירורים שנזרקו פה ושם למגזר החרדי, אין שום בניה ופתרון באופק. וחברי הכנסת? טוב ששאלתם אבל הם ממש לא בעניין. ואלו בשורות טובות בכל זאת היו השנה ומה הטרנד החזק בשוק הנדל"ן?. טור סיכום מיוחד.

נדלן 2017 שאטרסטוק

שנת 2017 תיזכר כשנת קפאון בתחום הנדל"ן.

זוגות צעירים, משפרי דיור והמשקיעים – כולם עלו על הגדרות ומחכים. הם מחכים לזמנים טובים שיבואו: הזוג הצעיר מקווה לזכות בדירה במחיר למשתכן, משפר הדיור תקוע עם דירה שאף זוג צעיר או משקיע לא רוצה לקנות, ואילו המשקיעים מחכים לשר אוצר שלא יראה בהם את אויב העם שיש להכחידם מעל פני האדמה.

הערכות הן שהשנה הקרובה תהיה שנת הכרעה. באם הממשלה תשרוד, המחירים ירדו. גם אנשים פרטיים שרוצים למכור את דירתם ומתעכבים וגם יזמים שמחכים, לא תהיה להם ברירה אלא להוריד מחירים ולמכור. מצב כזה יגרור את השוק כולו כלפי מטה.

אבל אם יהיו בחירות (כחלון לא יעמוד בלחץ של המלצות המשטרה נגד נתניהו), הציבור יאבד את האימון במחיר למשתכן ותירשם התנפלות המונית על השוק והמחירים יעלו בהתאם. השוק כיום קפוא בגלל דיכוי ביקושים, ברגע שהדיכוי יסתיים בגלל הבחירות, כל הביקושים יצופו ויגררו את השוק כלפי מעלה.

עבור הציבור החרדי – שנה קשה

מבחינת הציבור החרדי מדובר באחת השנים הקשות. מעבר למכרזים בבית שמש ועוד אי אלו שיווקים של קרקעות חקלאיות, לא היתה לנו שום בשורה בתחום הדיור.

אז נכון, אריה דרעי הצליח להביא הבטחות בדמות דירות בשפיר (זוכרים?), אשדוד ואלעד – אבל מדובר בתוכניות לטווח ארוך ולא באמת בפתרון מיידי.

מה שמאכזב, שרוב חברי הכנסת החרדיים פשוט לא עושים מאומה בנידון. הם אפילו לא טורחים להגיש שאילתות ולתזז את שרי האוצר והשיכון. כלום. עסוקים בלהעביר חוקים שונים ורק את הדבר הכי חשוב למגזר החרדי הם שוכחים.

הח"כ היחיד שבכל זאת מעלה שוב את הנושא על סדר היום הוא ח"כ מנחם אליעזר מוזס. הוא חסר כלים פרלמנטאריים, אבל לפחות מעורר קול זעקה. גם הפתרון שלו להטבות ברכישת דירות יד שניה בפריפריה אמורה להילקח יותר ברצינות כי זה פתרון ישים ומיידי.

כל השאר, יוק. חבל.

תחיית המתים של אחיסמך ומתחם גולובנציץ'

השנה החולפת גם תיזכר לטובה לאחר ששתי פרויקטים שהיו תקועים במשך שנים ארוכות, קמו סוף סוף לתחיה ודברים החלו להתקדם: פרויקט של ועד הדיור באחיסמך ומתחם גולובניץ' בבית שמש.

בשתי המקומות הללו, ללא שום קשר אחד לשני, החלו הדברים לעלות על דרך המלך. קבוצות הרכישה קלטו שאין סיכוי שהם יראו שקל אחד מהבנקים ופנו לקרנות ההון החיצונית שהם מלוות את הכסף לקבוצות.

אז נכון, הקרנות הללו לוקחות ריבית גבוהה יותר, אבל במבחן התוצאה זה שווה. כי כל חודש שהפרויקט תקוע בגלל בעיות מימון זה עולה לכל אחד ואחד בשכירות. אז שווה לשלם קצת יותר ולהתקדם בפרויקט.

שוק הנדל"ן לימד אותנו שאין וואקום.

אם אין מכרזי מינהל כי הכל מופנה למחיר למשתכן, יש התחדשות עירונית. כל היזמים והקבלנים שקועים כיום עמוק-עמוק במיזמים של התחדשות עירונית. הם תרים אחרי שכונות שאפשר לקדם בהם את התוכניות ומסתערים עליהם בכל הכח.

גם כאן יש פתח לחאפרים (שנחסמו השנה בחוק) וצריך להיזהר. לפני שאתם חותמים על התחדשות עירונית תבררו טוב טוב מי היזם שעומד מולכם ומה הנסיון שלו בתחום. חבל שתחתמו סתם ליזם מטעם עצמו שימכור את החתימות תמורת מיליון שקל וישאיר אתכם תקועים.

אבל ללא ספק מדובר בטרנד החזק של השנה שצפוי לצבור תאוצה בשנה הקרובה.

 

2 תגובות ל: "נדל"ן 2017 – שנה קשה לחרדים ופתרון ההתחדשות העירונית"

  1. הר יונה
    הר יונה
    הר יונה

  2. בהחלט שנה קשה……………..
    מחיר למשתכן הרס את הפרנסה של העסקנים למיניהם משווקים ומתווכים,
    והזוגות הצעירים משלמים רק על עלות הקרקע בנייה וקצת יזמות.

כתיבת תגובה