נציגת מזרחי טפחות השפילה והבנק נתבע

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תובעת את עלבון הנפטר • פקידה בבנק מזרחי טפחות השפילה אדם עם מגבלה נפשית שביקש לפתוח חשבון ובנציבות החליטו במהלך תקדימי להגיש תביעה נגד הבנק • האדם שבשמו הוגשה התביעה נפטר עוד לפני הגשתה, אולם בשל חשיבות המקרה ובמטרה להגביר את המאבק באפליה כלפי אנשים עם מוגבלות, הוחלט להגישה גם לאחר מותו

סניף מזרחי-טפחות | צילום: דריו סאנצ'ס, פלאש 90

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, הגישה תביעה בגין הפליה במתן שירות ציבורי, לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נגד בנק מזרחי טפחות, בשמו של אדם שביקש לפחות חשבון בנק, אך סורב בשל היותו עם מוגבלות נפשית. יש לציין כי האדם שבשמו הוגשה התביעה נפטר עוד לפני הגשתה, אולם בשל חשיבות המקרה ובמטרה למנוע הישנותם של מקרי הפליה דומים בעתיד, הוחלט להגיש את התביעה לאחר מותו.

האירועים המתוארים בכתב התביעה, התרחשו בחודש דצמבר 2016, כאשר האדם הגיע לסניף של בנק המזרחי במרכז הארץ, במטרה לפתוח חשבון עובר ושב, כשהוא מלווה במתאמת טיפול העובדת במסגרת בה הוא מתגורר.

בשלב מסוים, לאחר שהפקידה שהחלה לטפל בהם שאלה אותו בדבר עבודתו והוא השיב לה כי הוא עוזר גנן, הוא ציין שבכל הנוגע להכנסה העיקרית שתיכנס לחשבון, זו תהיה קצבה של המוסד לביטוח לאומי. הפקידה שאלה באיזו קצבה מדובר, והוא השיב כי מדובר בקצבת נכות, ולשאלתה איזה מוגבלות יש לו, הוא השיב כי מדובר במוגבלות נפשית.

בנציבות שוויון זכויות, טוענים כי עצם הצגת שאלות בדבר המוגבלות, היא בבחינת אפליה אסורה ולא הייתה כל הצדקה עניינית לשאול אותן. בכתב התביעה מבקשת הנציבות מבית המשפט, להורות על פסיקת פיצויים, בסך כולל של  125,552 ₪ וכן לחייב את הבנק בתשלום הוצאות משפט.

על פי כתב התביעה, לאחר שהפקידה המשיכה לשאול שאלות בנוגע למוגבלותו ולאחר שסיפר כי הוא מתגורר במסגרת טיפולית, הפקידה 'נבהלה', והחלה לדבר רק עם המתאמת הטיפולית שליוותה אותו. הפקידה דיברה 'מעל לראשו', זאת למרות שעד אז הוא ניהל איתה שיחה מלאה באופן עצמאי.

יתרה מכך, הפקידה טענה כי לא תוכל לפתוח עבורו חשבון בנק למרות שבעבר החזיק באחד, אלא אם ימציא אישור מפסיכיאטר המאשר את יכולתו להחזיק חשבון בנק. המתאמת הטיפולית ציינה בפני הפקידה כי כל חייו היה לו חשבון בנק, הוא כשיר לבצע פעולות כאלה בעצמו ולא ברור ההיגיון מאחורי הדרישה החדשה להמציא אישור פסיכיאטר, אולם זו עמדה על סירובה והמשיכה לדבר אך ורק איתה, כשהיא אומרת לה בין היתר שהיא תוכל לפתוח חשבון בניגוד אליו, כי "את נראית בסדר".

דברים משפילים אלה נאמרו, כאמור, בנוכחותו ופגעו בו עד מאד. מספר ימים מאוחר יותר שבו השניים לסניף הבנק בליווי המנהלת המקצועית של המגורים בהם מתגורר, וגם היא ניסתה להתערב ולעמוד על זכותו לפתוח חשבון בנק כמו כל אדם אחר, וביקשה להבין מדוע היא דורשת אישור מפסיכיאטר. הפקידה השיבה כי כך נהוג אצלם.

בכתב התביעה שהוגש לפני כשבוע, לבית משפט השלום בחיפה, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נטען כי התייחסות הבנק באמצעות הפקידה, הייתה משפילה ומפלה, ומכל מקום, לא הייתה גם כל הצדקה לדרוש מסמכים כלשהם, לנוכח העובדה שהוא היה כשיר משפטית לבצע הליכים מסוג זה ולנוכח העובדה שלא הייתה כל אינדיקציה בשיחה, שהצדיקה הצבת תנאים מיוחדים לפתיחת חשבון, ואלו נדרשו אך ורק בשל היותו של יריב אדם עם מוגבלות נפשית.

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מדגישים, כי החליטו להגיש את התביעה מטעם המדינה, למרות שהאדם שבעניינו מוגשת התביעה נפטר, כחלק מהמאבק עבור אנשים רבים עם מוגבלות נפשית, שללא כל הצדקה ורק בשל סטיגמות, נחסמות בפניהם דלתות רבות בכל הנוגע לשירות ציבורי ובכל הנוגע לשילוב בחברה.

גורמים בנציבות מספרים, כי לפני שנפטר, אמר שהוא שמח שסוף סוף מישהו נלחם על כבודו ונאבק נגד הפגיעה, שהיא אחת מיני רבות שחווה בחייו בשל המוגבלות.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "אנשים עם מוגבלות, ובפרט מתמודדי נפש, עדיין חווים יחס מפלה, המונע מהם פעולות יומיומיות כגון פתיחת חשבון בנק. לצערנו, האדם שבעניינו מוגשת התביעה נפטר, אולם בשל חשיבות המקרה המשכנו את הטיפול בתיק גם לאחר מותו במטרה להגן לא רק על זכויותיו שהופרו אלא גם כדי למנוע הישנותם של מקרי הפליה דומים בעתיד. המאבק באפליה הוא לא רק אינטרס של הפרט, אלא של הציבור כולו".

9 תגובות ל: "נציגת מזרחי טפחות השפילה והבנק נתבע"

  1. פקידי הבנק בישראל לא תמיד מתנהגים יפה במיוחד!! מה עם קורס נימוס??

  2. למבולבלים,
    אני בנקאי לשעבר ואסור לפתוח חשבון לאדם שלדעת הבנקאי לא מודע למעשיו או שהוא מתדרדר למצב כזה.
    לבנק יש אחריות מסויימת וכאשר יש בעיה נפשית מה יקרה כאשר תהיה התנהלות לא סדירה מי ירוץ אחריו? באיזה לחץ הוא יהיה? מי יקח אחריות?

  3. לא ברור מה רוצים ממנה מקסימום היא
    טעתה, אבל בוודאי זה לא נבע מרוע.

  4. טוב שהצדק נעשה,גם אני פקידת בנק
    היא יכלה לבקש אישור אפוטרופוס אם יש
    אבל בטח לא לשאול שאלות פולשניות שממש לא קשורות ועוד לומר למלווה את נורמלית והוא לא את יכולה לפתוח חן והוא לא
    למה להגיע לרמת השפלה כזו
    עצוב וכואב!יהי זכרו ברוך!

  5. נו, מה לעשות, אנשים משועממים, מחפשים לראות אנשים סובלים, מצאו להם קרבן, את הפקידה בבנק.
    לכל המתייפיפים, אולי תסבירו לי, אם אתם כ"כ רוצים לשלב אותו, מדוע צריכה להגיע איתו לבנק מתאמת טיפול, כמו ילדון שבא לגן עם הסבתא, כנראה שגם הם מבינים שהוא לא כשיר לפתוח לבד חשבון, אז מי יקח אחריות על ניהול החשבון??

  6. אין הצדקה לרדיפה אחרי הבנק למי יבואו בטענות אם האיש המסכן יפזר צ'קים במאות אלפי שקלים סתם נראה ניסיון סחיטה מהבנק…

  7. היה צריך גם לתבוע אותה אישית..

  8. פתיחת חשבון בבנק עבור הפקיד שעושה את עבודת פתיחת החשבון מוטלת עליו אחריות משמעותית. יכול שבמקרה מסויים בו הפקידה לא ממש היתה בטוחה, הרי שעמדה בפניה האפשרות אחת מן השתיים אחת לשאול את מנהל המחלקה או להעביר את הלקוח למנהל המחלקה.

  9. יופי צריך לתבוע גם אותה במיליונים .אני בטוח זה בנק שנמצא ברמות ירושלים יש אשה אחת שהשפילה גם את ההורים שלי לעברנו רק בזכות נחמה של המנהלת. יש להם לבנק זה עובדים עבריינים בנות ובנים

כתיבת תגובה