נחתם הסכם לפיתוח חיסון חדשני לנגיף הקורונה

החיסון מבוסס על תקיפת הנקודה הפגיעה ביותר בנגיף – האתר בו הוא נקשר לתא האנושי כדי לחדור אליו

חיסון | צילום: Anna Shvets, Pexels

רפרסוויל, שוויצריה, תל אביב, ישראל – רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב וחברת Neovii, חברת ביו-פרמה שוויצרית, וחברה בקבוצת ניאופרם שבסיסה בישראל, הודיעו היום כי חתמו על הסכם מחקר ורישיון לפיתוח חיסון חדשני למחלת 19-COVID. חברת NEOVII תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצת מדענים בהובלת פרופ' ג'וני גרשוני מבית הספר לביולוגיה מולקולרית של התא ולביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת תל אביב.

ההסכם מעניק לחברת NEOVII זכות בלעדית לפתח ולמסחר פלטפורמה טכנולוגית חדשנית שפותחה על ידי פרופ' גרשוני וקיבלה לאחרונה אישור לפטנט. הפלטפורמה מאפשרת גילוי מהיר של חיסונים מבוססי-אפיטופ. שיתוף הפעולה מתמקד בפיתוח חיסון ראשון מסוגו ל-19-COVID, שבונה מחדש את ה-RBM של נגיף הקורונה – מרכיב קריטי בחלבון המעטפת של הנגיף, שבו הוא משתמש כדי להיקשר לקולטן המהווה שער כניסה לתא האנושי. לאחר שחלבון המעטפת נקשר לקולטן בתא האנושי מתמזג קרום הנגיף עם קרום התא, וכך מתאפשר לגנום הנגיפי לחדור לתא ולגרום למחלה.

"אנחנו עובדים על נגיפי קורונה כבר 15 שנה, ופיתחנו שיטה לבנייה מחדש של ה-RBM בחלבון המעטפת של נגיפי הקורונה מסוג SARS-CoV ו-MERS-CoV," מסביר פרופ' גרשוני. "ברגע שהגנום של הנגיף החדש פורסם בתחילת ינואר 2020, התחלנו לעבוד על שיחזור מבנה ה-RBM של SARS-CoV-2, הנגיף שגורם למחלת 19-COVID, ואנו צפויים להשלים את התהליך בקרוב. זהו הבסיס לחיסון החדש, שעשוי להיות מוכן לשימוש בתוך שנה עד שנה וחצי. ככל שאתר היעד שבו מתמקד החיסון קטן יותר, כך גדלה בטיחותו וגוברת יעילותו. הנגיף נוקט באמצעים מרחיקי לכת כדי להסתיר את ה-RBM ממערכת החיסון האנושית, אך הדרך הטובה ביותר 'לנצח במלחמה' היא לפתח חיסון שפוגע באופן ספציפי ב-RBM של הנגיף".

מנכ"לית רמות  קרן פרימור כהן אומרת: אנחנו מקווים שבאמצעות שיתוף הפעולה עם NEOVII אפשר יהיה לייצר חיסון יעיל שפוגע ב'עקב אכילס' של נגיף הקורונה, ולהאיץ את פיתוחו של חיסון שיגן על האנושות מפני האיום הגלובלי".

כתיבת תגובה