נחשף: רבע מהמאגר הביומטרי אינו תקין

דיון בוועדה הביומטרית בכנסת חשף בין היתר: אין אלפי זיופי תעודות זהות בשנה, חצי מיליון טביעות שנלקחו מאזרחים נעשו במכשור לא תקין • התנועה לזכויות דיגיטליות: סתימת הפיות לא תגרום לנו להפסיק להילחם

עמדת זיהוי ביומטרית בנתב"ג | צילום: מרים אלסטר, פלאש90

ועדת החוקה וועדת המדע של הכנסת של הכנסת קיימו היום (ג) דיון סוער במסגרת הועדה המשותפת לעניינים ביומטריים, בו עסקו בדו"ח הפיקוח השביעי של הממונה על היישומים הביומטריים. במסגרת הדיון נחשפו סדרה של כשלים הנוגעים לפעילות הרשות הביומטרית ואבטחת הנתונים הביומטריים. כך למשל, הבהירה סנ"צ שירה זמיר, ס. מפקדת יחידת טביעות האצבע במז"פ כי חצי מיליון טביעות אצבע נלקחו על ידי מיכשור שאינו תקין ואינן ברמה מספקת על מנת לבצע זיהוי של אזרחים באמצעותן.

עוד אמרו נציגי רשות האוכלוסין כי ב- 2018 גילה המאגר הביומטרי רק שלושה מקרים בהם ניסו אזרחים לבצע 'הרכשה' כפולה ולהתחזות לאחר כחלק מתהליך הזיהוי בלשכות.

צבי דביר, מראשי התנועה לזכויות דיגיטליות, אמר בתום הדיון כי: "מכרו לנו  סיפור על מאות אלפי תעודות מזויפות, ומה מתברר? אין תופעה של זיוף תעודות זהות, וגם אם היו זייפנים, במאגר לא יוכלו לאתר אותם, מכיוון שרבע מטביעות האצבע בו, חצי מיליון במספר, חסרות ערך. הממונה על היישומים הביומטריים הצביע על הסכנה החמורה ביותר- שהמשטרה תציף את המאגר בפניות וכך לא יהיה צורך בדליפה, המאגר יצא החוצה בעצמו".

עוד יצאו בתנועה לזכויות דיגיטליות כנגד סתימת הפיות של הועדה הביומטרית "במשך דיון שלם ניסה הממונה להציג את הדו"ח החמור שלו והותקף שוב ושוב על ידי נציגי רשות האוכלוסין והרשות הביומטרית, ולנציגי החברה האזרחית לא ניתנה אפילו זכות דיבור. המדינה מנסה להסות את הביקורת, ולא להתייחס למפקחים שהיא עצמה מינתה, אבל אנחנו נמשיך להילחם- עד שיבוטל המאגר הביומטרי".

כתיבת תגובה