נמאס מ"אברכים" שמארגנים קבוצות רכישה

שאול כהנא מגיב לעורך הדין נתן רוזנבלט: הגיע הזמן שהציבור החרדי יפסיק להיות תמים ומאמין לכל הבטחה של אברך כולל או עסקן מטעם עצמו, מגיע לנו אנשי מקצוע מומחים שינהלו את קבוצות הרכישה

הלוואה בריבית נמוכה יותר. צילום: SVStudio, Peshkova | שאטרסטוק

קראתי את טורו של עו"ד נתן רוזנבלט "כך מוטטו הבנקים אלפי משפחות חרדיות", ולא ידעתי האם לצחוק או לבכות. טוב, לבכות זה ברור כי המצב של אלפי משפחות תקועות שהאמינו לעסקנים בגרוש, הוא באמת מצב לא נעים. ולצחוק, על התמימות שבה נכתבו הדברים.

ר' נתן, עכשיו בא ניגש לעצם העניין: בוא תסביר לי מדוע שהבנקים יסכימו לתת כסף לקבוצת רכישה, כשעיון קל בהיסטוריה של הקבוצה מגלה כי הכל נעשה על ידי מארגן שאין לו יד ורגל בקבוצות רכישה, וביום בהיר הוא החליט שבמקום לשבת בכולל הוא יארגן קבוצת רכישה לאברכים תמימים כשהוא מבטיח להם הרים וגבעות ללא שום כיסוי.

הבנק, כידוע לך, הוא גוף עסקי לכל דבר. הדבר היחיד שמעניין אותו זו שורת הרווח הסופית, אבל כמובן שהוא רוצה להיות בטוח בעסקה. וכך, בעוד שקבלן חייב להוכיח איתנות פיננסית לפרויקט לפני שהוא מקבל ערבות בנקאית – בקבוצות רכישה זה שונה.

יכול מאד להיות שלמארגן הקבוצה יש הון עתק פרטי, אבל אין לזה שום משמעות לקבוצה. הכסף שלו לא ערב לרוכשים. מארגן הקבוצה מנסה בסך הכל להוביל את הקבוצה לבניית דירות ולגזור את הקופון שלו. הא ותו לא.

הבנק מכיר את הסיפור ולכן דורש שני דברים:

א. ניסיון קודם של מארגן קבוצת הרכישה. הבנק רוצה להיות רגוע שהכסף שהוא מעניק לקבוצה נמצא בידיים טובות ואחראיות וכי הוא לא יתקע פה עם חור של חמישים מיליון שקל.

ב. בשלב השני הבנק ינסה לבדוק את החוסן הפיננסי של חברי הקבוצה על מנת לקבוע האם ניתן להעניק להם ליווי.

רוב קבוצות הרכישה נופלות כבר בסעיף הראשון. בדרך כלל מדובר במארגן חובב שאין לו מושג בבניה, ובניגוד לאברכי הכוללים התמימים, הבנק לא מוכן לתת כסף כשהוא יודע בוודאות שבגלל חוסר הניסיון שלו הכל ייתקע.

במידה ומדובר במארגן קבוצה שיש לו ניסיון בתחום, הבנק יעביר את הקבוצה במבחן השני. גם כאן צפויים כמה משפחות מעוטות יכולת ליפול, אבל אלו הם כללי המשחק בשוק.

דבר אחד בטוח: ההתנהלות הזו של הבנקים רק תועיל למגזר החרדי כשכל החאפרים ייעלמו מהשוק ובמקומם נקבל אנשי מקצוע. הגיע הזמן שהציבור החרדי יפסיק להיות תמים ולהאמין לכל הבטחה של אברך כולל או עסקן מטעם עצמו.

10 תגובות ל: "נמאס מ"אברכים" שמארגנים קבוצות רכישה"

  1. שטויות,
    למה קבוצות כציפחה ובנין שלם ומנחם כרמל שכל אחת מהם כבר בנו אלפי יח"ד לא מקבלים מיימון ולא מגיעים לשלב השני כדבריך
    נתן צודק הם גנבים!
    רק לא צודק בזה שמאשים את נציגי הציבור כאילו הבנקים שלהם והם יכולים להגיד להם מה לעשות

  2. קודם כל, תודה על הכתיבה המרתקת בנושא הכאוב הזה. ותודה מיוחדת על הפירגון.
    אני מבין שציטטת את התגובה הרשמית של הבנקים. זה באמת תוכן הדברים שלהם תמיד, אבל זה לא נכון.
    מנחם בלומנטל מ"בנין שלם" שבנה אלפי דירות בחייו הוא חאפר? הרב סילמן שבנה כמה שכונות קטנות בערים שונות הוא אברך צעיר? חברת ציפחה שבנתה את ברכפלד ומנהלת את אחיסמך הם חבורה של עסקנים? וכן הלאה והלאה. שמות כמו אברהם סלונים, אהרן טוננפלד, מנחם כרמל,חיים בוים, מאיר כהן ועוד. שכל אחד מהם בנה יותר מהרבה הרבה קבלנים גם יחד.
    זאת לעומת הקבלנים אשר שנינו יודעים כמה המצב שלהם לפעמים באמת קשה וכמה מתוכם עובדים עם רווח אפס רק בשביל לא ליפול מהגלגל…
    נקודה נוספת: בקבוצות רכישה, להבדיל ממקומות אחרים רבים, הבנק מקבל משכון יחיד על הקרקע. כך שהכסף שלו מובטח לחלוטין!
    ולdבי הסינון האישי: זה קיים גם אצל קבלן. מי שנופל כאן נופל גם שם ולהיפך.
    אני חוזר על דבריי בטור: הסירוב הוא לא מחמת היעדר בטחונות. אלא משהו אחר לגמרי, שאינני מבין אותו. אדרבה אשמח לשמוע הסבר רציונלי. לדעתי ההסבר במקומות אחרים לגמרי. והלוואי ואני טועה.

  3. וכמו שקרה בחריש, כאשר קבוצת רכישה שמנהל אותה מאן דהו, כעת הולכת לכונס נכסים.

  4. נתן תסביר לי מי מרוויח מקבוצות רכישה חוץ מהמארגנים?
    ידוע לנו שלך יד ורגל בקבוצות רכישה ולכן יש לך עניין לקדם אותם.
    כל הרשימה שכתבת של מארגני קבוצות רכישה הם כולם כולם הפילו גם אנשים אחרים.
    איזה חברה יזמות אתה מכיר שמסובב גלגל כי אני לא מכיר אחד כזה הם מביאים הוכחות על רווח של מינומם 30 % ומקקבלים מימון מהבנקים בד בבד שהם מראים את ההון העצמי ועוד.
    ולכן נתן קצת צניעות יכול לעזור לך לפני שאתה יוצא נגד הבנקים ומתייצב יחד עם מארגני הקבוצות הרכישה הידועים לשמצה.
    לדעתי אתה טועה כי אתה יושב עם כל מיני מארגני קבוצות רכישה שאין להם הון עצמי ומתנהגים כמו חברות יזמיות ומוכרים עם רווח ומגייסים הלוואות מאנשים בהבטחות של יותר מ10% ריבית, בקיצור הם באמת צריכים להתרחק מהם כמו מאש.

  5. 1) קבוצות רכישה הן פלטפורמה מצויינת לעזור לאנשים להגיע לדירות זולות. עובדה שזה הצליח באלפי דירות. עם הזמן הנושא הלך והסתבך – כמו כל דבר שאין לו פיקוח.
    2) בכל הקבוצות שאני מעורב בהן – אני אך ורק מייעץ לרוכשים! לפעמים ביחד עם היזמים ולפעמים נגדם. אבל בינתיים אף פעם לא עובד אצלם.
    3) מי שמצהיר שכל קבלן מרויח 30% – לא מכיר את השוק, וכדאי שיברר קצת.
    4) אם מישהו מכיר מישהו שיכול להלוות מאה מיליון ש"ח בבת אחת תמורת פחות מעשר אחוז – נא לפנות אלי ואני מבטיח לו בל"נ דמי תיווך גבוהים מאוד!
    5) הרשימה של היזמים, חלקם הם ברי פלוגתא שלי. אבל אני מעריך אותם מאוד על מה שכן עשו. הלואי ועשיתי חצי מהם. בעיות בהווה לא מנכות מהמצוות של העבר.
    6) אני מציע לעבור על כמה וכמה טורים שכתבתי בבמה זו בעבר בעניין היזמים. יש שם ביקורת לא מעטה. אבל זה לא סותר שצריך לכבד ולעזור לאנשים.

  6. תשובות לנתן
    1. קבוצות רכישה הן פלטופרמה מצויית לכשלון ולשים כסף על קרן הצבי, אלא שבאמת בעבר היו עסקנים בלי אינטרסים שדרך קבוצות רכישה הצליחו להביא דירות זולות לעם ישראל, וכיום שעידן העסקנים האמיתיים חלפה מהעולם, והביקורטיה עלתה אין כבר טעם וריח לארגן קבוצת רכישה ואלה שארגנו ב5 שנים אחרונות זה אנשים שמעניין אותם כסף נטו, ולכן אם יש להם כסף לשחק שישחקו אבל אנו הציבור לא אמורים לממן אותם.
    2. אולי נראה לי שדווקא בבית שמש אתה יותר מסתם מייעץ.
    3. יזם נורמלי מרוויח 30% על פרויקט בלי זה לא כדאי לו להיכנס לפרויקט, הבנק דורש רווח של 18% בשביל לתת הלוואה, אולי החאפרים למיניהם חברות יזמיות קש (מארגני קבוצות רכישה לשעבר) שאין הלם הון עצמי מוכנים להרוויח פחות מ30%. כן ואתה צודק אין קבלן ביצוע שמרוויח 30%.
    4. אני מכיר הרבה מאד קרנות וחברות ביטוח שמוכנים להלוות 100 מיליון ש"ח בפחות מ10% תשואה, כמובן למי שיש לו יכולות להחזיר ולא למאכרים ולאנשי קש.
    5. מה שהיה היה אנחנו מסתכלים על היום אתה יוצא נגד הבנקים כשהם לא קשורים לעסק, ואיך אמר לי פעם משה לארי סמנכ"ל בנק מזרחי טפחות: אנחנו באמת עושים בעיות לקבוצות רכישה כי אנו מעונינים שהתופעה הזאת של כל אחד שטיפה מבין בבניה מבטיח דירות בביתר עילית ב800000 ש"ח ומתארגנים בלי יכולות כספיות אמיתיות מגרדים מכאן ומשם חייבים לגמר, זה הונאה לשמה".
    6. אין ולא אמור להיות ביקורת על יזמים שזכותם להרוויח כסף אחרי שהם מביאים כסף מהבית כמו שאין לך ביקורת על הבעל המרכולת שלידך, אתה לא מעוניין אל תקנה דירה אצלם. אם אתה רוצה עדיף שיהיה לך ביקורת על הזימי קש שלוקחים מהציבור ולא מתחלקים עם הציבור כמו כמה מהחברים הקרובים שלך.

  7. נתן זהיר ולא שם את האצבע המאשימה על מי שבאמת אשם. אני מסכים איתו במאת האחוזים, ויש כאן משהו מאוד מסריח, אמנם הדוגמה של הבנקים היא הבולטת, אבל בכל מקום שמים מקלות בגלגלים למי שמנסה למכור בזול, אם ע"י קבוצות רכישה, או בדרכים אחרות. יש מי שמפסיד מההתארגנויות הללו, והמפסידים יש להם הרבה מאוד כח במשק. קצת מחשבה ומבינים על מי מדברים.
    באמת חברי הכנסת הם אלו שצריכים לעורר את הבעיה, ולגרום למבקר המדינה/ליועמ"ש/ למשטרה לעסוק בתחום, ומיד נרויח שאותם אינטרסנטים יפחדו לפעול בצורה כ"כ גלויה.

  8. אף אחד לא שם מקלות בגלגלים למי שמוכר בזול.
    הבעיה שאלה שמוכרים בזול הם באמת לא מתכוונים לשם שמים אלא הם אנשים לא מספיק מקצועיים.
    כל הקבוצות שתקועים הם תקועים לא בגלל בנקים אלא נטו מחוסר מנכ"ל מקצועי שינהל את העניינים.

  9. בדיוק. המומחים גונבים את הפתאים במקצועיות גבולה יותר. מגיע לציבור החרדי שיגנבו מהם מומחים לגניבה ולא חאפרים.

  10. אני חבר בקבוצת ווטסאפ שקשורה לאתר זה. ואחד ממארגני גבוצות הרכישה בביתר עילית מתרברב שם
    1. שהוא יודע לעשות עסקים ללא סיכון.
    2.מראה לכולם טבלה בה הוא מוכיח שקנה את הקרקע במחיר זול יותר בכל הקבוצות.
    3. מלין שהמארגנים בסדר גמור רק הוועד הורסים את הפרוייקט.
    מה ז"א ללא סיכון הסיכון הוא של הרוכשים ובמידה והכל קורס הוא לא הפסיד שקל
    2.מה עוזר לרוכשים שקנית את הקרקע בזול אם עוד לא התחילו לבנות בזמן שקבוצת רכישה אחרת קנתה את הקרקע ב כ 50 אשח יקר יותר ליחידה אבל הדירות כבר מאוכלסות למעלה מחצי שנה.לשלם כמה עשרות שקלים זול יותר ולהשאר עם חול.
    3.ניהול זה אחריות ואם המארגן לא יודע להסתדר עם הוועד או עם הרוכשים זה כשלון של המארגן ולא של אף אחד אחר. לא ניתן לארגן קבוצה וכשלא מצליחים להאשים את הרוכשים. יחסי אנוש הם חלק מניהול.

כתיבת תגובה