נוסעים אל העתיד: החלה הצבת עמדות הטענה לרכבים חשמליים

הרכבים החשמליים הראשונים כבר נוסעים ארצה • חברת 'אפקון' החלה בפריסת רשת עמדות הטענה בכל רחבי הארץ, והיום פרסמה החברה כי היא הציבה כבר שתי עמדות ראשונות אולטרה-מהירות בשני קצוות הארץ • התחבורה מתחילה לזרום בחשמל

עמדת הטעינה צוקים | צילום: יח"צ

התחבורה החשמלית כבר כאן, וזהו הזמן לראות את ההיסטוריה בעיניים. מלבד הרכבת הקלה והרכבת הוותיקה שאף היא כבר בהליך חשמול מתקדם, גם הרכבים החשמליים החדשים החלו מגיעים ארצה. בין החברות שכבר משווקות דגמים של רכבים חשמליים בארץ ניתן למנות את החברות: יונדאי, ניסן, קיה, אאודי, רנו, וולוו ועוד. משרד האנרגיה הקצה 25 מיליון שקל לצורך הקמת תשתית טעינה לשנים 2019-2021 שכן הוא רואה במעבר לרכבים חשמליים יעד חשוב.העפ"י סקר שערך משרד האנרגיה, אילו הרכבים הפרטיים בישראל היו מונעים בחשמל, הציבור בישראל היה חוסך כ-4 מיליארד שקל בשנה.

לאחורנה פרסמה חברת 'אפקון תחבורה חשמלית' – חברה בבעלות אפקון הציבורית מקבוצת שלמה, כי היא החלה בפריסת רשת טעינה הארצית, וחתמה לאחרונה הסכם לפריסת מטענים בכלל מתחמי ביג בישראל. אפקון תחבורה חשמלית ורשת ביג יספקו שירותי טעינה בפריסה ארצית בכלל המתחמים הקיימים והעתידיים של חברת ביג.

בשלב הראשון, החברה תתקין ותתפעל עמדות טעינה מהירות וחצי מהירות ביותר מעשרים מתחמי ביג הקיימים בישראל כיום. בשלב השני, החברה תתקין בכל מתחם חדש שיפתח עמדות טעינה, ותוסיף עמדות במתחמים בהתאם לקצב חדירת הרכבים החשמליים לשוק בישראל.

שיתוף הפעולה עם ביג הינו חלק ראשון מפריסה ארצית רחבה אותה מתכננת אפקון לפרוס בישראל לטובת הנהגים. אפקון תתקין בשנים הקרובות מאות מטענים מהירים ואולטרה מהירים ברחבי ישראל, וזאת על מנת לאפשר נסיעה ברכב חשמלי בקלות וביעילות לכל אתר בישראל. החברה גם הגישה כחלק מקול קורא של משרד האנרגיה בקשה לתמיכה/מענק לטובת השלבים הראשונים בהקמת הרשת. עד סוף השנה מתכננת אפקון לסיים לרשת את כל מתחמי ביג בישראל, ותייצר רשת ראשונה איכותית ויעילה בפריסה ארצית מקריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום.

תחום הטענת המכוניות החשמליות הוא תחום מתפתח וחדשני בארץ ובעולם. כיום נוסעות כ- 5,000 מכוניות על הכביש, בעיקר מכוניות היברידיות נטענות. בתחילת 2019 מס' הדגמים של מכוניות חשמליות יגדל, כאשר בין היצרנים שייצרו מכוניות חשמליות ניתן למנות את מרצדס, אאודי, ב.מ.וו., פורשה, יונדאי, מיצובישי, קיה ורנו.

בנוסף, הקימה אפקון את התשתית לטעינת האוטובוסים החשמליים של חברת מטרופולין ברעננה ושל חברת קווים במודיעין, וכן התקינה מטענים לרכבים חשמליים בחניונים שונים ברחבי הארץ.

שתי עמדות הטענה אולטרה מהירות הוצבו בשני קצוות הארץ

היום פרסמו קבוצת 'צ'מפיון מוטורס' ו'אפקון תחבורה חשמלית', כי הם השיקו את עמדות הטעינה האולטרה-מהירות (Supercharger) הראשונות בישראל. הראשונה כבר הוצבה במתחם 'דור אלון' בצוקים, שעל כביש הערבה בדרך לאילת והשנייה במתחם המסחרי בצומת מחניים שבאצבע הגליל.

מיקום העמדות נבחר בקצוות הארץ כדי לאפשר נגישות בכל נסיעה, העמדות פתוחות החל מהיום לכל בעלי הרכבים החשמליים.

עמדות הטעינה הללו מספקות 150KW  ומאפשרות טעינה של כל כלי רכב חשמלי, עם טווח טעינה העומד על חצי שעה בלבד מ-0% עד 80%.

עמדות הטעינה שהותקנו הן של יצרן ABB, מהגדולים והמובילים בעולם, הפעיל בתחום עמדות הטעינה כבר משנת 2010 ואשר התקין אלפי עמדות בעשרות מדינות ברחבי העולם. העמדות פתוחות לכל בעלי הרכבים החשמליים, ניתן לטעון רכבים עם שקע CCS וכן רכבים עם שקע Chademo.

ניב אורון, מנהל חטיבת Audi בישראל, ש'צ'מפיון מוטורס' היא גם היבואנית שלה, אמר: "כמותג יוקרה מוביל בתחום החשמל, ברור לנו כי פריסת תשתיות טעינה חשובה מעין כמוה עבור התפתחות הסגמנט החשמלי. עם הגעת הדגם החשמלי המלא הראשון של המותג, ה-Audi e-tron, אנו משיקים שתי עמדות טעינה אולטרה מהירות לראשונה בישראל, זאת בנוסף לעמדות הטעינה האישיות לכל לקוח. כך שגם נסיעות לקצוות הארץ יהיו ללא חשש ובתחושת ביטחון מלאה של טווח נסיעה מתאים. אנו שמחים לחנוך עבור לקוחותינו את עמדות הטעינה 150kw הראשונות בארץ, עוד לפני שדגמי ה-e-tron הראשונים נוחתים בארץ".

ישראל רייף, יו"ר 'אפקון החזקות' הוסיף: "אנו גאים להוביל ולבנות את רשת הטעינה המרכזית בישראל על בסיס תשתית טעינה עם סטנדרטים וטכנולוגיות מהטובות בעולם, אשר תאפשר מעבר לכלי רכב חשמליים ותקדם את מדינת ישראל לתחבורה בת קיימא. לאחרונה התחלנו בפרישת רשת הטעינה הגדולה בישראל ביחד עם דור אלון, אשר במסגרתה יוצבו מטענים בנקודות שונות ברחבי הארץ. אנו שמחים לשתף פעולה עם קבוצת 'צ'מפיון' ולהשיק את עמדות הטעינה האולטרה מהירות הראשונות בישראל". לדברי עמית זאב, מנכ"ל 'דור אלון': "אנו שמחים להיות הראשונים מבין חברות הדלק שמאפשרת לנהגים בישראל ליהנות גם מהטענה חשמלית מהירה במתחמי התדלוק שלה, הפרוסים בכל רחבי הארץ".

ב'אפקון ציינו כי למרות שהעמדות יהיו בתשלום, עדיין מחירם יהיה זול לאין שיעור לעומת הדלק.

כתיבת תגובה