נפצה אותך רק אם תחזור להיות לקוח

חברת פרטנר חויבה בפשרה לפצות את לקוחותיה בגין צירוף לשירותים שלא הזמינו • על מנת לקבל את הפיצוי חובה להירשם כלקוח

עברת לחברה אחרת? | צילום: Nebojsa Markovic, שאטרסטוק

בטרם נדרש לשאלה, האם יש ערך לפיצוי בעקבות תביעה ייצוגית שאינו ניתן לקבלה בדרך הקלה, נספר לכם במה דברים אמורים.

במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה בבית-המשפט המחוזי נגד חברת פרטנר בשנת 2010, אישר בית המשפט הסדר פשרה. התביעה עסקה בטענה שפרטנר צירפה מנויים לחבילות תוכן סלולרי וגבתה תשלום על צליל המתנה לשיחה (פאנטון) ללא הסכמה מפורשת של הלקוח.

הסדר הפשרה כולל 485,855 אלף לקוחות ולקוחות לשעבר (2011-2003. לא כולל לקוחות עסקיים) שיקבלו סך הכולל כ-48 מיליון ₪. כל לקוח יקבל פיצוי בדמות שובר של 100 ₪ לקניית ציוד שפרטנר מוכרת כגון מכשירי סלולר, מודמים, דיבוריות, טאבלטים, טלוויזיות, רמקולים, סוללות, אוזניות, מגני מסך, מטענים וכיסויים. כמו כן ניתן יהיה לממש את השובר עבור תיקון מכשירי סלולר ואפילו עבור משלוח לפריטים שהלקוחות ירכשו באתר האינטרנט של פרטנר. עד כאן מדובר בהסכם הוגן לחלוטין.

אמנם, לשובר יהיה תוקף של תשעה חודשים מיום שליחתו, אך אין צורך לזכור זאת לבד, תאריך פקיעת תוקף השוברים יצוין על גבי השוברים. מעבר לתוקף הקצר יחסית ניתן יהיה לממש את השובר גם לגבי מוצרים הנמכרים בהנחה או במבצע, כלומר כפל מבצעים.

תנאים טובים נוספים שהסכם הפיצוי מציע הם: אין הגבלה למספר המוצרים אותם ניתן לרכוש במסגרת השוברים ואף אפשר לרכוש את המוצרים בזמנים שונים במהלך תקופת המימוש. כמו כן  הרכישה עם השוברים היא ללא כל תנאי מוקדם ושוות ערך לרכישת אותו מוצר במזומן. לאחר מימוש השובר תישלח ללקוחות הודעת סמס המיידעת כי ההטבה נקלטה במערכות פרטנר. השובר הוא כמובן לשימושו האישי של חבר הקבוצה ואינו ניתן לסחר.

פרטנר אף התחייבה במסכרת הסדר הפשרה לשלוח עד חמש הודעות סמס ללקוח במרווחים של 30 יום, כדי להודיע לו על קיומו של השובר ואז לתזכר אותו שלא מימש את השובר. החרדים יזכו גם לקבל מכתבים בנושא.

עד כאן הכל נראה לכאורה חלק, טוב ושמח. החברה באה לקראת הלקוחות שלה בעבר ובהווה. אלא שמתברר כי בכל אופן ישנן בעיות אשר מקשות על המפוצים להשתמש בפיצוי אותו מגיע להם על פי ההסכם. את הדברים אנו מוצאים בתחקיר שערכה מיכל רז-חיימוביץ' ב'גלובס'.

אחד הלקוחות שהיה בעבר בחברת פרטנר ובמשך השנים עבר לחברה מתחרה, ביקש לממש את הפיצוי שמגיע לו על פי הסדר הפשרה אך הדבר לא ניתן לו מאחר שלדברי החברה הוא נדרש לבצע רישום כלקוח. מאחר והוא לא מעוניין להיות לקוח של פרטנר, אין לו ברירה אלא לוותר על הפיצוי.

 

ולהיכן ילך הכסף שלו. באותיות הקטנות של ההסדר נאמר שכל סכום שלא ימומש בתום 9 חודשים ולאחר תזכורות שונות יחולק ללקוחות פרטנר השייכים לקבוצה הנ"ל (485,855 אלף לקוחות) בדמות פיצוי כספי לחשבונית ללא צורך ברכישת מוצרים. כלומר, מי שמנוי בפרטנר יקבל יותר כסף בסופו של יום ובתנאים טובים יותר מאשר לקוח שבחר לעבור חברה במשך השנים והדבר כלל לא שוויוני.

חברת פרטנר טוענת להגנתה כי הרישום כלקוח החברה מחויב המציאות על מנת לוודא שרק חברי הקבוצה מממשים את ההטבה ולא אף אחד אחר.

לקוחות פרטנר מדווחים על בעיה נושפת כאשר הודעות הסמס המספרים על ההטבה נראים  כהודעת 'פישינג' (הודעה שמפתה בהנחה תמורת פרטים אישיים). חברת פרטנר עצמם קיבלו במשך הזמן מאות פניות של לקוחות שדיווחו על הודעת 'פישינג' אולם בפועל מדובר בסמס עם פיצוי אמיתי.

נוסיף כי על התביעה שהוגשה כאמור בשנת 2010 הושגה פשרה ב-2016, אך אחד מלקוחות פרטנר הגיש התנגדות בטענה שהפיצוי אינו ניתן במזומן אלא בהתניה לרכישת מוצרי החברה. בנוסף טען הלקוח שבסכום נמוך ביחס לנזק. היועמ"ש שנדרש להסדר הפשרה מצא גם הוא כשלים בהסדר.

בעקבות כך נערך תיקון ומפאת הוותק של התיק (9 שנים), השופטת מיכל נד"ב החליטה לאשר את הסדר הפשרה המתוקן. וכמו בהסדרים ייצוגיים אחרים. התובע הייצוגי, רועי רשף – ששילם גם הוא את אותם הסכומים שגבו פרטנר מכל 'הקבוצה' – יקבל סכום של 700 אלף שקל לא כולל מע"מ, ואילו לעורכי דינו, נקבע שכר טרחה של 4.446 מיליון שקל לא כולל מע"מ.

כתיבת תגובה