נתונים מערב חוק המזומן: כלי רכב ודירות נרכשו במזומן

סקר מקיף של מחלקת המטבע בבנק ישראל: יומן הוצאות • החוק לצמצום השימוש במזומן, נכנס ביולי לשלב האכיפה האקטיבית • ב-2018, אחוזים גבוהים מהעסקאות בארץ שולמו במזומן • 56% מהתשלומים לתחבורה הציבורית, שולמו במזומן

כסף מזומן | צילום: פלאש 90

איך אתם משלמים טיפ במסעדה, במזומן או באשראי? ואיך לאינסטלטור או לירקן? סקר הרגלי השימוש במזומן של הציבור שערכה מחלקת המטבע בבנק ישראל בשלהי 2018 – ערב כניסת חוק המזומן לתוקפו – מספר לנו על הרגלי השימוש במזומן ובאמצעי התשלום האחרים. אלה, מושפעים כיום יותר מאשר בעבר, משינויים בטכנולוגיה וברגולציה.

עולם התשלומים משתנה בקצב מהיר, כל העת מתפתחות טכנולוגיות חדשות לביצוע תשלומים דיגיטליים. דוגמאות לשירותי תשלום חדשים שהתרחבו ונוספו בשנים האחרונות הן אפליקציות תשלומים במכשירים הסלולריים, צ'ק דיגיטלי וכרטיס חיוב דביט.

בנק ישראל מעודד שימוש באמצעי תשלום מתקדמים שאינם מבוססי נייר, ובמסגרת זו היה שותף לתהליך חקיקת החוק לצמצום השימוש במזומן שמטרתו לסייע במאבק בהון השחור ובפעילות פלילית, לרבות פשיעה חמורה, העלמות מס, הלבנת הון ועוד. החוק, נכנס החודש (יולי) לשלב האכיפה האקטיבית.

לנוכח שינויים אלו, מחלקת המטבע נערכה לתרחישים עתידיים שונים ולהשפעתם האפשרית על הביקוש למזומן ועל הרגלי השימוש בו.

עם כלים אלה נמנים הסקרים אשר ממלאים תפקיד משמעותי בהבנת הרגלי השימוש במזומן, שכן להבדיל מכל אמצעי תשלום אחר, המזומן אינו מתועד במערכת הסליקה, ולפיכך אין נתונים על הרגלי השימוש בו. ואכן, בנקים מרכזיים בעולם נוהגים לערוך סקרים כדי לבחון את הרגלי השימוש במזומן ואת המגמות בהם.

בדצמבר 2018 ערכה מחלקת המטבע בבנק ישראל סקר – יומן הוצאות – כדי לקבל אומדן של חלק 'הוצאות המזומן' היומיות של הציבור בישראל, בהשוואה לחלק ההוצאות באמצעי התשלום האחרים, בפילוח לפי סוגי ההוצאות. בסקר התבקש כל נדגם להשיב מה הסכום המדויק שהוא הוציא במזומן ובאמצעי התשלום האחרים ב-24 השעות שקדמו לעריכת הסקר.

ממצאי הסקר מסקרנים אך אינם מפתיעים. הנתונים מעידים שהמזומן משמש אמצעי משמעותי לביצוע עסקאות בישראל: חלקן של ההוצאות במזומן בשווי ההוצאה היומית עמד על כ-26%, לעומת החלק של ההוצאות בכרטיס אשראי או כרטיס חיוב, שעמד על כ-38%. החציון של שווי ההוצאות היומיות במזומן הוא 46 ש"ח ורק 10% דיווחו על הוצאות יומיות במזומן שעולות על 460 ש"ח.

חלוקת אמצעי התשלום | בנק ישראל

שלושת סוגי ההוצאות שבהם קיימת העדפה לבצע תשלום במזומן, הם – תשר/טיפ 79%, נסיעה במונית 73% והעברת כסף לבן משפחה 69%. לאחריהם ניתן לראות שימוש במזומן בשירותי משרד 66%, קנייה במכונות אוטומטיות 64% למרות האופציה להעברת כרטיסי אשראי, התשלומים בשוק מאופיינים גם הם במזומן 57% לצד התשלום בקיוסקים ולירקנים.

נתון מפתיע מתוך הסקר, מעלה שאלה קשה מול משרד התחבורה המדבר גבוהה גבוהה על כרטיס הרב-קו הנפוץ. מתוך הסקר עולה כי 56% מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית שולמו במזומן, אין ספק שמשרד התחבורה יצטרך לתת תשובות טובות לנושא. ב'ביזנעס' חשפנו כאן לראשונה, על המהפכה הנוספת המתוכננת באופן התשלומים לתחבורה הציבורית, דבר שעשוי בהחלט לעודד את המעבר לתשלומים בהעברה בנקאית ובכרטיסי אשראי.

גורמים בכירים במשרד התחבורה אמרו ל'ביזנעס' כי את נושא התשלום במזומן היה ראוי ואף מרתק לבחון על פי אזורים. כלומר, לבחון באזורים בהם ביטלו את אפשרות ההטענה באוטובוס – כמו הגלעין הפנימי של המטרופולינים ירושלים, גוש דן ובאר שבע, ובעצם 'הכריחו' את הנוסעים לרכוש הסדרי נסיעה באופנים שונים, בפריסה רחבה הכוללת גם אשראי וגם מזומן, כמה מתוך הנוסעים רכשו במזומן וכמה מתוכם רכשו באשראי. הביטול המשמעותי בשימוש במזומן בתחבורה הציבורית היה בגוש דן והתרחש ב-2019 כך שבכל מקרה זה נתון זה לא נכלל ואינו משתקף בסקר.

במקביל, מגלה אחד הגורמים שעימם שוחח 'ביזנעס', במשרד התחבורה עמלים עתה על יישום של תכנית לפריסה רחבה של שלטים חכמים משולבים בתחנות. אחת ההחלטות שהתקבלו היא שכל השלטים החדשים יכללו אפשרות להטענת רב קו באשראי.

עוד עולה מהסקר כי 54% מאלו המזמינים אוכל הביתה משלמים במזומן. גם 47% מהתשלומים לעוזרת, גנן או רופא פרטי ונותני שירותים אחרים שולמו במזומן. תרומות 46% (מעניין מה עשה עידן המצ'ינג לנתונים), קניות קטנות או מזדמנות 42%, ארוחת צהריים או תשלומים בחניונים 41%, ועד בית 32%, אפילו תשלומי חשבונות הדורשים עמידה בתור בדואר, שולמו 25% במזומן.

על מה משלמים במזומן | בנק ישראל

הסקר מספר לנו שגם קניות גדולות נעשות לעיתים במזומן, אם כי הדבר נפוץ פחות. 33% מהתשלומים הגדולים כגון שיפוצים או קניית רכב נעשו במזומן. בקניות גדולות או מרוכזות הנתון מצטמצם לכדי 25%, ובשכר דירה או קניית ריהוט ומוצרי חשמל, אנחנו יורדים נמוך יותר לכדי 11-12% בלבד.

ניתן לשער שאם הסקר היה נעשה אך ורק ברחוב החרדי היינו מגלים אחוזים גבוהים הרבה יותר בשימוש במזומן. כך למשל נתון כמו העברת כסף לאדם אחר שעומד על 23% במגזר הכללי הארצי היה מקבל רוב של 70-80% במגזר החרדי.

תגובה אחת ל: "נתונים מערב חוק המזומן: כלי רכב ודירות נרכשו במזומן"

  1. שחררו אותנו מהחוקים המפגרים האלו אין כמו מזומן אין!
    עם מזומן אפשר לשלם בכל מקום ולקבל הנחות כי בעל העסק לא צריך להיחנק עם אשראי או שיקים.
    וגם במזומן זה שילמתי ובלילה בשקט ישנתי לא צריך לדאוג למסגרת אם חרג או אם יהיה כיסוי.
    יאללה שר אוצר כושל לך הביתה.

כתיבת תגובה