נעים להכיר? ה'ליברה' – המטבע שיכולה להפוך את עולם הכלכלה

המילה החמה ביותר לאחרונה בתחום הכלכלה ולא רק – היא ללא ספק ה'ליברה', המטבע הקריפטוגרפי אותו משיקה פייסבוק' • ביזנעס' מסכם לכם בקצרה את כל מה שנוגע ל'ליברה', כולל חלק מהחששות הכבדים שישנן • האם ה'ליברה' תהיה זו שתחליף את כלכלת ה'עולם הישן' בזה החדש והוירטואלי?

ה'ליברה' | צילום: Ascannio, Shutterstock

בשבוע שעבר הכריזה פייסבוק על השקת 'ליברה', מטבע דיגיטלי קריפטוגרפי שמבוסס על בלוקצ'יין. המטבע החדש הושק כשלצידו שירות תשלומים, שיאפשר העברת כספים ללא עמלה. השירות להעברת הכספים נקרא 'קליברה', והוא יהיה זמין באפליקציות פייסבוק מסנג'ר, וואטסאפ. מי שתנפיק את המטבע היא פייסבוק, שלטענתה יהיה גיבוי לכל מטבע שיונפק ע"י רזרבה של נכסים בטוחים ונזילים ברמה של 100% או אם תרצו 'אחד לאחד'.

הגיבוי למטבעות שתנפיק פייסבוק הוא מרכיב חשוב מאוד בכל התמונה. מאחר וכאשר מדובר על מטבע של מדינה כלשהי, הרי שסומכים על הרזרבות הכספיות שלה או על חוזק הכלכלכה שלה כגיבוי לערכו היציב של המטבע. אך למעשה, ברוב המדינות כיום, ובכל המערכת המסחרית, אין צורך ברזרבה של 100% אלא של כעשרה אחוזים, כך שלא ברור לגבי הרזרבה של פייסבוק, באיזה היקף היא אמורה להיות.

הדבר מוכח באמצעות חישוב פשוט. כי הרי אם לפייסבוק היה רזרבה של 100% על כל מטבע שהיא מנפיקה, משמעות הדבר היא שהיא הייתה אמורה להרוויח רק מהעמלות של ההעברות וכו' – אך כיוון שפייסבוק מצהירה על כך שלא יהיו עמלות, הרי שלכאורה לא יהיו לחברה רווחים. סביר מאוד להניח, שבכוונת פייסבוק לרכוש נכסים מניבים בכסף שתשיג ממכירת המטבע שלה, כך שהרזרבות יגדילו את עצמם בצורה טבעית, מכסף שהתקבל בראשונה על ידי האזרחים שרכשו אותו, אך הושקע בצורה טובה כך שהוא מניב את עצמו.

למעשה, מדובר במכונה וירטואלית ליצירת כסף, שכן כל רוכשי הליברה יעשו זאת עם דולרים, יורו, או כל מטבע אחר שיש ברשותם, כשיחד הם יקנו מטבע דיגיטלי שכעת לא שווה אמנם כסף, אך ברגע שעומדות מאחוריו כל ענקיות האינטרנט והאשראי בעולם, הרי שהציבור ינהור בהמוניו לרכישת הליברה, מה שיוביל לעליה בערכו עקב ביקוש שיא למטבע החדש.

ביקוש השיא יגיע מן הסתם עקב הגב הכלכלי האדיר שיהיה למטבע הדיגיטלי החדש. חברות ענק, כמו: פייסבוק, ספוטיפיי, ויזה, פיייפאל, אובר, וודאפון, מאסטרקארד ועוד חברות ענק במגוון תחומים, עומדות מאחורי המטבע החדש. בשונה מהביטקוין שנוצר על ידי אדם אחד אנונימי ולא נשלט על ידי גוף או איש מסויים, אלא מבוזר באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כך שלמעשה הוא מוחזק ע"י כל משתמשיו – הרי שבליברה זה יהיה אחרת. למרות שהליברה אף היא מבוזרת ומבוססת בלוקצ'יין, הארגון הוא שינפיק את המטבעות, ויפעל כ'בנק המרכזי' של המטבע החדש – ולא באמצעות 'כרייה' כבשאר מטבעות הקריפטו.

 

בנוסף, הליברה לא אמור להתחרות בשאר מטבעות הבלוקצ'יין, אלא להתמודד ראש בראש מול הדולר, היורו ושאר המטבעות הרגילים. המרכז של ליברה אמור להיות בז'נבה, והוא ינהל את הרזרבות של הליברה.

מכיוון שיהיה גוף מסודר שיעמוד מאחורי הליברה ויאסדר את פעילותו, סביר להניח שלא נראה תנודות משמעותיות במטבע. הגוף גם אמור לרכוש נכסים נוספים במקרה של רכישה המונית של המטבע, בכדי להגדיל את הגיבוי שמאחוריו, וכן לרכוש מטבעות ליברה באמצעות הרזרבות במקרה של רכישה איטית מדי ולהוציאם מהמחזור. מה שכן, כל ענקיות הרשת שעומדות מאחורי המטבע החדש יכולות להוביל לדחיקה איטית של התשלום במטבעות המסורתיים לטובת הליברה החדשה, מה שיהפוך את העולל הקטן למפלצת על.

שתי נקודות שיכולות להפוך את הליברה לפופולרית עוד יותר, הן העובדה שנכון לעכשיו על הליברה לא מפקח אף גוף רגולטורי – תענוג למעלימי מס ומלביני הון (אם כי חשוב לציין, שלטענת פייסבוק היא תשתף פעולה עם כל גורמי הרגולציה והחוק); ובנוסף, כפי שכתבנו, סביר להניח שכאשר יונפק המטבע בפועל, אחוזי השימוש בו יעלו בצורה חדה בכל מדינות העולם, עקב הגב האדיר שיש למטבע החדש.

אלא שבהתחשב בעובדה שהמטבע החדש שייך לפייסבוק, לא ידוע כמה אנשים ישושו לגלות שפייסבוק יודעת על כל העברה שלהם, על כל הפקדה ועל כל תשלום. אמנם פייסבוק טענת כי הליברה מנוהלת באמצעות חברת הבת 'קליברה' – שתתנהל כחברה נפרדת, וכי היא איננה אוגרת כל נתונים על המשתמשים, מלבד המינימום ההכרחי למען התפעול או החוק – אך ישנם שמתקשים להאמין לפייסבוק, החברה שלאורך השנים האחרונות לא תמיד כיבדה את חוקי הפרטיות באופן המושלם. לכן, לא מופקע שאתם תקבלו הצעות להלוואות במחיר יקר יותר או למוצרים רגילים במחירים אחרים משל השאר, וזאת עקב האלגוריתם המתוכחם של פייסבוק שאוגר ואוגר עלינו את כל הנתונים שלנו.

מצד שני, אנשים כבר משלימים עם העובדה שפייסבוק ווואטסאפ מודעים לתוכן הדברים שיש באפליקציות השונות ומתייגות אותנו לפי זה. מה שאומר, שאם הרשת הפופולרית תוסיף גם אפשרות תשלום נחמדה, מרבית האנשים יסכימו מיידית לעניין, למרות שבכך הם יוותרו על מעט הפרטיות שנותרה להם.

כתיבת תגובה