נסעתם בכביש 6 והיה פקק? מרגי דורש החזר

בתום דיון  על רקע הפקקים בכביש חוצה ישראל אמר יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי: הוועדה קוראת למשרדי התחבורה והאוצר לבחון אפשרות לחייב את זכיין כביש 6 להחזיר את האגרה לנוסעים במקטעים פקוקים • נציגי האוצר טענו לשינוי ההסכם מול הזכיין יש עלות תקציבית גבוהה – ובתגובה לכך דרש היו"ר מרגי ממשרד האוצר להעביר לוועדה את אומדן העלות

פקקים | צילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום, ביוזמת היו"ר ח"כ יעקב מרגי, לדיון מיוחד שעסק בפקקים בכביש שש, לנוכח מצב התנועה בכביש לאחרונה ועל רקע העובדה כי הנהגים שעומדים בפקקים בכביש נאלצים לשלם מחיר מלא עבור השימוש בכביש. היו"ר מרגי פתח את הדיון ואמר כי לאחרונה בכביש יש עומסים שלא היינו מורגלים אליהם קודם לכן, וצריך למצוא את הדרך לטפל בכך ולהקל על המשתמשים בכביש.

"צריך שתהייה תמורה לאגרה" אמר היו"ר מרגי. במהלך הדיון טענו נציגי משרד האוצר כי כל שינוי של כללי המשחק מול הזכיין תהיה לו עלות תקציבית. בסיכום הדיון, ביקש ח"כ מרגי לבחון אפשרות לשנות את ההסכם כך שהזכיין יחויב להחזיר לנוסעים אגרה במקרים של נסיעה במקטע פקוק, ודרש ממשרד האוצר להעביר לוועדה אומדן של העלות שתוטל על תקציב המדינה כתוצאה מכך.

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי הפקקים בכביש הפכו לשגרה, וסיפרה כי נסעה מהצפון לירושלים והיו ימים שבילתה 8 שעות ביום על הכביש. לדבריה, הנהגים והנוסעים משלמים על שירות שהם לא מקבלים. ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי בעבר הגיש הצעת חוק לאי תשלום במקטע שיש בו עומס תנועה, אך קידומו נעצר. גם הוא ציין כי לא יכול להיות שהציבור ישלם אגרה ללא תמורה, וקרא לחברי הכנסת להצטרף להצעתו. ח"כ אוסאמה סעדי קרא גם הוא להצטרף להצעת החוק.

ח"כ מיכאל מלכיאלי ביקש להתייחס לריבית הפיגורים שמותר לדרך ארץ לגבות, שעומדת על 25% וגבוהה לדבריו יותר מריבית בשוק האפור. "אין חברה יותר חוצפנית מאשר דרך ארץ. החשב הכללי באוצר חתם על חוזה עם החברה, על חשבון החלשים ביותר. בעוד ארבע שנים מסתיים החוזה ואסור לאפשר לחדש חוזה אכזרי כזה", אמר.

ח"כ יבגני סובה אמר כי חסר כביש אורך נוסף בישראל ובשל כך הבעיה. עוד הוא ציין כי עומסים רבים נגרמים בגלל סקרנים, ואמר כי בגרמניה אסור לעצור לצלם תאונות דרכים. לדבריו, "זו תפקידה של המשטרה לטפל בסקרנים".

סלילת נתיבים חדשים

סמנכ"ל חברת חוצה ישראל, החברה הממשלתית המפקחת על הזכיין, שמעון אברהם, אמר כי בהוראת משרד התחבורה יש כוונה לסלול נתיב רביעי ממחלף קסם עד מחלף עירון ונתיב שלישי מעירון למחלף עין תות, שאמור לפתור את בעיית העומס. מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, אבי דרוט, אמר כי אם רוצים להפחית אגרה צריך למצוא לכך מקורות אחרים. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הדרישה היא לקבל תמורה בעד האגרה, ולא להפחיתה.

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי לשינוי ההסכם יש עלות תקציבית מאוד גבוהה, וצריך למצוא לכך מקור. רכזת תחבורה ופרויקטים באגף החשב הכללי באוצר, עינת גמזו, התייחסה לריבית ואמרה כי היא נקבעה לאחר דיון ארוך בכנסת. היא הוסיפה כי לשינוי כללי המשחק יש עלות. ח"כ מלכיאלי טען בתגובה כי זה לא נכון וכי הדבר לא נקבע בכלל בחוזה. היו"ר מרגי אמר כי הוועדה לא תיתן לכך יד בחוזים עתידיים ולא תאפשר ריביות לא סבירות.

קצין אגף המבצעים באגף התנועה במשטרה, נצ"מ יוסי שרביט, התייחס לאכיפה ואמר כי ב-2019 ניתנו 22,612 דוחות בכביש, והשנה נרשמו עד כה למעלה מ-11 אלף דוחות. נצ"מ נועם בגינסקי הוסיף כי העומס בכבישים בקיץ האחרון נובע מכך שהישראלים מטיילים בארץ ולא בחו"ל. הוא התייחס לשימוש בפרגוד למניעת האטה בשל סקרנים לאחר תאונה, ואמר כי בעבר הדבר נוסה אך נהגים יצאו מהאוטו לבדוק מה קורה מאחורי הפרגוד.

מנכ"ל חברת דרך ארץ היוויז, אבי דור, אמר כי הרושם הוא שלחברה לא אכפת מהמשתמשים, אבל זה ממש לא נכון. לדבריו, כל שלוש שנים האגרה מופחתת בהתאם לתנועה ורמת השירות בכביש טובה מכבישים אחרים בארץ.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר, כי "ועדת הכלכלה קוראת למשרדי התחבורה והאוצר לבחון אפשרות להטיל על הזכיין חובה להחזיר לנוסעים אגרה במקרים בהם מקטע הנסיעה היה פקוק. הוועדה דורשת ממשרד האוצר להעביר אליה אומדן של העלות שתוטל על תקציב המדינה כתוצאה מכך". כמו כן אמר היו"ר, כי הוועדה קוראת למשרדי התחבורה והאוצר לפעול לתיקון ההסכם עם הזכיין, במסגרת מימון הרחבת הכביש, לרבות בעניין הריביות ושיפוי הנוסעים במקרה שזמן הנסיעה היה חריג.

עוד הוסיף היו"ר מרגי, כי "הוועדה קוראת לחברת דרך ארץ לפעול לפינוי מידי של רכבים שמפריעים לתנועה, וכן קוראת למשרדי האוצר והתחבורה להגיש לה דוחות על הכנסות המדינה מהרווחים העודפים של הזכיין ולקחת בחשבון, בהסכמים עתידיים, סעיף שיתמרץ את המפעיל להתמודד עם פקקים ועומסים".

2 תגובות ל: "נסעתם בכביש 6 והיה פקק? מרגי דורש החזר"

  1. פטפטנים סתם. לא מבינים כלום בתחבורה. הפקקים לרוב ביציאה מכביש 6 לכבישים הרגילים מכיוון ששם , ברגילים, יש עומס שחוסם את היציאה.
    הלוואי וכל הכבישים בארץ היו כמו כביש 6.
    וחוץ מזה זה באמת הדבר הכי דחוף שעליו יש לדון ?

  2. אתה מדבר שטויות זה הכביש הכי גרוע בארץ.

כתיבת תגובה